POMORSKA POVIJEST

Ovo je priča o brodovima koji su na pramcu i krmi ponosno nosili imena svetaca, mnogi još plove

Danilo Prestint

Još uvijek plove - bulker »Sveti Dujam« izgrađen je 2010. za Jadroplov iz Splita. Trajekt »Sveti Krševan« izgrađen je 2004. u Kraljevici za riječku Jadroliniju. Trajekt izgrađen 2017. kao »Glykofilousa IV« u grčkoj Salamini Jadrolinija je kupila 2023. i dala mu ime »Sveti Duje«



Jedrenjaci su odvajkada nosili imena svetaca, a onda je došao – mrak. Imena svetaca na pramcu i krmi brodova ponovno su se pojavili nakon 1991. godine. Ovo je podsjetnik na neke od brodova koji su ponosno nosili imena svetaca.


Bulker »Sveti Dujam« izgrađen je 2010. godine u Splitu za Jadroplov iz Splita. Trajekt »Sveti Krševan« izgrađen je 2004. u Kraljevici za riječku Jadroliniju. Trajekt izgrađen 2017. kao »Glykofilousa IV« u grčkoj Salamini Jadrolinija je kupila 2023. i dala mu ime »Sveti Duje«. »Sveti Kristofor«, trajekt izgrađen 2003. u brodogradilištu »V. Lenac« u Kostreni za Rapsku plovidbu, 2021. prelazi u vlasništvo Jadrolinije i postaje »Tkon«, a iste godine i »Otok Pašman«. Trajekt »Sveti Marin« izgrađen je 2005. u brodogradilištu »V. Lenac« u Kostreni za Rapsku plovidbu.


Mornarički tegljači


Bulker »AP Sveti Vlaho«, izgrađen je 2009. godine u brodogradilištu, u Ha Longu, u Vijetnamu, tip Diamond 53, za Atlantsku plovidbu iz Dubrovnika.




O cijeloj seriji mornaričkih tegljača izgrađenih u Cantiere navale del Quarnaru, u Rijeci već smo pisali: »San Barolomeo« (1943.), »San Benedetto« (1943.), »Sant’Alessio« (1943.), »Sant’Andrea« (1937.), »Sant’Angelo« (1937.), »Sant’Antiocco« (1937.), »Sant’ Elia« (1943.), »Sant’Paola« (1937.), »Sant’Remo« (1937.) i »Sant’Stefano« (1937.). Odnedavno tegljači riječkog JPS-a, umjesto imena zvijezda, nose imena svetaca: »Sveti Vid«, tegljač JPS-a iz Rijeke od 2020. godine, izgrađen je kao »San Venerio« u brodogradilištu SevMash u ruskom Severodvinsku. Kobilica je postavljena 8. svibnja 1999., porinuće je obavljeno 12. studenog 1999., a isporučen je 21. prosinca 2000. godine. »Sveti Marko« izgrađen je u Galati kao »Isola del Tino« 2007. godine, a od prosinca 2021. u floti je JPS-a.



»Sv. Juraj« je motorni trajekt male obalne plovidbe izgrađen 1980. kao »Jurjevo« za Kombinat Velebit iz Rijeke (Republički komitet za pravosuđe i opću upravu SR Hrvatske, Zagreb) u Kraljevici za povezivanje Golog otoka (putnici, vozila i vode). Jadrolinija ga kupuje 1989. godine te je 1990. preinačen u klasični trajekt za 300 putnika i 47 vozila. Postaje »Sv. Juraj« 1991. godine.


Izrezani sveci


»War Tay«, britanski parobrod izgrađen 1919. u Glasgowu, nakon promjena imena (»Lombardier« i »Chiswick Manor«) postaje 1934. »Kobac« u vlasništvu Jugoslavenske plovidbe sa Sušaka, pa dvije godine kasnije »Anton« u vlasništvu A. Babarovića iz Milne, pa talijanski »Sant’ Antonio«, koji je neko vrijeme rekvirirala Talijanska kraljevska mornarica kad postaje »L-8«, a 23. lipnja 1942. torpedira ga britanska podmornica »H.M.S. Thrasher«.


»Sveti Nikola I« bulker je izgrađen 1997. u brodogradilištu Uljanik, u Puli za Atlantsku plovidbu iz Dubrovnika, a izrezan je 28. travnja 2017. u Karachiju.


»Sveti Vlaho« izgrađen je 1928. za Dubrovačku parobrodarsku plovidbu u brodogradilištu Lithgows u Port Glasgowu. Od studenog 1941. do prosinca 1943. u službi je britanskog Ministarstva ratnog prometa (Ministry of War Transport) te plovi u konvojima. Vraćen je Jugoslaviji 1946. godine, konfisciran, nacionaliziran i alociran u Jugoslavenskoj slobodnoj plovidbi sa Sušaka. Od 1949. je u floti Jugolinije, a administrativnom odlukom 1955. dodijeljen je Atlantskoj plovidbi iz Dubrovnika. Izrezan je 8. ožujka 1966. u japanskom Hiraou.


