Matija Juričić/M. KRPAN
Buzetska staza jedna mi je od dražih, a konkurencija je izuzetna. Za volanom biti svoj, miran i staložen, usmjeren k cilju - kaže Juričić, uoči jurnjave na stazi Most - Peničići dugoj 5.001 metar
povezane vijesti
BUZET Kraj užarenog ljeta, sredina rujna i konačno dočekane niže temperature obilježit će jednu od najstarijih, a na brdskim stazama najveću hrvatsku automobilističku manifestaciju – 43. Buzetski dani 2024. koje se održava od danas do nedjelje u organizaciji Autokluba Buzet, ove godine uz suorganizaciju Buzet Autosporta. Od prve utrke, održane na neznatno kraćoj stazi Most – Sv. Sveti (4.209 metara) 5. rujna 1982. godine, proteklo je više od četiri desetljeća u kojima je i dionica, zbog potreba višeg međunarodnog bodovnog sustava, produljena do Peničića na duljinu od 5.001 metar. Upravo to čini buzetsku utrku neprikosnovenim praznikom automobilizma, već 23 godine bodovanu za prvenstvo Starog kontinenta na brdskim stazama, koja je i ove godine deseta, kao i nizom proteklih godina, posljednje i odlučujuće natjecanje za statuse prvaka i poredak u konkurencijama zbog kojih, uz domaće automobiliste u Buzet, grad tartufa i oktana, stižu vozači još 16 zemalja Europe.
Prezentacija utrke ove je godine održana u Paladinima, u okruženju obiteljske tvrtke Karlić tartufi, a dekor je bio automobil Peugeot 308 TCR vodećeg europskog vozača, mladog 21-godišnjeg riječkog automobilista Matije Jurišića, koji bi kraj tjedna mogao dočekati kao novi europski prvak kategorije I.
Kultna utrka
– Bit će mi ovo četvrti nastup u Buzetu na brdskom prvenstvu, ali poseban i specifičan jer će zaokružiti izuzetno uspješnu sezonu europskih nastupa u kojima sam na devet utrka ostvario devet pobjeda u svojoj skupini 4. Vodeći sam u kategoriji I, s izgledima da uz još jednu pobjedu ostvarim i naslov najboljeg europskog vozača. Buzetska staza jedna mi je od dražih, a konkurencija je izuzetna. Vodim se onom da moram za volanom biti svoj, miran i staložen, usmjeren k cilju, pa uz izuzetan doprinos moje momčadi vjerujem da niti rezultat neće izostati – rekao je mladi i već trofejni hrvatski automobilist, višestruki državni prvak i dvostruki nositelj Zlatne kacige HAKS-a Matija Jurišić, u europskim okvirima ovogodišnjeg prvenstva najmlađi u vrhu ljestvica svih kategorija.
Buzetska utrka za ovaj nadaleko prepoznatljiv pitoreskni gradić središnje Istre znači puno više od same utrke.
– Ova je utrka obilježje našeg grada, svojevrsni kult. Prepoznati smo u europskim okvirima, uspješno povezujući gospodarstvo, turizam i sport. Grad smo tartufa 25 godina, dva desetljeća obilježavamo stoljetnu tradiciju Subotine, a utrke se voze već 43 godine u kontinuitetu. Kada se sve spoji, potvrđujemo ovisnost širokog spektra interesa i uspjeha naših žitelja, kao i sve prisutniji broj gostiju koji nas pohode. Organizatorima, vrijednim entuzijastima oktanskog sporta, vrijedi zahvaliti za sve učinjeno, a Grad pomaže koliko god može. I ove je godine u suradnji sa ŽUC-om Istarske županije položeno gotovo tisuću kvadrata novog asfalta, koji možda bude i presudan u već godinama očekivanom novom rekordu staze. Vozačima želje za dobre vožnje, gledateljima užitak u automobilističkom spektaklu, a domaćinima još jedna istinska i prestižna priredba – istakao je Damir Kajin, gradonačelnik Grada Buzeta.
Rekordi
Statistički gledano, na stazi ćemo vidjeti više od očekivanih 250 različitih automobila. Lista sudionika za bodovne konkurencije zaustavila se na 223 imena iz 17 zemalja.
– Među sudionicima je 86 vozača, poneka vozačica iz 33 hrvatska kluba, a zastupljeno je čak 47 svjetskih marki automobila. Na stazi očekujemo 35 formula i prototipova, što moderne, što povijesne izvedbe, a svemu treba dodati pedesetak promo vozača koji će biti uvod svakog treninga i bodovnih vožnji. Na našoj se utrci, već uobičajeno, odlučuju prvaci Europe. Veliki je to izazov i za našeg mladog asa Matiju Jurišića koji bi tako mogao biti tek treći hrvatski vozač na krovu Europe, uz trostrukog prvaka Niku Pulića i jednom Tomislava Muhvića, koji je do naslova 2013. godine stigao upravo u Buzetu. Što se tiče hrvatskog prvenstva, Buzet je osma, pretposljednja utrka, koja će mnogima donijeti važne bodove za završnicu u Dubrovniku kroz mjesec dana – kazuje direktor utrke Branko Bašić, svojevremeno uspješan automobilist i prvi pobjednik klase prvih Buzetskih dana 1982. godine.
Buzet je uvijek bio mamac publici zbog vrhunskih vožnji, izvrsne atmosfere uz stazu i samom gradu, ali pamtili su se rekordi staze. Od onog prvog i povijesnog, na stazi od 4.209 metara Slovenca Silvana Lulika (Opel Kadett) u vremenu 2:57.51 minuta, do zaključnog na istoj dionici Jozefa Zajelšnika (Formula 2) 2:12.47 minuta, pa do sadašnjih. Apsolutni rekord staze u duljini 5.001 metar traje još od 2017. godine, a vlasnik mu je Christian Merli (Osella FA30) u vremenu 2:04.689 minuta uz prosjek 144,388 km/sat. U kategoriji I turističkih automobila rekord je iz 2022. godine, kada je Talijan Manuel Dondi u Fiatu X 1/9 vozio 2:24.811 minuta s prosjekom 124,324 km/sat.
Buzet čeka oktanske prvake i zanesenjake brzinama. Jer, u Buzetu se ne slave samo pobjednici, već se slave svi vozači. Praznik automobilizma može početi.