Foto M. KRPAN
Tradicijska utrka na brdskoj stazi Most-Peničići još jednom završnica FIA Prvenstva Europe, a u okviru hrvatskog prvenstva očekuje se start 91 vozača
povezane vijesti
BUZET Sredina rujna već je godinama rezervirana za jednu od najstarijih, a na brdskim stazama najveću hrvatsku automobilističku manifestaciju koja se ove godine kao 42. Buzetski dani 2023. odvija od 15. do 17. rujna u organizaciji Autokluba Buzet. Međunarodna utrka upisana već više od dva desetljeća u kalendar FIA Svjetske automobilističke federacije, prvi je put održana 5. rujna 1982.godine, tada na kraćoj dionici do Sv. Svetih, da bi potom, upravo zbog potreba pravila prvenstva Starog kontinenta bila produljena do Peničići na duljinu 5.001 metar, ove bi godine u više službenih bodovnih konkurencija, trebala okupiti 200 vozača iz 14 zemalja, kojima će se pridružiti i 40-ak promo vozača. Posljednja i odlučujuća utrka sezone FIA European Hill Climb Championshipa boduje se za prvenstva modernih i povijesna vozila, potom na FIA CEZ Prvenstvo srednjeeuropske zone povijesnih automobila, te državna prvenstva Hrvatske i Slovenije. Statistički gledano na stazi ćemo vidjeti 200 različitih automobila 43 znane svjetske marke, među kojima je 28 formula i prototipova, što povijesnih, što modernih.
Najbrojniji su hrvatski vozači, čak 91 iz 30 klubova, a slijedi 45 slovenskih. Stižu još automobilisti Italije, Austrije, Češke, Francuske, Crne Gore, Mađarske, Poljske, Španjolske, Srbije, Slovačke, Makedonije i Njemačke.
Merli osigurao naslov
Europsko kontinentalno prvenstvo u auto utrkama na brdskim stazama stiglo je do svoje završnice. Poslije utrka u Francuskoj, Austriji, Španjolskoj, Portugalu, Čečkoj, Italiji, Poljskoj, Švicarskoj i Sloveniji, stiže se u Hrvatsku, na dodjelu posljednjih bodova, u pojedinim raspisima i odlučujućih za pobjednička postolja. U Kategoriji II formula i prototipova do sad su nastupila 43 vozača, a naslov europskog prvaka je, nizom do sada devet pobjeda, peti put u karijeri, osvojio Talijan Christian Merli (Osella FA30). Borba za drugo mjesto još je otvorena, a kandidiraju drugoplasirani Španjolac Joseba Iraola Lanzagorta (Nova NP01) i Čeh Petr Trnka (Norma M20 FC). Kategorija II (zatvoreni) turistički automobili u devet je dosadašnjih utrka objedinila nastup 103 vozača u pet različitih FIA grupa. U ukupnom poretku vodeći je Makedonac Igor Stefanovski (Hyundai i30 N TCR) s 204 boda, dok druplasirani Francuz Nicolas Werver (Porsche 997 GT3R) ima 176 bodova. Na kraju se odbijaju dva najslabija rezultata, pa će tako odluka o novom prvaku pasti na buzetskoj stazi. Vrijedi spomenuti da je Igor Stefanovski dva puta, 2014. i 2015. Godine, bio europski prvak grupe N. Među prvih deset ovogodišnjeg poretka nalazi se i hrvatrski višestruki prvak Zagrepčanin Domagoj Pereković, koji je u Mitsubishi Lanceru Evo IX u FIA Grupi 1 trećeplasirani poslije osam ovogodišnjih nastupa. Na žalost propustio je prvi nastup u Francuskoj, dok je u Ilirskoj Bistrici, zbog nesreće, uzrokovane spletom okolnosti u završnici treninga, morao propusti start za bodove. Uz Perekovića u konkurenciju za bodove Europskog prvenstva ulaze i Gerovčanin Tomislav Muhvić (Mitsubishi Lancer Evo IX), prvak Europe 2013.godine i prošlogodišnji pobjednik FIA Grupe 2, domaći vozač Buzećanin Viliam Prodan (Škoda Fabia ) iza kojeg je izvrstan pobjednički vikend na Rallyju Kumrovec, te mladi Riječanin Matija Jurišić, trostruki najmlađi hrvatski prvak, prošle sezone trećeplasirani u euro grupi, ove godine s pobjedom na startu sezone, ali potom i nesrećom u Austriji, poslije koje je prekinuo nastupe, da bi sada, vjeruje se, sa sređenom Škoda Fabiom nastupio u Buzetu. Uz njih četiri u Kategoriji I u formuli Reynard 01L nastupit će Mađar Laszlo Szasz koji brani već više od desetljeća boje dubrovačkog kluba.