Parobrod »Daksa« u vlasništvu Dubrovačke parobrodarske plovidbe izgrađen je 1911. godine u South Shieldsu, a od 1916. do 1923. mijenja ime u »Santa Rosa«, da bi nakon toga ponovno postao »Daksa«. Godine 1930. parobrod je nestao u plovidbi La Goulette – Rotterdam.


Poseban je slučaj tankera koji je izgrađen kao »Esso Yokohama« u japanskom Kureu: nakon što je mijenjao imena u »Blue Wave« i »Blue Cloud« u vlasništvu tvrtke B&A Enterprise Ltd., 1993. godine je zaplijenjen kod NATO snaga kod Palagruže zbog pokušaja probijanja blokade s teretom nafte. Sljedeće godine postaje vlasništvo RH, a 4. travnja 1995. doplovio je u tursko rezalište Aliaga.


»Betty Nielsen« je izgrađen 1971. u Moldeu, 1976. postaje »Petrola 80«, 2005. »Sveti Juraj« u vlasništvu tvrtke Tiresija, a menadžer je Split Ship Management, 2007. preuzima ga Hrvatska banka za obnovu i razvoj, 2008. »Serena B.«, 2010. »Mastoorah«, 2014. »Albaraka II«. Izrezan je 2015. godine.


»Garoufalia« je izgrađen 1984. u japanskom brodogradilištu Hitachi, u Maizuru, 1987. postaje »Carol«, 1987. »Thalassini Doxa«, 1990. »Sveti Vlaho« u vlasništvu Atlantske plovidbe iz Dubrovnika, 2008. je »Umang«, a 11. ožujka 2015. doplovio je u rezalište Gadani Beach.


Parobrod »Chlumecky« izgrađen je 1902. godine u Port Glasgowu (Russel & Co.), od 1918. nosio je ime »Monte Maggiore« (tal. Učka, vl. Navigazione Generale Gerolimich & Co.), a od 1931. »Sveti Duje« (Ferić, Split). Od studenog 1941. do siječnja 1946. plovio je za britansko ministarstvo ratnog prometa u konvojima, a nakon toga je nacionaliziran i 1947. je postao »Prozor« u floti Jugolinije. Iste godine nalazimo ga u floti Jadroplova, a izrezan je 1952. godine u Splitu.


Motorni brod »Guernsey Fisher« izgrađen je 1971. godine u brodogradilištu VanDuijvendijk’s u Alphenu, 1984. pretvoren je u bulker i postao je »Scafell«. Godine 1993. vije hrvatsku zastavu kao »Sveti Jere« (Jadrancargo, Split, menadžer Split Ship Management). Prodan je 2009. i postaje »Pine Coaster«, a iste godine mijenja ime u »Miramar«. Izrezan je 28. veljače 2010. u Aliagi.


»St. Lawrence Victory« je američki turbinski parobrod izgrađen 1945. u Richmondu. Dana 25. ožujka 1947. naletio je na minu kod Dubrovnika, te je nasukan, pa odsukan i popravljen, te prepušten Jugoslaviji. U flotu Jugoslavenske slobodne plovidbe iz Rijeke 1948. uvršten je kao »Zagreb«, 1948. u floti je Jugolinije kao »Hrvatska«. Prodan je 1967. (Dabinović), 1968. postaje »Armelle«, a 1973. izrezan u Bilbao.


Trajekt »Pidder Lyng« izgrađen je 1962. u Schacht-Audorfu, 1971. postaje »Zamošće« (Mediteranska plovidba, Korčula), 2010. »Sveti Liberan« (vl. Obšivač, Metković), 2013. »Jovan« (zastava Crna Gora), 2014. »Briv 1«, pa »Omorika«, a izrezan je 2023. u Zelenici.


