Automobilsko-prezentacijska djelatnost

Rijeka s okolicom i Liburnija iznimno su privlačne za automobilski i motosvijet

Edi Prodan

Foto: GORAN KOVACIC/PIXSELL

Foto: GORAN KOVACIC/PIXSELL

Uz velik utjecaj na dohodak, koliko ovakva događanja imaju značaj za promidžbu hrvatskog turizma, nemoguće je izraziti novčanim parametrima

Turizam u svojoj sveukupnosti prepoznaje nevjerojatan broj aktivnosti koje u zbroju čine lepezu mogućnosti pojedine destinacije. Rijeka i njezina subregija su tako, dulje od stoljeća, prepoznati kao sportska destinacija za jedan vrlo dinamičan i najširoj javnosti itekako privlačan dio tih aktivnosti – automobilizam i motociklizam. U novije doba, posebno od lanjskog otvaranja hotela Hilton Cosatbella, i za automobilsko-prezentacijsku djelatnost.


Međunarodne utrke


Prve međunarodne utrke koje su dodirivale i Kvarner povezivale su Francusku, Italiju i Opatiju. Riječ je o znamenitoj utrki Nica – Opatija što je ove godine u travnju proslavila svoj 120. rođendan. Poznata su i natjecanja na kružnoj stazi Preluk, najprije automobilistička, da bi nakon


Drugog svjetskog rata dosegnula svoj vrhunac organizacijom utrka za svjetsko prvenstvo u motociklizmu. Sjeveroistočni dio riječke suburbije svoju globalnu popularnost doživljava koncem sedamdesetih godina prošlog stoljeća, kad se zbog sigurnosno-tehničkih razloga ta natjecanja sele na novi, moderni Automotodrom Grobnik koji je i danas, nakon rekonstrukcije posebno, jako privlačan najrazličitijim vrstama i razinama natjecanja. Od svjetskog prvenstva motocikala s prikolicama, do »track day« okupljanje gdje ljudi s moćnim motociklima ili jednakim takvim automobilima žele sebe i svoje »strojeve« isprobati u sustavu automobilističke piste.


Kad smo istaknuli automobilsku priču, sve marke svoje nove modele promoviraju i na pojedinim, što je moguće atraktivnijim lokacijama. Čim je na Preluku, točnije Kostabeli, otvoren hotel Hilton, niz je proizvođača, među njima primjerice Nissan i Peugeot, požurio kako bi se u okružju hotela, ali i nekadašnje staze Preluk te u liburnijsko-riječkom prostoru promoviralo i isprobalo nove automobile.


Oldtimer rally Opatija, Foto: Marko Gracin


Cjelogodišnji turizam


Sve navedene djelatnosti izrazito su povezane s turizmom. Iako to možda ne djeluje tako, na području Grobnika, u općinama Čavle i Jelenje, izrasla je specifična iznajmljivačka infrastruktura što ostvaruje cjelogodišnji turizam. Riječ je o iznajmljivačima koji ugošćuju goste Automotodroma Grobnik.


Poznato je da taj sustav aktivno, izvan samih natjecateljskih dana, velik dio godine, i do 250 dana, posluje kao trening baza za mnoge motocikliste. Neovisno o tome je li riječ o tvorničkim ekipama ili klubovima, svi žele imati smještaj što je moguće bliže Automotodromu. Fokusirani samo na jedno, optimalno odraditi treninge i podignuti natjecateljsku formu, oni žele smještaj u neposrednoj blizini piste.


S obzirom na to da je riječ i o velikim naporima koje podnose, u popodnevnim satima traži se samo jedno – obrok koji vraća snagu i mjesto za ugodan odmor. Iako nisu toliko »vidljivi« jer uglavnom nemaju potrebu svoje smještajne kapacitete nuditi preko komercijalnih kanala, iznajmljivačkih agencija i sličnih sustava, na Grobniku niz iznajmljivača doseže željeni i proklamirani cilj hrvatskog turizma – cjelogodišnje poslovanje.


