'Pet godina glagoljice u Ronjgima'

Izložba u Kloviću: Glagoljica kao inspiracija za umjetnička djela u keramici

Kim Cuculić

Bogatstvo likovnih izraza / Foto Marko Gracin

Bogatstvo likovnih izraza / Foto Marko Gracin

Polazni impuls likovne kolonije je glagoljica, odnosno tradicija i baština kojom odiše ovaj kraj. Razrada motiva rezultirala je bogatstvom likovnih izraza te različitim pristupima



RIJEKA – Izložba »Pet godina glagoljice u Ronjgima 2015. – 2020.« može se razgledati još do 31. kolovoza u Galeriji »Juraj Klović«. Podsjetimo, u organizaciji Ustanove »Ivan Matetić Ronjgov« već pet godina održava se radionica umjetničke keramike. Okupljajući svjetski poznate keramičare, ali i pružajući priliku mladima na početku njihova profesionalnog puta, umjetnik, inicijator i voditelj projekta Boris Roce nametnuo je visoke standarde djelovanja. Polazni impuls likovne kolonije je glagoljica, odnosno tradicija i baština kojom odiše ovaj kraj. Razrada motiva rezultirala je bogatstvom likovnih izraza, a različitost pristupa izrodila je bogatstvo osobnosti.



Kako je u povodu izložbe napisala mr. sc. Jasna Rodin, kroz pet godina okupljanja nastalo je mnogo iznimnih umjetničkih uradaka, radova u kojima je primjetan motiv slova, ali i razrađena koncepcijska sveobuhvatnost energije podneblja.


Pet godina glagoljice u Ronjgima / Foto M. GRACIN

Pet godina glagoljice u Ronjgima / Foto M. GRACIN


 




– Spoj suvremenosti i povijesti, sinergije različitosti umjetnika, doveli su do slojevitih kreacija: od predmeta upotrebne vrijednosti, realizma i apstrakcije do samih konceptualno osmišljenih pomaka u duhu novih, inovativnih kretanja. Motivu se pristupalo uvažavajući kompleksnost vrijednosti te zadiranjem u lingvističku, grafičku, etnološku, antropološku i semiotičku odliku pisma, kao i samog krajolika objedinjenog u vizualnom jedinstvu trenutka vremena. U svim skulpturama dominantna je energija koja zrači, snaga koja proizlazi iz tradicije spojene s otvorenošću prema kreativnom stvaranju i suvremenim tijekovima umjetnosti – osvrnula se Rodin.


 Umjetnici su ostvarili autentične radove / Foto M. GRACIN

Umjetnici su ostvarili autentične radove / Foto M. GRACIN


 


Promocija glagoljice


Kako se ovim povodom osvrnuo Darko Čargonja, ravnatelj Ustanove »Ivan Matetić Ronjgov«, ova retrospektivna izložba odvodi nas u povijest, u tradiciju.


– Unatoč suženosti tematike i tehnike, umjetnici su ostvarili vrlo autentične radove koji, iako inspirirani ovim krajem, nose i individualnu notu svakog pojedinog umjetnika. Kolonija je pokrenuta u sklopu projekta Valorizacije i promocije glagoljice 2015. godine. Za nastavak ove naše, sada već tradicionalne manifestacije, ne trebamo se brinuti jer se vodi računa da u svakom sazivu, među već priznatim umjetnicima sudjeluje i pokoji student, čime se stvara temelj za budućnost naših programa i aktivnosti vezanih za likovnu i izložbenu djelatnost, ističe Čargonja.


