DC 403

Bliži se kraj izgradnji zahtjevne ceste, šezdeset milijuna eura vrijedne

Marinko Glavan

Cesta se od Zagrebačke obale diže velikim vijaduktom Pioppi, Foto: Marko Gracin

Cesta se od Zagrebačke obale diže velikim vijaduktom Pioppi, Foto: Marko Gracin

Najvećim se, naime, dijelom nalazi »ni na nebu, ni na zemlji«, prolazeći 1,3 kilometra dugim tunelom, vijaduktima i željezničkim podvožnjakom



Izgradnja šezdeset milijuna eura vrijedne državne ceste DC 403, započeta prije nešto više od dvije i pol godine, primiče se kraju. Ova je tri kilometra duga cesta popularno nazvana najskupljom cestom u Hrvatskoj zbog iznimno zahtjevne trase kojom prolazi.


Najvećim se, naime, dijelom nalazi »ni na nebu, ni na zemlji«, prolazeći 1,3 kilometra dugim tunelom Podmurvice, vijaduktima Pioppi i Mlaka, dugim 316 odnosno 144 metra, željezničkim podvožnjakom dugim šezdesetak metara, uz brojne usjeke i potporne zidove izgrađene duž trase.


»Kraj« pri kraju


Cesta DC 403 integralni je dio projekta novog kontejnerskog terminala na Zagrebačkoj obali, koji će od ovog ljeta povezivati s riječkom zaobilaznicom (A7) i mrežom hrvatskih autocesta, ali i puno više od toga.




Njezinom izgradnjom Rijeka dobiva novi ulaz izravno s autoceste u zapadni dio središta grada, na način na koji je prethodno zapadni dio centra s autocestama povezan izgradnjom ceste DC 404, koja je ujedno i pristupna cesta za kontejnerski terminal na Brajdici.


Time će oko gradskog središta biti stvoren svojevrsni prsten s direktnim izlazima na autoput, što bi uvelike trebalo rasteretiti gradske prometnice, smanjiti gužve, a Rijeka će dobiti cestovno prometno rješenje kakvo ima malo gradova u Hrvatskoj, posebno onih na obali Jadrana.


Gradilište ceste obišli smo s Martinom Abramovićem, inženjerom Hrvatskih cesta, koji projekt prati od samog početka. Krenuli smo od »kraja«, odnosno od spoja nove ceste s novim kontejnerskim terminalom. Odmah na početku gradilišta vidimo užurbane aktivnosti na privođenju radova kraju.


Na ovoj su dionici, kao i na većini ostalih, u potpunosti završeni radovi na konstrukciji i svim potrebnim instalacijama, a u tijeku je postavljanje kamenog agregata i izgradnja rubnika, nakon čega slijedi polaganje asfaltnih slojeva i završno opremanje ceste.


– Na izlazu na Zagrebačku obalu izgrađen je sustav odvodnje, zajedno s ostalim instalacijama, a sada se tamponski sloj diže na potrebnu visinu, uz postavljanje rubnjaka i slijedi još asfaltiranje same ceste, kaže Abramović.


Cesta se od Zagrebačke obale diže velikim vijaduktom Pioppi, polukružnog oblika, izvedenim tako da bi se dobio nagib, kako bi kamioni s kontejnerima mogli nesmetano i bez prevelikog opterećenja savladati uspon. Konstrukcija samog vijadukta je, objašnjava Abramović, dovršena, zajedno s instalacijama, a traju završni radovi.


– Postavljaju se takozvane maske na bočnim stranama vijadukta, na koje na kraju idu pješačke staze. Radi se i na hidroizolaciji vijadukta, a počelo je i postavljanje zaštitnih ograda. Na vijaduktu je završena odvodnja, osim manjeg dijela na pješačkim stazama, tako da je velika većina radova već dovršena, kaže Abramović.


Ne samo da se nazire »svjetlo na kraju tunela« kada je riječ o izgradnji, nego će uskoro zasvijetliti i prava svjetla u tunelu Podmurvice, Foto: Marko Gracin


Na Mlaki već i asfalt


Na vijaduktu Mlaka, kojim će se DC 403, nakon kružnog toka smještenog neposredno nakon izlaza iz tunela Podmurvice, uz zgradu Zapadnog trgovačkog centra, spajati sa Zvonimirovom ulicom, na raskrižju s Benčićevom, radovi su odmakli još dalje, pa je ovaj vijadukt već dijelom i asfaltiran.


– Na vijaduktu Mlaka izbetonirane su već i pješačke staze, postavljena je hidroizolacija, postavljene sve instalacije, a od značajnijih radova preostalo je još samo postavljanje završnog sloja asfalta, kaže Abramović.