Lošinjski sveci


U brodogradilištu Pietra Tarabocchie, u Malom Lošinju 1944. godine izgrađen je drveni motorni brod »S. Giuseppe II« za Josipa Matkovića iz Nerezina. Imao je 115 brt, pogonio ga je dizelski motor Deutz od 105 kW brzinom od sedam čvorova. Nakon rata vlasnik ga je preimenovao u – »Sv. Josip I«, a 1948. je nacionaliziran i dodijeljen Brodarskom poduzeću Rijeka. Tri godine kasnije je u floti Obalne plovidbe Rijeka koja mu 1952. mijenja ime u – »Mornarić«, a od 1956 do 1967. je u floti Lošinjske plovidbe, a onda, po ustaljenom običaju, odlazi u flotu Brodogradilišta Cres gdje će ostati dvije godine. Od 1969. je u floti Brodarsko uslužnog poduzeća Jadran iz Kukljice, a 1978. je rashodovan zbog dotrajalosti i prodan Slavku Makausu iz Supetarske Drage i raspremljen u Barbatu. Tek 1985. u Zadru je završena preinaka u putnički brod jedrenjak za krstarenje s imenom »Mornar« u vlasništvu Dinka Maržića iz Paga te 2006. ulazi u flotu Turističko ribarskog obrta Mornar iz Paga istog vlasnika. Kraj plovidbi zbio se 13. kolovoza 2007. kada je izbio požar u strojarnici (motor Cummins ugrađen je 1986. umjesto motora Mercedes koji je ugrađen 1985.) kod otoka Krknata u Kornatima. Brod je nasukan na otočić Krava gdje je potpuno izgorio.


U Piranu je 1910. izgrađen drveni jedrenjak s pomoćnim motorom nepoznata imena, 1945. je plovio kao »Sveta Obitelj« u vlasništvu Antona Žica i sinova iz Punta, a 1948. je nacionaliziran i dodijeljen Brodarskom poduzeću Rijeka gdje je dobio ime – »Dolfin«. Kasnije je, od 1951. do 1956. bio je u floti Obalne plovidbe Rijeka, od 1956. do 1959. pod stijegom Lošinjske plovidbe, a nakon toga vlasnik je Opća poljoprivredna zadruga Malinska. Prema nekim podacima potonuo je 13. prosinca 1963.


Spomenimo još neke od mnogobrojnih lošinjskih svetaca: gulet »S. Nicola« izgrađen 1901. na Cresu (vl. Andrea Camali pok. Andrea & Albino e Giusto Sigovich iz Nerezina) koji je potonuo 23. travnja 1943. u Rijeci; trabakul »S. Antonio«, izgrađen 1889. (vl. Giovanni Soccoli iz Nerezina) koji je 20. travnja 1945. izgorio u Rijeci; »S. Francesco«, brigantin gulet izgrađen 1915. (vl. Domenico Matteoni & C. iz Nerezina) koji je, kao »V-222« (Regia Marina) potopljen 1943. u Civitavecchiji; ribarski gulet »S. Gennaro« (vl. S. A. di Navigazione Martinolich, M. Lošinj) koji su 6. travnja 1945. zarobili partizani kod Trsta…


Samo najzagriženiji pratitelji brodarske povijesti znaju da je brod »Beli« (Telmar Chartering Ltd., Guernsey/Lošinjska plovidba – Brodarstvo) izgrađen 1978. u čak dvama brodogradilištima (trup u Nordfjordeidu, opremanje u Tjorvaagu) zaplovio kao – »Santa Rosalia«. Kasnije mu je ime skraćeno u »Rosalia«, pa »Flexen«, od 1995. do 2000. »Beli«, a kasnije »Malin«, »Lilian«, »Apostolos M.«, »Derda« te »Four Seasons«. Svoje plovidbe završio je 2012. u turskom rezalištu Aliaga.


Krčki sveci


Ivan Orlić iz Punta 1930. godine kupio je u Rabu 60 godina star jedrenjak loger »Sveta Marija K.« dužine 19 i širine pet metara. Tri godine kasnije prodao ga je Nikoli Orliću iz Punta koji je ugradio motor S.A.T.I.M.A.. Za vrijeme bombardiranja Punta 20. srpnja 1944. brod je potopljen na Kanajtu. Nikad nije podignut, a taj dio Puntarske drage je zatrpan.


Tomo Begović i Ivan Bogović iz Malinske kupili su 1922. godine u Bakru gotovo novi manji pelig »Sv. Apolinar« izgrađen u Kraljevici 1919. godine. Pri kraju rata potopljen je u Rijeci na Molo Longu jer su ga vlasnici napustili.


Drveni trabakul »Sv. Nikola M.« izgrađen je 1905. u Rovinju, a na Krku vlasnik je bio Antun Maškulin iz Malinske, a potom je prodan Ivanu Jurasiću iz Linardića. Prodan je 1938. u Albaniju. Ubrzo je Jurasić, već 1939. godine, s bratom Josipom kupio u Lošinju jedrenjak »Sv. Nikola B.«, izgrađen 1840. u Cresu. Potopljen je 1944. godine, a nakon rata je konfisciran i plovio je kao »Lun« za Opću poljoprivrednu zadrugu iz Malinske. Uništen je 1955. godine.


