MORETTO FIUMANO

Morčić stoljećima svjedoči o umijeću riječkih zlatara

Aleksandra Kućel Ilić, Katarina Bošnjak

Čuvari tajni izrade jedinstvenog nakita s pričom



Morčići su dio riječkog identiteta i poseban nakit »s pričom«, s itekako atraktivnom poviješću vezanom za riječko zlatarstvo. Vrednuje li se dovoljno posebnost toga nakita, čije je originalno ime moretto fiumano, a koji u Rijeci, osim morčić, nazivaju i »mori«, u Vinodolskom kraju »morči«, u Kastvu »račini morci«, a u Gorskom kotaru »morčeki«? I po čemu je taj nakin »drukčiji od drugih«?


Majstor svog zanata i ustrajni borac za zaštitu morčića kao nematerijalne kulturne baštine Hrvatske, umirovljeni zlatar Gjon Antoni, koji živi u Opatiji, a rodom je iz Skoplja, otkrit će da mu je neostvareni san ne samo zaštititi ih i brendirati kao povijesno blago, već i jednoga dana otvoriti muzej upravo morčiću u čast.


Poznati stihovi o Morčiću antologijskog čakavskog pjesnika Drage Gervaisa objavljeni su davno, prije 38 godina i u ruhu slikovnice, a 2016. obnovio ju je mladi opatijski slikar Vedrana Ružića


Muzej i zaštita


Zanimljivo je da je zlatar Gjon Antoni posljednji moretist i čovjek koji »u dušu« poznaje tradicionalni način izrade ovog izvornog riječkog nakita. Poznati je »rećin« u početku bio isključivo muška naušnica, i kako je posvjedočio Antoni, dok se danas kod muškaraca češće nosi na lijevom, nekad se nosio na desnom uhu.




Prvi su se morčići, u to vrijeme namijenjeni prvorođenome sinu, počeli izrađivati u 13. stoljeću i nastajali su od legure srebra, a kasnije, u 15. stoljeću, kada je zlato postalo jeftinije, počeli su se izrađivati i morčići kao nakit za žene. Morčići su, smatra Antoni, autohtona kreacija domaćih, riječkih zlatara, te su kao takvi kroz stoljeća bili dokaz nečega riječkog – identiteta ovoga grada i njegovih građana


Gjon Antoni, život posvećen morčićima. Foto: Foto Luigi


Poznato je pravilo da ono što ne ostane zapisano i ukoričeno, gotovo kao da niti nije postojalo, pa je zadnji moretist iz Opatije o onome što najbolje poznaje i najviše voli, o riječkom morčiću i ljudima koji su izrađivali ovaj specifičan nakit, napisao knjigu »Tajanstveni morčići«, u kojoj su svi tekstovi s hrvatskog prevedeni i na talijanski i engleski jezik. Priželjkuje ostvarenje sna – zaštitu morčića kao nematerijalne kulturne baštine Hrvatske i otvorenje muzeja upravo morčiću u čast.


»U razdoblju prije Drugoga svjetskoga rata obitelj Antoni živjela je u vlastitoj kući u samome centru Skoplja, u blizini katedrale Srca Isusova, a nedaleko od kuće imala je zlatarnicu. Otac Jozef Antoni nastanivši se u Rijeci 1955. godine otvara zlatarnicu na Sušaku, gdje upoznaje poznate riječke zlatare Francesca Simčića te Raula Rolandija, od kojega uči izradu morčića i otkupljuje kalupe i alate za izradu.


Gjon Antoni je još kao dijete pratio rad svoga oca te izradu morčića. Srednju metalnu školu pohađao je u Rijeci, a pored zlatarstva slobodno vrijeme koristio je za učenje talijanskoga jezika kod gospođe Nade Schvalba. Nakon lekcija volio je slušati o riječkoj prošlosti i događajima kojih se gospođa Schvalba vrlo podrobno sjećala. U dva je navrata, 1966. i 1968., boravio u Milanu na tromjesečnom usavršavanju u poznatoj draguljarskoj radionici Celari Biella. Na prijedlog poznatoga riječkog inženjera arhitekta Igora Emilija 1972. otvorio je zlatarnicu u Užarskoj ulici, u zgradi Ministarstva kulture u Rijeci«, piše uz ostalo u njegovoj biografiji.


