TZG OPATIJE

Direktorica Suzi Petričić o destinaciji vrhunske gastronomije, središtu kongresnog i zdravstvenog turizma

Alenka Juričić Bukarica

Foto: Marko Gracin

Foto: Marko Gracin

Budućnost počiva na održivom razvoju, snažnoj promociji zaleđa i autohtonih proizvoda, tvrdi Petričić



Opatija u ovoj godini slavi veliki jubilej, 180 godina turizma. Riječ je o destinaciji koja je slobodno se može reći prva u Hrvatskoj zaživjela koncept cjelogodišnjeg turizma razvijajući niz turističkih proizvoda koji privlače goste kroz čitavu godinu. O tome kako iz perspektive destinacije s najdužom turističkom tradicijom na Jadranu izgleda ova slavljenička godina u brojkama, ali i tome što sve nudi destinacija i u kojem smjeru se Opatiju u budućnosti želi dalje razvijati, razgovarali smo sa Suzi Petričić, direktoricom Turističke zajednice grada (TZG) Opatije.


– Opatija se s pravom naziva “kolijevkom hrvatskog turizma”, jer izgradnjom Ville Angioline 1844. godine započela je cijela industrija koja Hrvatskoj danas nosi godišnje prihode od oko 15 milijardi eura i s otprilike 20 posto sudjeluje u BDP-u. Fascinantno je pomisliti koliki značaj za naše društvo, gospodarstvo, kulturu ima priča rođena na uskom pojasu između Učke i mora, usred perivoja koji je, uz, kasnije, Djevojku s galebom, postao jedna od neprepoznatljivijih turističkih vizura Hrvatske, ali i čitave regije, kazala je na početku razgovora direktorica opatijske TZ.


Kakvi su turistički rezultati u dosadašnjem dijelu ove, za Opatiju, doista slavljeničke godine?


– Rezultati za 2024. godinu ponovo su odlični i dokazuju kako “biser Jadrana” i nakon impresivnih 18 desetljeća od svojih turističkih početaka nastavlja biti jedna od vodećih hrvatskih destinacija. Pritom je važno napomenuti da cilj Opatije nikad nije bio masovni turizam, već kvaliteta koja se cijeni i koja se reflektira i u ponudi smještaja, gastronomije, pratećih zdravstvenih, kongresnih, sportskih i rekreativnih sadržaja, a koja stvara vjerne i odane goste.




To potvrđuje i distribucija noćenja po vrsti smještaja. Naime, 65 posto noćenja ostvareno je u hotelima, 33 posto u obiteljskom smještaj, a preostalih 2 posto otpada na nekomercijalni smještaj. Od početka godine do 18. rujna Opatija je ostvarila 293.000 dolazaka, što predstavlja porast od 2 posto u odnosu na isto razdoblje prethodne godine, te 962.000 noćenja, što je povećanje od jedan posto.


Najviše noćenja ostvarili su gosti s naših tradicionalnih tržišta iz Njemačke koji čine udio od 18 posto, i Austrije s udjelom od 17 postom, zatim slijede domaći gosti s udjelom od 13 posto, Mađari s udjelom od 8 posto, Slovenci, Talijani… Kada gledamo dolaske, najbrojniji su bili domaći gosti kojih je u Opatiju dosad stiglo 5 posto više nego 2023. godine, a značajno povećanje broja gostiju bilježimo od gostiju iz Mađarske, i to čak 21 posto u odnosu na prošlu godinu.



RetroOpatija 2024, Foto: Press

Značajan rast u predsezonskim mjesecima


Opatija je destinacija koja je “živa” svih 12 mjeseci u godini. Kakva je distribucija turističkog prometa kroz sezonu, a kako predsezonsko i posezonsko razdoblje?


– Tijekom ljetnih mjeseci, Opatija je ponovno privukla brojne domaće i strane turiste, pri čemu je broj dolazaka i noćenja u srpnju bio na razini 2023. godine, dok je u kolovozu ostvareno 10 posto više dolazaka, odnosno njih 58.000, i 6 posto više noćenja, odnosno njih 242.000. Realno gledano, u sezonskim mjesecima smo vrlo blizu ispunjenja maksimalnih kapaciteta. Naš zadatak je da intenzivno radimo na jačanju predsezone i posezone. Nizom manifestacija, koje se odvijaju kroz svih 12 mjeseci u godini, stvorili smo bogat program koji je zanimljiv i gostima i domaćem stanovništvu, pri čemu su pojedina događanja poput Najljepšeg Adventa uz more, RetrOpatije i Festivala čokolade postala prepoznatljiva i motiv dolaska u Opatiju.