Spomenimo još jedrenjak »Sv. Trojica«, izgrađen 1922. u Trogiru, koji su kupili 1934. Andrija i Ivan Mrakovčić iz Punta. Prodan je 1941. u Račišće te trabakul »Sveti Šimun«, izgrađen 1846. u Rovinju koji je 1918. kupio Vinko Barbalić iz Baške. Devet godina kasnije prodan je u Split.


Zanimljivosti


Zanimljiva je sudbina luksuznog putničkog parobroda “Stephanie”, izgrađenog za Ungaro-Croatu 1893. godine u Kielu: nakon što je postao “Miramar” (1906., vlasnik M. U. Martinolich, M. Lošinj) i “Vesela” (1918., Braća Parić, Split),1926. godine postaje – “Sveti Aranđel” (Taško Naumović, Beograd) i sve do bankrota plovi Dunavom. Kasnije postaje “Sloga”, a 12. listopada 1944., po nalogu Crvene armije, s teretom goriva i maziva isplovljava iz Orsove (Rumunjska) te nalijeće na minu. Podrtina nikad nije izvađena.


Posljednji teretni jedrenjak


»Sveti Nikola« – omiški jedrenjak (gulet) s pomoćnim motorom, izgrađen 1921., godine 1933. potonuo je u oluji u plovidbi Sousse (Tunis) – Taranto. Posljednji naš teretni jedrenjak velike obalne plovidbe.


Još neki sveci


– tanker »Empire Jupiter« izgrađen je 1944. u Belfastu; 1946. »Saint Gaudens«, 1948. »Sevane«, 1958. »Progres« (Jugotanker, Zadar). Izrezan 9. studenog 1970. u Splitu


– tanker »Grille« izgrađen je 1962. u Bremerhavenu; 1975. »Sestrunj« (Jugotanker), 1989. »Sparti«,1991. »Fotini«,1993. »Aegean II«, 1995. »Saint Raphael I«. Izrezan je 10. veljače 2011. u Aliagi.


– jahta »Saint Joseph« izgrađena 1872. u Southamptonu; 1877. »Saint Michel III«; 1886. »Sibyl«, 1891. vl. Ungaro-Croata,; 1896. »Krka« (Pio Negri & Co., Šibenik); 1904. »Obrovac«; 1908. vl S.A. Dalmazia, Zadar; 1922. vl Jadranska plovidba d.d., Sušak; 1927. rezalište.


– parobrod »Saint Dunstan« izgrađen je 1892. u Wear Docku: 1911. »Carlo Zeno«; 1924. »Mirone«; 1928. »Ljubica«; 1929. vl. Eugen Matković, Split; 1930. »Ljubica Matković«; 1937. »Katina P. II«; 1939. »Antiklia«; 1951. »Assimina«. Izrezan u rujnu 1953. u Vado Ligureu


– ro-ro brod »Ramses Trailer« izgrađen 1978. u Breviku; 1982. »Ugland Trailer«; 1987. »Elida Pilot«; 1989. »Euroline One«; 1991. »Nortrader«; 1992. »Sv. Josip« (vl. Adriatic Roro Ltd., man. Brodospas); 1995. Vl. Dalmacija-Kvarner Shipping Ltd., man. Brodospas; 1999. »Kalliroi«; 2008. »Olimpica«; 2019. »Lider Amiral«…


– ro-ro brod »Duke of Holland« izgrađen 1981. u Makkumu; 1990. »Maersk Friesland«; 1993. »Sv. Duje« (Adriatic Roro Ltd./Brodospas); 1997. Dalmacija-Kvarner Shipping Ltd./Brodospas; 2003. »Rize Ipekyolu«; 2008. »Erdemler 8«; 2013. »Gunesli«. Izrezan 2017. u Aliagi


– tanker »Cisterna 3« izgrađen je 1955. godine u brodogradilištu I.N.M.A., u La Speziji; 2005. »Sveti Franjo« (vl. Giuliana Bunkeraggi, poduzeće za trgovinu naftom i derivatima nafte d.o.o., Kostrena); LK Kapetanija Rijeka izbrisala je, po službenoj dužnosti, brod iz upisnika brodova početkom 2022. godine (brod pod hipotekom Ministarstva financija, Porezne uprave); ev. izrezan u ožujku 2005.


– »Santa Cruz«, High Speed Craft, izgrađen 1991. u Singapuru; 2003 »Supercat 6«: 2006. »Bišovo« (vl. Split Tours d.d., Split); 2008. Linijska Nacionalna plovidba, Split; 2018. Catamaran Line d.o.o., Split; u raspremi


– tanker »Frankopan« (Tankerska plovidba, Zadar), izgrađen 1995. u Splitu; 2012. »Santa Cruz I«; 2017. »Santa Cruz«; kolovoz 2017. izrezan Chittagongu