Pune tribine

Utakmice Rijeka nisu samo “gušt za navijače”, već i – dobar turistički proizvod

Edi Prodan

Foto: V. KARUZA

Foto: V. KARUZA

Neki strani gosti već su postali redovni posjetitelji Rujevice dok ljetuju na Kvarneru



S nemalom dozom sumnjičavosti, pa i podcjenjivanja, doživljena je prije pet i pol godina Opatijska inicijativa Damira Miškovića, predsjednika HNK Rijeka.


On je naime predlagao da se najvažniji loptački sportovi, posebno nogomet, sufinanciraju i iz dodatnih izvora, primjerice i iz turističkih taksi. Iako je bilo organizirano i niz vrlo ozbiljnih panel diskusija na tu temu, od svega na kraju nije bilo ništa. Kao – kakve veze imaju hrvatski turizam i nogometni klubovi.


Koliko je to bio nedovoljno promišljeni odgovor pokazalo se vrlo brzo, i to u nizu situacija koje su se dogodila nakon Opatijske inicijative. Najprije je to bila Rusija pa Katar na kraju i Final four Lige nacija u Nizozemskoj. Danas, nema više nikog, od najznačajnijih institucija koje se bave turizmom na niže, koje ne ističu kako je sport odličan promotor Hrvatske i dakako njezinog turizma, kako nema tih novaca koji mogu nadomjestiti reklamu koju nam naši nogometaši čine u svijetu.




A da je nogomet koji ovog ljeta igra HNK Rijeka jedan od najbolji turističkih proizvoda grada na Rječini pokazuju upravo broj i sastav gledatelja na četiri ovoljetne utakmice odigrane ne Rujevici.


Na zadnjoj, europskoj, bilo je sedam tisuća gledatelja. Da nije bilo “propuha” na “zapadu” i praznog gostujućeg sektora – pun stadion. A među domaćim navijačima i na stotine – stranaca. Dominiraju Nijemci, ali jako je mnogo i Engleza, Škota, Austrijanaca, Slovenaca, Poljaka Čeha i Slovaka.


Redom ljetuju u okolnim ljetovalištima, konkretno Slovak Vladimir Oravec godinama ljetuje u Selcu i uvijek dolazi na sve utakmice Rijeke koje se igraju na domaćem terenu u vrijeme njegovog dvotjednog odmora. A sličnih njemu je jako mnogo, po prilici pet do sedam posto od ukupnog broja ljetnih gledatelja.


Drugim riječima, Rijeka je prodala na tisuće ulaznica turistima, strancima koje na stadion privlače njezine dobre igre, stalno prisustvo u Europi, dobra atmosfera na stadionu, kao i ona prije i poslije utakmice. Nastupi HNK Rijeke su naprosto postali odličan “turistički proizvod”!


Financijski? S obzirom da su stranci najčešće gosti “I” tribine, svaku pojedinačnu ulaznicu plaćaju 22 eura.


Ali kako kupuju i nogometne suvenire, posebno dresove za koje tvrde da je cijena od 85 eura uobičajena i onima koje pronalaze u svojim domovinama, te da dakako konzumiraju pivu prije i nakon utakmice, potrošnja po jednom gledatelju može biti i dvostruka u odnosu na cijenu ulaznice.


Rijeka je u navedene četiri utakmice imala više od 25 tisuća posjetitelja (brojka od 4,9 tisuća posjetitelja istaknuta na utakmici kad je gostovala Istra nije bila točna jer zbog nevremena nisu radili čitači ulaznica za tribine I2, I3 te I4 koje su uvijek pune), od te brojke oko dvije tisuće stranaca.


Može se stoga istaknuti kako je s njihove strane zbog dobrog riječkog nogometa potrošeno oko 80 do 90 tisuća eura. Što uistinu nije mali novac.


Da, vjerojatno će mnogi, posebno ljudi koje ne zanima nogomet, odmah oplesti klasičnu, uvijek istu priču o kapitalistima i milijunerima i što sve već ne, kojima ne treba ni centa društvenog novca.


No, nogomet je ne samo sjajni reprezent Hrvatske u slučaju nogometne reprezentacije, to je i Rijeka na svim svojim ovoljetnim utakmicama. Nema sumnje da će tako biti i večeras kad u toploj ljetnoj noći gostuje Lokomotiva, da o dolasku Lilea ni ne govorimo.


Rujevica je puna, a za razliku od dijela domaćih navijača koji stalno nešto propitkuju i pronalaze razloge svog nedolaska, stranci itekako vole – Rijeku.


I na kraju – na koje još to priredbe organizirane u Rijeci dolazi na tisuće stranaca?