Sraz Dimitrijevića i Perekovića
Hrvatsko prvenstvo primiče se kraju. Buzet je osma utrka u nizu, kao i obično može odlučiti o mnogočemu u poretku kategorija ili grupa, ali pečat će biti stavljen na posljednjoj utrci u Dubrovniku početkom listopada. Uobičajeno, Buzet pohodi najviše hrvatskih vozača. Znalo se kazati da iz garaže izlazi svaki spreman i raspoloživ automobil, pa se tako vjeruje u nastup 91 prijavljenog vozača iz 30 klubova.
U konkurenciji Kategorije I nema upita oko prvaka. Nizom sedam pobjeda titulu je u Ilirskoj Bistrici osigurao branitelj naslova hrvatskog prvaka Zagrepčanin Dejan Dimitrijević (AKK Fly with Kolman) u Seat Leonu. Odmah iza njega bodovno su poredana dva istarska vozača Lupoglavac Nino Andrejević (AK Opatija) Fiat Punto i Rovinjež Marino Poropat (AK Dubrovnik Racing) u Renaultu Clio. No, ono što se očekuje to je prvi ovogodišnji sraz Dimitrijevića i Perekovića koji će se zbiti upravo na buzetskoj stazi, obzirom da Pereković sezonu vozi isključivo u okvirima Europskog prvenstva. Dimitrijević, Andrejević i Poropat vodeći su u grupama 1, 2 i 3 hrvatskog prvenstva, dok se na čelnim pozicijama preostalih grupa nalaze Ivan Pulić (AK Konavle) u Grupi 4, Saša Radola (AK Dubrovnik Racing) u Grupi 5 i Božo J.Bartulović (AK Konavle) u Grupi 6 čija je i najmanja prednost u nekoj od grupa, tek jednog boda od Marina Božičevića (AK Rijeka). Ekipno prednjače vozači AK Dubrovnik Racinga, a prate ih AK Konavle i AKK Fly with Kolman Zagreb.
U konkurenciji PH povijesnih automobila, s dva i pol boda prednosti, vodeći je Dorijan Kljun (AK Rijeka) ispred Adisa Abdića (AKK Rogoznica).
Rekord
Buzet je uvijek bio mamac publici radi vrhunskih vožnji, izvrsne atmosfere uz stazu i samom gradu, ali pamtili su se rekordi staze. Od onog prvog i povijesnog, na stazi od 4.209 metara Slovenca Silvana Lulika (Opel Kadett) u vremenu 2:57,51 minut, do zaključnog na istoj dionici Jozefa Zajelšnika (Formula 2) 2:12,47 minuta, pa do sadašnjih. Apsolutni rekord staze u duljini
5.001 metar slovi još od 2017.godine, a vlasnik mu je Christian Merli (Osella FA30) u vremenu 2:04,689 minuta uz prosjek 144,388 km/sat. U Kategoriji I turističkih automobila rekord je „svjež“, iz prošle godine, kada je Talijan Manuel Dondi u Fiatu X 1(9 vozio 2:24,811 minuta i prosjekom 124,324 km/sat. Nije li vrijeme za nove rekorde?!
Trodnevni program buzetskog Praznika automobilizma u TOP gradu, gradu tartufa, oktana i piva počinje verifikacijom i tehničkim prijamom vozila u samom centru kod Fontane (ukoliko vremenski uvjeti dopuste) u vremenu od 9.30 do 18 sati. Subota je rezervirana za treninge, dva prolaza stazom od kojih jutarnji počinje u 9.30, a drugi u 13.30 sati. U nedjelju je dan odluka.
Čekaju nas dvije bodovne vožnje čije se vrijeme za konačni rezultat zbraja. Jutarnja prva vožnja počinje u 9 sati, u pauzi oko 13 sati svečanost je otvaranja utrke na kultnom prostoru starta kod Gostionice Most i PAB Akrapović, da bi od 13.30 krenula i druga vožnja.
Ulaz za gledatelje je 10 eura, dnevno ili za dva dana, a prometnice dionice Most – Peničići i prilaznih pravaca zatvorene su dva sata prije i dva poslije predviđenog programa. Buzet čeka oktanske prvake i zanesenjake brzinama. Praznik automobilizma može početi.