Foto: Hrvatska pošta
Istraživanje Međunarodne poštanske korporacije pokazuje da gotovo 60 posto ispitanika održivo i ponovo iskoristivo pakiranje smatraju važnim ili vrlo važnim, dostavu bez emisija štetnih plinova važnom ili vrlo važnom opcijom smatra polovina ispitanika, a njih 26 posto smatra da bi održivost trebala plaćati e-trgovina, a ne potrošač
Internetska kupovina postala je važan i neizostavan dio naših života. Poželimo li kupiti novi komad odjeće ili obuće, velika je šansa da ćemo prvo provjeriti ponudu internetskih trgovina i odabrane proizvode naručiti dostavom. Veliki rast e-trgovine u posljednje dvije godine očekivano je utjecao na logističku industriju i poštanske operatore koji naručene pakete svakodnevno prevoze i dostavljaju na adrese korisnika.
No, istovremeno se nalaze u veoma izazovom razdoblju poslovanja u kojem trebaju zadovoljiti rastuće potrebe tržišta i korisnika te istovremeno transformirati poslovanje u zeleno i održivo, odnosno smanjiti štetan utjecaj na okoliš.
Korisnici hoće promjene
Korisnici uz brzu i preciznu dostavu od poštanskih operatora sve više očekuju da ta dostava bude i »zelena«, odnosno da što veći dio dostavnog procesa bude održiv. To potvrđuje i ovogodišnje istraživanje Međunarodne poštanske korporacije o kupovnim navikama potrošača u e-trgovini u kojem su sudjelovali ispitanici iz 16 zemalja, uključujući i Hrvatsku.
Gotovo 60 posto ispitanika izjavilo je kako održivo i ponovo iskoristivo pakiranje smatraju važnim ili vrlo važnim elementom dostave.
Dostavu bez emisija štetnih plinova (carbon neutral) važnom ili vrlo važnom opcijom smatra polovina ispitanika, a njih 26 posto smatra da bi održivost trebala plaćati e-trgovina, a ne potrošač.
Rastuća svijest korisnika o važnosti održivog poslovanja i načina života pojačala je pritisak na svjetsku industriju i brendove, a pod posebnim povećalom su poštanski operatori i logističke tvrtke, i to upravo zbog vrste posla koja uključuje velik broj dostavnih vozila i milijarde prijeđenih kilometara.
Manje emisije CO2 za 34%
Poštanski sektor među prvima je prepoznao nužnost transformacije poslovanja i prije 14 godina je pokrenuo programe za mjerenje i smanjenje štetnih emisija CO2 u okviru Međunarodne poštanske korporacije (IPC). Program je nadograđen 2019. godine pod nazivom Sustav mjerenja i praćenja okoliša (Sustainability Measurement and Management System) kako bi poštanski sektor mogao prilagoditi ciljeve održivosti u sljedećih deset godina u skladu s ciljevima održivog razvoja.
Programom SMMS proširuje se nadležnost na sedam ciljanih područja održivosti najrelevantnijih za poštanski sektor: zdravlje i sigurnost, učenje i razvoj, učinkovitost resursa, klimatske promjene, kvaliteta zraka, kružno gospodarstvo i održiva nabava.
Zahvaljujući sve većem broju električnih dostavnih vozila i alternativnih dostavnih kanala poput paketomata, poštanski operatori smanjili su godišnje emisije CO2 za 34 posto u odnosu na 2008. godinu.
Pošte su udvostručile broj vozila na alternativni pogon, a vozni park Hrvatske pošte krajem 2022. godine imat će više od 300 električnih vozila.
Pošta je u ožujku 2022. pristupila inicijativi The Climate Pledge – međunarodnoj, međusektorskoj zajednici tvrtki i organizacija koju su osnovali Amazon i Global Optimism. Uz Finsku poštu, Hrvatska pošta tek je drugi poštanski operator koji se priključivanjem ovoj inicijativi posvetio postizanju nulte stope emisije ugljika do 2040. – deset godina prije cilja postavljenog Pariškim sporazumom.
Paketomati su, uz rastući vozni park električnih vozila, jedna od okosnica poštanskih operatora u smanjenju emisija štetnih plinova i s razlogom se zovu »zeleni« dostavni kanal.
Naime, paketomati povećavaju postotak uručenja u prvom pokušaju, a dostavna vozila trebaju obići manje lokacija, čime se značajno smanjuje emisija stakleničkih plinova. Paketomati su automatizirani uređaji s pretincima različitih dimenzija i nalaze se na frekventnim i lako dostupnim lokacijama, do kojih se može doći pješice, biciklom ili javnim prijevozom.
Paketomate kao dostavni kanal budućnosti prepoznala je i Hrvatska pošta koja ih je već postavila na više od 180 od ukupno 300 planiranih lokacija. Dostupni su svaki dan u tjednu, od 0 do 24 sata, a korisnici mogu beskontaktno preuzimati i slati svoje pakete u vrijeme kada im najviše odgovara, a putem paketomata mogu i vratiti robu kupljenu u e-trgovinama. Upravo je besplatan povrat kupljene robe jedna od najvažnijih stavki IPC-eva istraživanja.
Čak 80% korisnika označilo je besplatni povrat robe kao važnu dostavnu opciju.
Utjecaj na zajednicu
Uz konkretne korake u promjeni načina poslovanja, poštanski operatori kroz razne lokalne i međunarodne inicijative nastoje pozitivnim primjerima utjecati i na lokalnu zajednicu.
Tako je u rujnu ove godine obilježen Zeleni poštanski dan, zajednička kampanja poštanskih operatora iz cijelog svijeta u kojoj je sudjelovala i Hrvatska pošta.
Obilježavanjem Zelenog poštanskog dana prepoznaju se brojna postignuća poštanskog sektora u smanjenju štetnih emisija te se ističe odlučnost i predanost zaštiti okoliša. U listopadu je obilježen i Svjetski dan pošte, a ovogodišnja tema je »Pošta za planet«.
Tom prigodom u optjecaj je puštena i prigodna poštanska marka. Postoji mnogo elemenata svakodnevnog poslovanja koje pošte već čine održivijima kako bi osigurale zeleniji planet za buduće generacije.
__
*Sadržaj nastao u suradnji s partnerom Hrvatska pošta.