Kao jedna od najznačajnijih ne samo automobilističkih, nego općenito sportskih priredbi kojima jjue domaćin i Hrvatska, Svjetsko je prvenstvo u reli, poznatije po kratici WRC. Ono je i ove godine, u travnju, organizirano u Hrvatskoj, što je bio razlog za dolazak nekoliko desetaka tisuća gostiju.


Prihod je od takvog natjecanja golem, mjeri se u desecima milijuna eura, a kao zanimljivost istaknimo da je najskuplja verzija prisutnosti na ovogodišnjem WRC-u Croatia iznosila više od 20 tisuća kuna po osobi. Riječ je bila o ViP tretmanu – od smještaja, gastrodoživljaja do helikopterskog prijevoza na pojedine »brzince«.


Dionica WRC-a vozila se na Platku      Foto: PRESS


Dobri potrošači


Vratimo li se prezentacijskom dijelu automobilske industrije, koja je vrlo često također povezana s Automotodromom Grobnik, ona za svoje goste koristi recentne smještajne kapacitete, od spomenutog Hiltona do najznačajnijih opatijskih hotela.


Ne treba zaboraviti ni klubove zaljubljenika koji se okupljaju oko pojedinih stilova ili marki, a također su redoviti gosti Kvarnera. Neovisno o tome je li riječ o »oldtimer« kategoriji ili ljubiteljima brzih automobila najnovije proizvodnje, od najpopularnijeg Ferrarija nadalje, kao cilj jako često imaju upravo u Opatiju, riječki Korzo ili Crikveničko-vinodolsku rivijeru. Dakako da su i oni također jako aktivni čimbenici turizma – od njegove gastronomske do smještajne komponente.


Hrvatsku redovito biraju i sudionici OneLife ili Gumball Rallyja na kojima se okupljaju ne samo vlasnici skupocjenih automobila, nego i medijski istaknute osobe, tako da je enormna pojavnost u medijima širom svijeta zajamčena.


OneLife je ove godine krenuo iz Rige u smjeru Trsta, da bi preko čitave jadranske obale, od sjevera do juga, završio u susjednoj Crnoj Gori. I dogodine OneLife bira Hrvatsku jer naziv mu je Od Rima do Rumunjske tako da će, za razliku od 2022., ti skupocjeni automobili prokrstariti sjevernim i panonskim dijelom Hrvatske.


Koliko ovakva događanja imaju utjecaja na promidžbu hrvatskog turizma, nemoguće je izraziti vrijednosnim, novčanim parametrima, ali da je to jako, jako mnogo – svakako jest.


Turizam je jedna gotovo »neuhvatljiva« djelatnost. Što se god dotakne, to se reflektira možda ne uvijek, a ono vrlo, vrlo često, upravo na – turizam.


Carbage Run

 


Iako nas najviše privlače najbrži, najskuplji i najnedostižniji primjerci automobilske vrste, kao i specifičan glamur što oko sebe šire, vjerojatno najzanimljivija, pa i najneobičnija karavana koja je Hrvatsku uvrstila u svoje aktivnost je Carbage Run. Riječ je o karavani, jer kod nje brzina svladavanja pojedine dionice nije u prvom planu, tako da ne možemo govoriti o reliju ili sličnim natjecateljskim formama, koja od 2018. godine dolazi u Hrvatsku, pa joj je tako ovog ljeta jedna od središnjih točaka bio Novi Vinodolski.


Carbage Run je pokret nastao 2008. godine u Nizozemskoj te se vrlo brzo proširio najbogatijim državama Europe. Da bi se u njega uključilo i nastupilo, obaveza je imati automobil ne skuplji od 500 eura i ne mlađi od 15 godina. K tome, automobili se dodatno »ukrašavaju« kako bi se poslalo poruku o pretjerivanjima konzumerističkog društva. Iako su, istina, ljudi okupljeni oko Carbage Run pokreta suprotnost od vlasnika automobila čiji iznosi premašuju višemilijunske kunske iznose, itekako je riječ o turistima o kojima se piše širom svijeta. Carbage je ove godine prošao kroz nekoliko država, ukupna mu je dužina bila veća od tisuću kilometara, a upravo je Hrvatska istaknuta kao najatraktivnija destinacija.