Sačuvano blago


Kako voli naglasiti Gjon Antoni, uloga, tradicija i mjesto koje morčići zauzimaju u povijesti ovog podneblja daleko su šireg značaja i zbog svega zaslužuju biti zaštićeni kao nematerijalno kulturno dobro Republike Hrvatske. Antoni se već tri godine trudi da ova priča oko zaštite morčića bude amenovana od nadležnih u ministarstvu, premda do danas na tome putu nije uspio. Žao bi mu bilo da u toj priči, koju smatra za Rijeku i cijeli Kvarner vrlo važnom, ne uspije, a kao prilog svojoj teoriji o važnosti i tradiciji navodi krunu s početka 20. stoljeća koja se nalazi i čuva u katedrali sv. Vida i koja je optočena morčićima.


Kruna od morčića iz 1905. godine Antonia Rubesse (Rubeše) čuva se u riznici crkve sv. Vida


– Odgovorno tvrdim, a to mogu i dokazati, da zlatarstvo kakvo mi imamo nema niti jedna zemlja u cijeloj Europi koja ima 900 milijuna stanovnika. Onda je jasno kolika je naša važnost u svemu tome, istaknuo je Antoni. Prema njegovim riječima tradicionalni način izrade morčića podrazumijeva tehniku lijevanja u sipinoj kosti.


– Odljevak se mora raditi u sipinoj kosti i onda zlato poprima finu strukturu, objasnio je Antoni, koji kaže da nove tehnologije koje se danas koriste pri izradi morčića sa starim umijećima »nemaju veze«.


A u riječkom Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja pohranjeno je dvjestotinjak kalupa za izradu nakita s motivom morčića, nekoliko primjeraka samog nakita te reklame, brošure, fotografije, slike i slično, vezane za riječke moretiste i nakit s morčićem.


Morčić je i nezaobilazna maska Riječkog karnevala. Foto: Marko Gracin


U razgovoru s Tamarom Mataija, v.d. ravnateljice Pomorskog i povijesnog muzeja, doznali smo kako su kalupi iz fundusa, odnosno pozitivi, za izradu nakita s morčićima izrađeni od legure srebra. Korišteni su u radionici poznatog riječkog moretista A. Gigantea u drugoj polovini 19. st., a naslijedio ih je moretist Giraldi te nakon njega Raul Rolandi. Obojica su uz naslijeđene i sami izrađivali kalupe te ih nije moguće precizno datirati niti preciznije odrediti autora. Nakon smrti potonjega kalupi su darovani Muzeju.


– Osim kalupa, u Muzeju se čuva i nekoliko primjeraka samog nakita, kao i kutijice s natpisom zlatara koji su ih prodavali i izrađivali. Tu su i razni reklamni upotrebni predmeti koje su moretisti izrađivali ne bi li pospješili prodaju svojih proizvoda. Budući da je nakit s morčićem postao vrlo popularan, građani su se fotografirali ili portretirali noseći taj nakit. Tako je u fundusu pohranjen i određeni broj fotografija na kojima se može uočiti nakit s morčićem, objasnila je Mataija.


Rahelić i Rolandi podučavali kosovske zlatare

Za kontinuitet poslijeratne izrade nakita s morčićima važnu ulogu imao je zlatar Mitrić Rahelić, sin Giganteova zlatara koji je, kao i Raul Rolandi, podučavao kosovske zlatare pridošle u Rijeku nakon 1945. godine. Prošle godine Muzej je pribavio nekoliko primjera nakita s morčićem izrađenih u riječkim zlatarnicama sredinom 20. stoljeća. Poznato je da su zbog financijske krize prije petnaestak godina brojni građani prodavali obiteljski nakit, među kojim i onaj s morčićima koji je rastaljen i zauvijek izgubljen.


– Svaki predmet ima i svoju priču koja ga stavlja u širi kulturno-povijesni kontekst, pa je tako zanimljivo da je gore spomenuti nakit pribavljen za Muzej prošle godine, nakit kupljen novcem koji su njegove vlasnice dobile kao odštetu zbog nezakonitog otpuštanja iz nekadašnje Tvornice duhana, što su dokazivale u sudskom sporu niz godina nakon samog događaja. Ovaj je nakit bio izložen početkom godine na izložbi Akvizicije ´22 u povodu Noći muzeja 2023., kazala je Mataija.


Godine 2012. u PPMHP-u bila je postavljena izložba »Zlatni trag« autorice Ivane Šarić Žic, posvećena zlatarskom obrtu koji, kao ostali obrti, nažalost, polako odumire, a s njima i znatan segment baštine i lokalnog identiteta. Dio izložbe bio je posvećen izradi nakita s morčićem.