RetrOpatija kao uvod u glavnu sezonu se ponovo pokazala kao jedinstvena i originalna manifestacija koja je privukla više od 45 tisuća posjetitelja, ali naš kalendar bio je pun i drugih zbivanja – od novogodišnje zdravice gradonačelnika, karnevalskih događanja i Valentinova, programa Ožujak oaza wellnessa, Uskrs u Opatiji, Đardin, Opatijski vremeplov, uz brojna druga događanja i izvrsne koncerte domaćih i stranih glazbenih zvijezda na Ljetnoj pozornici.


Zahvaljujući dijelom tim zbivanjima, ali i značajnijim ulaganjem u nove turističke proizvode te kontinuiranim promotivnim aktivnostima, ponovo je zabilježen značajan rast u predsezonskim mjesecima. Tako je veljača ostvarila 8 posto više dolazaka u odnosu na prošlogodišnju, ožujak 20 posto više dolazaka i 25 posto noćenja, svibanj je imao rast od 8 posto dolazaka i 8 posto noćenja, dok je u siječnju zabilježeno čak 45 posto više noćenja u odnosu na siječanj rekordne 2019. godine.


Što je s aktualnom posezonom?


– Uz uspjeh u dosadašnjem dijelu godine, očekujemo izvrsne rezultate i u posezoni. U Opatiji je trenutno otvoren 31 hotel. Započela je kongresna sezona, a da će biti odlična potvrđuje i nikad kasnije održavanje Dana hrvatskog turizma u Opatiji, od 21. do 23. studenog, upravo zato što su smještajni kapaciteti i kongresne dvorane rezervirane od brojnih organizatora tradicionalnih, ali i novih kongresa.


I u mjesecima pred nama očekuju nas brojna događanja upravo radi kojih gosti radi dolaze u Opatiju. Bečki bal održat će se 28. rujna i potvrditi tradicionalne veze Opatije i austrijske prijestolnice, pri čemu je zanimljivo navesti kako je Opatija najmanji grad u kojem se održava ova manifestacija poznata diljem svijeta po eleganciji i raskoši. Slijedi Festival klasične glazbe koji će trajati od 5. do 26. listopada, a studeni će biti u znaku “grešnih užitaka” jer se najslađa opatijska manifestacija Festival čokolade održava od 8. do 10. studenog.


Sve to bit će uvertira u spektakularan završetak godine uz višestruko nagrađivani Najljepši Advent uz more, koji nosi titulu Best Christmas Lights prestižnog portala European Best Destinations i predstavlja glavni motiv dolaska u naš grad krajem godine. Prošlog prosinca u Opatiji je ostvareno 62.000 noćenja čime je Opatija bila najposjećenija destinacija u Hrvatskoj iza Zagreba.


Domaćin Dana hrvatskog turizma

Opatija je ove godine domaćin Dana hrvatskog turizma, najvećeg godišnjeg skupa turističkog sektora. Što pripremate kao domaćini i što održavanje ovog skupa znači za destinaciju?


– Veseli nas što ćemo u samoj završnici proslave jubilarne opatijske turističke godine imati priliku okupiti cijelu turističku struku Hrvatske, a mi ćemo svakako predstaviti naš grad u najboljem svjetlu i pokazati sve ono o čemu smo govorili dosad: vrhunsku gastronomiju, istraživanje zaleđa kroz zanimljive izlete, ali i doživljaj najnagrađivanije opatijske manifestacije Najljepši Advent uz more. Naime, Opatija će ove godine svoje raskošno adventsko ruho odjenuti nešto ranije, pa će sudionici Dana hrvatskog turizma dobiti priliku vidjeti, okusiti i doživjeti čari blagdanske atmosfere opatijskog Adventa.

Tradicija zdravstvenog turizma


Osim manifestacija, koji turistički proizvodi su opatijski forte u pred i posezoni?