Umjetnici


Sudjeluju umjetnici: Rino Banko (Hrvatska), Nadica Eichhorn (Hrvatska), Danute Garlavičiene (Litva), Lana Gržetić (Hrvatska), Mladen Ivančić (Hrvatska), Grozdana Korpar (Hrvatska), Željko Kranjčević Winter (Hrvatska), Branko Lenić (Hrvatska), Marika Mihaljfi (Srbija), Lauren Moreira (Italija), Georg Niemann (Austrija), Nikola Nenadić (Hrvatska), Vesna Osojnički (Hrvatska), Bruno Paladin (Hrvatska), Danijela Pičuljan (Hrvatska), Snježana Pokos-Vujec (Hrvatska), Boris Roce (Hrvatska), Anita Rončević (Hrvatska), Mathias Mark Sanderson (Slovenija), Marija Stojanović (Hrvatska), Boris Sušanj (Hrvatska), Zlata Tomljenović (Hrvatska), Dijana Trtanj (Hrvatska) i Nives Žarković (Hrvatska).

 


Jasna Rodin podsjeća da se od samog početka ljudske civilizacije keramika koristila, obrađivala i prilagođavala potrebama čovjeka te je njezina upotreba karakterizirala vidljivi stupanj razvoja.


– Danas ona postaje sve zastupljenija u umjetnosti. Taj podatni materijal dobiva suvremene konotacije i slobodu implementacije u kvalitetnim i smjelijim ostvarenjima današnjih autora. Stoga umjetnici, keramičari u njezinoj obradi koriste mnoga tradicionalna znanja, istražuju i oživljavaju zaboravljena iskustva, osmišljavaju i mijenjaju klasičan pristup u interakcijama s drugim materijalima i tehnologijama. Osnovu nadograđuju unoseći trenutak sadašnjosti u drevno stečena umijeća. Kolonija umjetničke keramike u Ronjgima dobar je primjer takvog rada. U vrlo bazičnim uvjetima otvorenog ateljea ispred rodne kuće Ivana Matetića Ronjgova umjetnici su pokazali svoju profesionalnost i vještinu, utkavši slova unutar strukture, naznačujući njihovu ljepotu, snagu i jednostavnost naglašeno ili decentno u tragovima. Prepuštajući materijale visokim temperaturama kroz vještinu iznenadnog i brzog djelovanja zraka i vode nastali su objekti, skulpture… puni, svježi, kvalitetne i cjelovite vizualnosti.


Različitost pristupa / Foto M. GRACIN

Različitost pristupa / Foto M. GRACIN


 


Inspirativni znakovi


Poetičnost i glazba objedinjavaju otkrivajući istinu o jednostavnosti jer iz osnovnih i skromnih elemenata izranja raskoš vidljivog traga ruku. Naglašavajući smislen sistem esencijalnosti razmišljanja i koristeći najjednostavnije mogućnosti materijala – gline nastali su radovi u rasponu od dvodimenzionalnog karaktera, reljefa, samostalnih prostornih skulptura, instalacija ili novih dimenzija slobode putem multimedije. Iako naizgled kreirani u igri i zanosu, u spontanom pokretu kreacije svi su vrlo promišljeni te propituju likovno djelo i vode nas da sagledamo cjelovitost prostora koji ga je u biti i nadahnuo. Ispitujući i problematizirajući odnose, djela su rezultat stalnih promjena i dinamike jer ništa nije konačno već se mijenja ovisno od dodira, pokreta ili svjetla. Glagoljica nas je, stoga, i ovaj puta iznenadila pokazujući da to nisu samo stabilni i definirani oblici, već inspirativni znakovi utkani u pore kraja, forme koje se mogu mijenjati, odnosno transformirati u nebrojenim oblicima i značenjima. Njezina važnost i znakovitost involvirana u umjetnost današnjice pokazuje svoj autentičan i jak karakter kroz koji nas uči o važnom i neizostavnom dijelu prošlosti. On je temelj na čijem iskustvu krećemo dalje i koje kao takvog moramo očuvati – zaključuje Rodin.
Radno vrijeme galerije u kolovozu je od 10 do 13 sati, a nedjeljom je zatvoreno.


 Radovi u kojima je primjetan motiv slova / Foto M. GRACIN

Radovi u kojima je primjetan motiv slova / Foto M. GRACIN