Foto REUTERS
Najpoznatiji svjetski rally, što se drugu godinu održava u Saudijskoj Arabiji, okupio je oktansku krenu avanturista, koje očekuje teških 12 brzinskih ispita dugih više od 4.700 kilometara
povezane vijesti
RIJEKA »To će biti izazov za one koji idu. San za one koji ostaju!« – vječna je uzrečica začetnika Dakar rallya Thierryja Sabina. Godine 1977. začet je Rally Paris – Dakar, koji je s europskog i afričkog kontinenta odselio na južnoamerička prostranstva prije 12 godina. S vremenom je u nazivu izgubio ime glavnog francuskog grada, iz kojeg se prvih desetljeća polazilo u neizvjesnu borbu s pustinjskim izazovima Afrike, da bi prošlogodišnje izdanje na neki način bilo treći put – premijerno. Tako je nakon deset godina južnoameričke avanture, što se različitih godina odvijala u pet različitih zemalja, obistinila se i početkom 2020. godine prvi je put, na azijskom kontinentu počela nova Dakar era. Nova destinacija jesu pustinjska prostranstva Saudijske Arabije, u kojoj će se od 3. do 15. siječnja odvijati 43. izdanje.
Dakar će tako i ove godine okupiti one hrabre i odvažne, ponekad i lucidne. Izazov nastupa na zasigurno najtežem, najbrutalnijem, najizazovnijem automobilističkom spektaklu svijeta, očekuje 539 sudionika u 284 različita vozila, što vozača, što suvozača, iz pewdesetak zemalja svijeta. Podijeljeni u pet kategorija: najbrojniji su motoristi (101), a slijede automobili (66), »quadova« je 21, nova rastuća kategorija »SxS« vozila privukla je 57 vozila, dok je kamiona 44. Među njima je i nova kategorija »classic« za automobile i kamione proizvedene prije 2000. godine. Starosna dob sudionika u velikom je rasponu, od 18 do 70 godina, a ove je godine posebno potencirana najava nastupa čak 17 dama, većinom na kopilotskom mjestu, ali i solo na motociklima. Iz godine u godinu, stotinjak ih ima premijerni dakarski izazov, dok četrdesetak vozača ima veteranski status, s više od deset nastupa.
Dakar je rally isključivo za one koji su spremni iskoristiti svoju fizičku i mentalnu snagu do krajnjih granica. To je svojevrsna »odiseja« za odlučne, strastvene, one koji žele biti heroji vlastite priče.
Šarmer
Već godinama, samo nekolicina odlučnih i vrsnih majstora za volanom ubraja se u favorite. Iza svakog od njih niz je pobjeda na ovom robusnom natjecanju, tako je u pohod svoje četvrte pobjede krenuo i »šarmer s pokrićem«, španjolski rally as Carlos Sainz, koji je slavio tri puta. Prvu je pobjedu osvojio 2010. godine, da bi 2018., kada je najavio oproštaj, ponovio pobjedu. Da bi potvrdio svoju superiornost pobijedio je i lani, na prvom azijskom izdanju. Dio je ekipe koja nastupa u robusnim »Mini X-raid JCV Rally 4x4s« monstrumima otpornim na sve pješčane zamke. Za volanom »Toyote Hilux« slovi favoritom i ove godine karizmatični Katarac Nasser Al-Attiyah. Trostruki je pobjednik u tri različita automobila, a ovo mu je 17. start na Rallyju Dakar.
Zasigurno nedostižni, najtrofejniji sudionik Stephan Peterhansel, koji iza sebe ima 13 pobjeda – šest na dva kotača (motocikli) i sedam na četiri (automobili) i dalje je »gladan« pobjeda. Uoči starta na prvu ovogodišnju dionicu, u prologu dugom 129 km, tijekom kratkih 11 kilometara brzinca najviše je pokazao Al-Attiyah, ispred domaćeg favorita, lokalnog heroja Yazzed Al Rajhija. Treći je bio Peterhansel, a četvrti Sainz.