– Uz manifestacije i događanja, Opatija goste izvan glavne sezone privlači i kvalitetnim turističkim proizvodima. Naime, uz 180. godina turizma, Opatija ove godine obilježava 135 godina od proglašenja carskim klimatskim lječilištem te 25 godina od imenovanja Thalassotherapije referentnim centrom za zdravstveni turizam i medicinski programirani odmor. Ove visoke brojke dovoljno govore o opatijskoj tradiciji i prepoznatljivosti u domeni zdravstvenog turizma, koji počiva na spoju ljekovite klime i vrhunskih zdravstvenih ustanova. Kongresni turizam, opatijski je adut u pred i posezoni, a prošle godine je godine na Danima hrvatskog turizma Opatija dobila Nagradu u poslovnom turizmu kao “kongresna destinacija s tradicijom” što potvrđuje dugogodišnju izvrsnost u ovom segmentu.


Naravno, prekrasna priroda koja je i privukla prve goste prije 180 godina, ostaje i dalje opatijski “il forte”, a zbog blage klime u Opatiji se aktivni turizam odvija tijekom čitave godine – bilo da se radi o šetnjama Lungomarem ili šumskim šetalištem Carmen Sylva ili aktivnostima u Parku prirode Učka koji je sada obogaćen i novim sadržajima poput Visitor Centra. Planinarenje, nordijsko hodanje, biciklizam, kajaking, supanje, windsurfing samo su dio mozaika ponude aktivnog odmora koji iz godine u godinu privlači sve više gostiju.


Ne smijemo zanemariti niti vrhunsku gastronomiju, jer Opatija je u regiji prepoznata kao destinacija koju se posjećuje kako bi se uživalo u odličnoj hrani i vinu, autohtonim namirnicama i pravim kulinarskim majstorijama naših poznatih chefova.


Sve ove naše jedinstvene ljepote i prednosti stalno komuniciramo kroz online i offline image kampanje na stranim tržištima i u Hrvatskoj, Trenutačno je u tijeku kampanja kojom promoviramo zdravstveni i wellness turizam uz projekt Opatija – oaza zdravlja i wellnessa, kao i promocija za Festival čokolade i Advent. Završili smo i novi promidžbeni film “Everybody needs a break” i veseli nas da ćemo ga uskoro predstaviti javnosti i mislimo da je na poseban način dočarao Opatiju, a u tijeku je snimanje promotivnog filma posvećenog zdravstvenom turizmu.



Advent u Opatiji zaključit će slavljeničku godinu, Foto: Press

Nova dimenzija turizma doživljaja


Na koji način Opatija u turističkom smislu valorizira svoje zaleđe, primjerice Veprinac, kao i Učku, koje su perspektive?


– Mikrolokacija na kojoj je Opatija smještena oduvijek je bila jedna od naših glavnih prednosti. Ta pozicija između morskih valova i zelenih padina Učke donijela nam je jedinstvena klimatska obilježja, posebne gastronomske prednosti koje spajaju morske i šumske plodove, ali i nevjerojatnu biološku raznolikost te povijesno i kulturno naslijeđe koje plijeni pozornost. Posljednjih godina sve se aktivnije radi na adekvatnoj valorizaciji zaleđa upravo naglašavajući tu gastronomsku, povijesnu i kulturnu raznolikost koja Opatiju čini destinacijom prepunom iznenađujućih iskustava, okusa i doživljaja.


S tim ciljem pokrenut je i projekt “Feel & Taste”, osmišljen s ciljem valorizacije autohtone i lokalne ponude opatijskog zaleđa i priobalja, koji je nadrastao početne okvire i stvorio vrhunski turistički proizvod koji okuplja lokalne ponuđače domaćih proizvoda poput vina, maslinova ulja, meda, sireva, mesnih proizvoda, tradicionalnih suvenira, rukotvorina, ali i cijenjene umjetnike i galerije, kao i restorane koji se ubrajaju u sam vrh lokalne gastronomije. Širokom lepezom izvrsnih i inovativnih proizvoda lokalnih proizvođača s mogućnošću degustacije stvoren je drugačiji pristup i nova dimenzija turizma doživljaja.


Cijela priča počiva na autentičnom doživljaju domaćina i lokalnog identiteta, a potvrđuju to i naši domaćini, dočekujući goste u nošnji liburnijskog kraja koje je osigurala TZ grada Opatija. U 2022. godini “Feel & Taste” proglašen je drugim najboljim svjetskim projektom posvećenim ruralnom turizmu i očuvanju bioraznolikosti, od strane najveće međunarodne turističke organizacije Skål International, a odlično je prihvaćen i od naših gostiju koji s posebnim zadovoljstvom otkrivaju itinerare pripremljene u sklopu projekta.


