CIKLOTURIZAM

Istra je postala poželjna biciklistička destinacija. Ulaganja u biciklističke rute privući će nove goste

Zvonimir Guzić

Foto: Zvonimir Guzić

Foto: Zvonimir Guzić

Cilj svih biciklističkih staza i ruta je što više biciklista maknuti s prometnih cesta zbog njihove sigurnosti, rekao je Sascha Wiese, čovjek s dugogodišnjim iskustvom u cikloturizmu



Dva kotača, jedna strast i kilometri staza obilježja su cikloturizma koji je u Istri prepoznat kao način kako dodatno obogatiti turističku ponudu i motivirati goste da nas posjete naročito u periodu pred i posezone.


U Poreču je sredinom prošle godine potpisan Sporazum o suradnji na projektu Istra bike & outdoor za razdoblje 2023.- 2025. godine, od strane Istarske županije; Istarske razvojne turističke agencije – IRTA d.o.o.; Turističke zajednica Istarske županije; Maistra d.d.; Valamar Riviera d.d., Plava laguna d.d., te Aminess d.d., s kojim se nastavlja razvoj cikloturizma u Istarskoj županiji.


– Želimo nastaviti jačati Istru kao brend – regiju koja nudi mnogobrojne, personalizirane doživljaje, te je poželjna kao destinacija i van glavne turističke sezone. Atraktivan i raznolik prirodni okoliš, bogata kulturno-povijesna baština, povoljna klima, mnoštvo cesta s manjim intenzitetom motornog prometa i puteva pogodnih za kretanje bicikala pružaju komparativnu prednost za daljnje iskorake u razvoju cikloturizma, naglasio je tom prilikom istarski župan Boris Miletić.





Sascha Wiese, veteran cikloturizma

Dva biciklistička centra


Upravo je cikloturizam jedan od vidova turizma koji se proteklih godina sustavno razvijao, posebno u kontekstu njegove održivosti tako da danas u regiji imamo ukupno 165 biciklističkih staza u dužini od respektabilnih 4.500 kilometara i mnoštvo bike evenata koji se uglavnom održavaju izvan ljetne turističke sezone, poput Istra 300, Istra Granfondo, Cro Race, Ironman Poreč, Premantura, Parenzana, Poreč Loves Bike, zatim tu su i bike paketi od Maistre i slične manifestacije. U međuvremenu su otvorena i dva biciklistička centra u Istri kao jedinstveni projekti u Hrvatskoj, to su Bike centar i Bike park Rabac i Bike centar i pump-track/staza Poreč.


Samo na području Poreštine nalazi se više od 800 kilometara staza u kojima mogu uživati zaljubljenici u biciklizam.


– Valamar je posljednjih godina ulagao u izgradnju biciklističke infrastrukture i pokretanje specijaliziranih bike centara s kompletnom uslugom za bicikliste. Uz već ranije otvoren Bike Center Rabac, ove sezone smo otvorili Bike Center Poreč, najveći biciklistički centar u Hrvatskoj, koji se sastoji od zgrade Bike centra i tematskog biciklističkog parka s asfaltiranim ‘pump track’ poligonom na 566 m2 i tematskom kružnom stazom za djecu.


Korištenje staza otvoreno je široj javnosti i besplatno je za goste i lokalno stanovništvo. Bike Center Poreč smješten je na samom početku dobro poznate biciklističke staze Parenzana pored hotela Valamar Parentino 4*. Bike Center Poreč je izgrađen uz pomoć bespovratnih EU sredstava koji su u okviru Nacionalnog plana oporavka i otpornosti dodijeljeni Imperial Rivieri kao članici Valamar grupe, rekao je Vedran Koraca iz Valamarovog odjela za marketing.


Bike Center Rabac nalazi se na istočnoj obali Istre u popularnom hrvatskom bike odredištu Rapcu. Namijenjen je profesionalnim i rekreativnim biciklistima te aktivnim obiteljima. Centar na jednom mjestu objedinjuje sve sadržaje koje biciklisti trebaju na odmoru: od Bike Parka Rabac s pump track poligonom za treniranje i specijaliziranih single i flow staza različitih zahtjevnosti do usluga bike transfera i vođenih tura po destinaciji.


Sveobuhvatna usluga centra prilagođena je svim tipovima biciklista i obiteljima s djecom, a kvalitetna infrastruktura nudi im vrhunski biciklistički doživljaj u neposrednoj blizini Jadranskog mora. Prvi vlasnik Bike Centra u Rapcu bio je Sascha Wiese, čovjek s dugogodišnjim iskustvom u cikloturizmu. Wiese je prije 25 godina prvi u ponudu uveo Boat & Bike ture gdje bi se goste brodom odvozilo do raznih biciklističkih destinacija po cijeloj obali. On je danas u Poreču svojevrsni koordinator i savjetnik gradskim strukturama oko biciklističkog turizma i jedan od onih koji brine o bike-rutama na Poreštini.