U konkurenciji motociklista, najbrojnije skupine sudionika, ponavljanje prošlogodišnjeg trijumfa i pobjede, najboljom prolog vožnjom najavio je Amerikanac Ricky Brabec, vozeći »Hondu CRF 450 Rally«. U konkurenciji kamiondžija naslov brani Andrey Kariginov.
Hrvatskih sudionika ove godine na Dakar Rallyu nema, a jedan od razloga zasigurno je ostvarenje snova Daniela Šaškina da s prvim proljetnim danima ove 2021. godine u Hrvatsku dovede svjetski broj 1 – WRC rally. Vrijedi podsjetiti da je Daniel Šaškin, uz Sašu Bittermana, posljednji južnoamerički Dakar 2019. godine okončao kao 38.posada u konkurenciji automobila, a četvrti su bili u poretku svoje klase (buggy SxS). Bio je to najbolji plasman hrvatskih vozača na Dakar rallyu, a tijekom protekla tri desetljeća bilo ih je, od Filipovića, Kadrnke, Martinčevića, Frčka, Ćurića…
Francuz Thierry Sabine, u svojem terencu, 1976. jedva je preživio jurnjavu Saharom. No, to ga nije obeshrabrilo, čak što više, dalo povoda da samo godinu kasnije osmisli prvi Rally Dakar sa startom u Parizu. Dvije godine kasnije, sutradan Božića, uoči starta tada »samo« 170 sudionika, Sabine je svim vozačima izrekao već povijesnu misao:
– Još imate vremena odustati. Kasnije povratka nema i nemojte poslije reći da vam nisam rekao.
Skroman početak
Bile su to znakovite riječi legendarnog začetnika i dugogodišnjeg organizatora u ocjeni težine sudjelovanja tada i niz godina kasnije bespućima afričkog kontinenta. Upustiti se u avanturu Dakar mnogima je i dalje više od izazova. Svojevrsni je to znak prestiža u oktanskom sportu. Prvi rally Paris – Dakar startao je u Parizu čije je ime nosio godinama. Iz Francuske se prelazilo na afrički kontinent, vozilo kroz Alžir, Niger, Mali, Senegal,…. pa sve do danas u itinererima je, tijekom više od četiri desetljeća, upisano 29 zemalja svijeta. Iz godine u godinu svaki je početak nove kalendarske označavao u oktanskom miljeu upravo Dakar Rally. No, krajem prošlog i početkom ovog tisućljeća organizatori i sudionici suočavali su se s nizom problema u nekim afričkim zemljama, oružanim napadima… Morali su otkazivati etape, brzince, mijenjati planirane rute. Sve to bio je povod da od 2009. godine spektakl preseli na južnoamerički kontinent. Argentina i Bolivija su ustrajni domaćini, Peru se vratio, a vozilo i kroz Čile. Treću mladost Dakar Rally od 2020. godine traži na azijskom kontinentu, u Saudijskoj Arabiji.
Start je danas u Džedi, kada se vozi na jug, dionicom do Bisha dugom 623 km, od čega 277 km otpada na posebni ispit. Nizat će se tako dolina za dolinom, ali opasnost se krije u pijeskom skrovitim kamenim zonama. Specifičnost ovogodišnjeg itinerera je na neki način kružno objedinjavanje cijele Saudijske Arabije. Vozi se samo desetina prošlogodišnjih dionica, a sve ostalo je novo. Ukupna dionica od 7.646 km podijeljena je na 12 etapa, tijekom kojih se vozi 4.767 km odlučujućih specijalnih ispita.
Dakar Rally odvijat će se u izuzetno »ekstremnim« epidemiološkim uvjetima. No, tradicija se nastavlja. Saudijskoj Arabiji ovo je samo jedna, ali važna, karika u nakani da petogodišnjim ugovorom vrijednim stotinu milijuna eura i realizacijom Dakar Rallya, do 2030. godine ostvari svoj cilj – sto milijuna turista koji nisu isključivo orijentirani vjerskom turizmu.