Imamo i kvalitetnu suradnju s Parkom prirode Učka, gdje posjetitelje čekaju brojne šetnice, planinarske i biciklističke staze, ali i mogućnosti za nešto ekstremnije sportske aktivnosti poput zmajarenja ili slobodnog penjanja. Učka je sve atraktivnija za goste, posebice nakon otvorenja Visitor Centra koji je prirodnu, kulturnu i povijesnu baštinu “gornjeg kraja” predstavio na suvremeni način.


Sve veća potražnja za luksuznim vilama


Za kraj, Vaša očekivanja od turističke 2025. i općenito kakav turizam Opatija nastavlja razvijati, u kojem smjeru se ide?


– Razvoj turističkih proizvoda u Opatiji oduvijek je usmjeren na kvalitetu, budući da nismo potencirali masovni turizam, nego smo se izgradili kao elitna destinacija. Takvu sliku Opatije podržava i struktura smještaja gdje se većina kreveta nalazi u hotelima visoke kategorije, čemu pridonose i nove investicije u turizmu koje svake godine dodatno podižu kvalitetu ponude Opatije.


Značajan doprinos privatnih iznajmljivača u ukupnim turističkim dostignućima pokazuje da je ulaganje u kvalitetu ključno. To dokazuje i sve veći broj, kao i sve veća potražnja za luksuznim vilama s bazenima u zaleđu Opatije koje se sve više turistički razvija.


U sljedećoj godini očekujemo nastavak pozitivnog trenda rasta, osobito u razdoblju izvan glavne turističke sezone kada očekujemo još bolju posjećenost, u prvom redu zbog manifestacija koje su postale prepoznatljive na domaćem, ali i stranim tržištima. Naravno, Opatija je destinacija vrhunske gastronomije, središte kongresnog i zdravstvenog turizma, a to su oblici turizma koji imaju najveći utjecaj na turističke rezultate u predsezoni i posezoni.


Turistička budućnost Opatije svakako počiva na premisi održivog razvoja, snažnije promocije zaleđa i autohtonih proizvoda te stvaranja jedinstvenog doživljaja za naše posjetitelje: prirodne ljepote, kvalitetna ponuda, autentično iskustvo te pregršt zanimljivog sadržaja i programa jamče da svaki boravak u Opatiji našim gostima ostaje jedna od ljepših životnih uspomena.


Dominantno cestovna destinacija

Što pokazuju istraživanja, kakav profil gostiju posjećuje Opatiju?


– Posljednje Thomas istraživanje provedeno je od lipnja 2022. do svibnja 2023. i pokazuje kako je prosječna dob turista u Opatiji 46 godina, a 41 posto njih ima primanja kućanstva veća od 3.500 eura. Potvrdilo se kako je Opatija dominantno cestovna destinacija jer 80 posto gostiju dolazi automobilom, a još 8 posto autobusom, dok 9 posto turista stiže zrakoplovom. Prosječna dnevna potrošnja gostiju u Opatiji je 148 eura, dok se izvan sezone to penje na 169 eura, a u oba slučaja se radi o iznadprosječnoj potrošnji za Kvarner i Jadransku Hrvatsku. Također, istraživanje je još jednom pokazalo kako je gastronomija važan dio našeg turističkog proizvoda, jer su najčešće aktivnosti gostiju tijekom boravka u Opatiji odlasci u restorane, po čemu smo 60 posto iznad prosjeka županije.


Isto tako, u suradnji s Fakultetom za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu i tvrtkom Review Booster Pro ove smo godine započeli anketiranje u svrhu ocjene zadovoljstva gostiju. Izrađene su dvije ankete, i to jedna o samoj destinaciji, a druga za manifestacije, a goste se potiče na ispunjavanje anketa na način da zauzvrat dobiju magnet s motivom Opatije. Anketiranje je u početnoj fazi i planira se intenzivirati tijekom jesenskih manifestacija, no zasad su povratne informacije pozitivne, a posebice tijekom manifestacija koje posjetitelje iz godine u godinu oduševljavaju.