Na spoju vijadukta Mlaka sa Zvonimirovom, pokraj zgrade Novog lista, radi se na proširenju dijela Zvonimirove ulice, odnosno dodatnim prometnim trakama za uključivanje iz Zvonimirove na DC 403, iz smjera zapada, odnosno za uključivanje s nove prometnice na Zvonimirovu u smjeru istoka i centra grada.


Nove su trake, zajedno s dobrim dijelom postojećih južnih dviju traka na Zvonimirovoj, već asfaltirane, a paralelno traju i radovi u Benčićevoj ulici, koja također dobiva dodatnu kolničku traku za desno skretanje u Zvonimirovu, u smjeru zapada, odnosno prema Krnjevu.


Na suprotnoj strani vijadukta u punom su jeku radovi na izgradnji dodatnog željezničkog nadvožnjaka Pioppi, koji će biti u funkciji kada se izgradi dvokolosiječna pruga na relaciji Škrljevo – Jurdani, kao i pripreme za izgradnju kružnog raskrižja ispred južnog izlaza iz tunela Podmurvice.


Dovršavaju se instalacije na samom kružnom toku i manji radovi na odvodnji, preostao je i dio potpornih zidova, nakon čega slijedi postavljanje rubnjaka, nasipavanje i asfaltiranje kružnog toka, uz postavljanje zidova za zaštitu od buke, prometne signalizacije i ostale opreme.


Završni radovi na sjevernom, Foto: Marko Gracin


Boja i svjetlo za tunel


S kružnog toka krenuli smo u tunel Podmurvice, koji je, iako najveći, najskuplji i najsloženiji objekt na cesti, već uvelike dovršen, uključujući i prve slojeve asfalta.


– Što se tiče konstrukcije tunela, on je u cijelosti završen, izvedena je završna obloga na kojoj su počeli radovi na bojenju. Položene su instalacije u energetski kanal, a počelo je postavljanje instalacija rasvjete, zatim ventilacije, protupožarne i komunikacijske opreme, signalizacije i svega ostalog što je potrebno u današnjim tunelima. Riječ je o kilometrima cijevi, kablova, brojnim rasvjetnim tijelima, signalizacijskim uređajima i tako redom.


Gradnja i opremanje tunela zaista je zahtjevan i složen posao. Uz tunel Podmurvice izgrađena je i dodatna tunelska cijev za evakuaciju u slučaju nužde, zajedno s izlazima na površinu. I u tom dijelu građevinski su radovi završeni te je u tijeku opremanje, kaže Abramović.


Na vijaduktu Mlaka izbetonirane su već i pješačke staze, Foto: Marko Gracin


Ulaz skoro spreman


Na sjevernom izlazu u tijeku je opremanje trafostanice, završavaju se instalacije javne rasvjete i promjenjive prometne signalizacije, odnosno elektroničkih prometnih znakova upozorenja, ograničenja brzine i obavještavanja vozača iznad budućeg kolnika. I na ovom su dijelu završeni opsežni radovi na prelaganju postojećih instalacija te ugradnji novih.


Duž cijele dionice nove ceste ugrađene su i instalacije za daljinski nadzor i upravljanje prometom, a na sjevernom dijelu postavljen je već i dio zidova za zaštitu od buke. Od tunela do spoja sa zaobilaznicom također će još trebati postaviti rubnike i asfaltni sloj, a asfaltiranje je već započelo na novom kružnom raskrižju na samom spoju s čvorom Škurinje na zaobilaznici.


Iz Hrvatskih cesta najavljeno je da će radovi na DC 403 biti završeni tijekom ovog ljeta, nakon čega će Rijeka dobiti novi suvremeni spoj s mrežom autocesta koji će nesumnjivo imati pozitivan utjecaj na smanjenje gužvi u cijelom zapadnom dijelu grada.


Nova kružna raskrižja na Škurinju

Po završetku radova na izgradnji DC 403 na čvoru Škurinje bit će izgrađena još dva nova kružna raskrižja. Jedno na izlazu sa zaobilaznice iz smjera istoka, odnosno na ulazu u smjeru zapada, a drugo na spoju čvora Škurinje s Osječkom ulicom.


Oba su ova spoja sada izvedena kao klasična raskrižja, s regulacijom prometa semaforima, a izgradnjom novih kružnih tokova očekuje se da će se značajno povećati njihova propusna moć i time umanjiti povremene gužve koje se stvaraju pri vršnim prometnim opterećenjima.