– Svaka općina u Istri ima svoj udio u mreži biciklističkih staza koje moraju zadovoljavati određena pravila koja je postavila IRTA-a. S obzirom na to da u tom sustava još uvijek ima neuređenih i neodržavanih puteva ja bih ih radije nazvao biciklističkim rutama dok se ne dovedu u optimalno stanje.



Detalj s biciklističke brdske staze, Foto: Istria Bike

Ulaganje u infrastrukturu


Cilj svih tih staza i ruta je što više biciklista maknuti s prometnih cesta zbog njihove sigurnosti, rekao je Wiese kojeg smo sreli na porečkoj manifestaciji “Poreč Loves Bike”.


Istaknuo je Grad Poreč i Turističku zajednicu, za hrvatske prilike, kao ogledni primjer ulaganja u biciklističku infrastrukturu.


– Poreč ukupno ima 873 kilometra označenih upisanih biciklističkih ruta koje smo podijelili u tri skupine; cestovne, obiteljske i mountainbike rute. Na Poreštini smo poseban naglasak stavili na obilježavanje tih “brdskih” ruta koje prolaze prirodnim krajolikom i šumom gdje se biciklist lako izgubi. Pazili smo na mnogo detalja od samog izgleda da to bude prava uska brdska staza, a ne širok put, do postavljenih 1.550 znakova na 11 ruta dužine 422 kilometara. Uredili smo cijelo područje između Mirne i Lima, od Vižinade, Baderne, Sv. Lovreča do Vrsara.


Grad plaća i koncesiju za jednu šumu kod Stancije Bečić u kojoj je Biciklistički klub Poreč napravio oko deset kilometara biciklističkih ruta i staza za brdski biciklizam. U Istri je Poreč najbolji jer ga i hoteli prate infrastrukturom prilagođenom biciklistima, osim Bike centra Poreč hoteli imaju garaže za bicikle s utičnicama za punjenje E-bikea što je izuzetno bitno gostima, zatim tu je i nekoliko bike-servisa što obogaćuje ponudu, te praonice za bicikle i gradski stalci za parkiranje kapaciteta stotinjak mjesta. Valamar u toj cijeloj priči oko cikloturizma prednjači, ali polako ga prate i ostale hotelijerske kuće.


Tisuću autobusa godišnje dolazi s bike-gostima što je negdje oko 40 tisuća turista, i to uglavnom s njemačkog govornog područja, koji u prosjeku borave pet dana na našoj destinaciji što nam donosi oko 200 tisuća noćenja. Cikloturizam je najaktivniji u razdoblju pred i posezone, a ove godine čak imamo jednu grupu koja nam dolazi 20. studenoga čime smo dodatno produžili period posezone, rekao je Wiese o Poreču kao biciklističkoj destinaciji u kojoj je udio turista povezan s biciklizmom na razini 5 do 10 posto ukupnog broja svih gostiju.


Kakvo je stanje u ostalim dijelovima Istre s cikloturizmom?


– Rabac s Bike centrom dobro pokriva taj dio istočne obale Istre. Veći dio županije nema problema s biciklističkim rutama, možda bih istaknuo Rovinj koji, zbog svog položaja, ima samo dva cestovna pravca prema gradu koja su izuzetno prometna i kao takva nezanimljiva biciklistima. Međutim imamo i tamo od nedavno jako lijepo uređenu bike-stazu Štrika koja ide trasom nekadašnje stare pruge Kanfanar – Rovinj. Zanimljivo da je Parenzana nekad trebala ići od Trsta do Rovinja, ali dionica Poreč – Kanfanar nikad nije napravljena, o biciklističkim rutama i povijesnim činjenicama rekao je Wiese.


Jedinstven doživljaj


Uz “Poreč Loves Bike” u Vižinadi se istovremeno odvijala tradicionalna biciklijada Parenzana.


– To samo govori koliko je ovaj dio Istre posvećen biciklistima i njihovim aktivnostima. Ruta od Vižinade do Istarskih Toplica, pa dolinom Mirne natrag do Vižinade pruža jedinstven doživljaj za svakog ljubitelja bicikliranja. Nekad je Parenzana trajala po tri dana i imala je natjecateljski duh, dok je danas samo rekreativnog karaktera, ali i dalje atraktivna manifestacija, rekao je naš sugovornik ispred porečkog Bike centra.


Premda Istra posjeduje zavidan broj biciklističkih staza, mnoge vozače automobila naročito u ljetnim mjesecima, iritira pojava biciklista na lokalnim i magistralnim cestama koji dodatno stvaraju gužvu na prometnim pravcima.


Sascha Wiese tu ističe Sloveniju i područje Kopra kao ogledni primjerak kako uz cestovnu osigurati i biciklističku infrastrukturu na zadovoljstvo svih sudionika u prometu. Dok se to ne dogodi morat ćemo se pridržavati prometnog pravilnika u kojem piše da su se biciklisti dužni kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, a ako one ne postoje, na cesti moraju biti što bliže desnom rubu kolnika.