14. izdanje festivala

Subversive Film Festival: Pomno odabrani i zanimljivi filmski naslovi

Hina

foto: arhiva NL

foto: arhiva NL

Filmovi koje su odabrali Dina Pokrajac i Dragan Rubeša natjecat će se za nagrade Wild Dreamer za najbolji dokumentarni i igrani film a ocjenjivat će ih tročlani žiri: Pary El-Qalqili (redateljica i spisateljica), Callisto McNulty (redateljica i spisateljica) i Ivan Ramljak (redatelj i kustos).



ZAGREB – U sklopu Subversive Festivala održat će se i 14. izdanje Subversive Film Festivala, koji od 3. do 10. listopada u zagrebačkim kinima Kinoteka i Dokukino KIC predstavlja niz pomno odabranih i zanimljivih filmova, a dio repertoara bit će dostupan i na platformi volimdokumentarce.net.


Natjecateljski i popratni program donosi tridesetak recentnih filmskih naslova koji su obilježili tekuću godinu te na sadržajno i formalno inovativan način problematiziraju socijalne nepravde, društvene promjene, ženska prava i prava manjina, queer estetiku, studentske i radničke pokrete, te nasljeđe kolonijalizma, najavljeno je.


Filmovi koje su odabrali Dina Pokrajac i Dragan Rubeša natjecat će se za nagrade Wild Dreamer za najbolji dokumentarni i igrani film a ocjenjivat će ih tročlani žiri: Pary El-Qalqili (redateljica i spisateljica), Callisto McNulty (redateljica i spisateljica) i Ivan Ramljak (redatelj i kustos).




Program u nedjelju, 3. listopada u kinu Tuškanac otvara nagrađivani hrvatski dokumentarac “Tvornice radnicima” Srđana Kovačevića koji je imao svjetsku premijeru na prestižnom Sheffield DocFestu a nagrađen je na Motovun Film Festivalu.


Kako se ističe u najavi, portret radničke zajednice u tvornici ITAS u Ivancu, koja je jedini uspješan primjer radničkog samoupravljanja u post-socijalističkoj Europi, nameće pitanje može li tvornica u rukama radnika preživjeti na marginama kapitalizma ili nam je potreban veći san.


Nakon projekcije održat će se razgovor u kojem će sudjelovati redatelj Srđan Kovačević, direktor ITAS-a Dragutin Varga, sociolog Miloš Vlaisavljević (Europska konfederacija sindikata javnih službi), aktivistica Iva Ivšić (BRID) i moderator Bojan Nonković.


U dokumentarnoj konkurenciji ističu se još dvostruki pobjednik Visions du Réel “Faya Dayi” Jessice Beshir spiritualno putovanje u čijem su središtu rituali khata, najunosnijeg usjeva u Etiopiji i pobjednik Hot Docsa “Ostrov”  Svetlane Rodine i Laurenta Stoopa o stanovnicima izgubljenog otoka usred Kaspijskog mora.


Organizatori izdvajaju i “Povratak u Reims (Fragmenti)” Jean-Gabriela Périota koji kroz arhivske materijale donosi intimnu i političku priču o francuskoj radničkoj klasi od 1950-ih do danas, a inspiriran je istoimenim romanom Didiera Eribona dok je naratorica je slavna glumica Adèle Haenel.


Pisac Eribon i redatelj sudjelovat će u online razgovoru o toj nekonvencionalnoj filmskoj ekranizaciji jednog od najutjecajnijih memoara 21. stoljeća koji je pokrenuo “klasni coming-out.“


Sa svjetske premijere u Cannesu u Zagreb dolazi “Futura”, portret Italije kroz oči tinejdžera, koji potpisuje renomirani trio sineasta Pietro Marcello, Francesco Munzi i Alice Rohrwacher.


U programu je i pobjednik Cinéma du Réel, polemički komad “Godina otkrića” Luisa Lópeza Carrasca koji kroz priče starih i mladih posjetitelja lokalnog bara u Cartageni stvara zanimljiv dijalog između suvremene španjolske svakodnevice i gotovo zaboravljenog komadića političke povijesti te otkriva nadolazeću eroziju radničkih prava i neoliberalnu agendu vodećih aktera EU-a, kažu sa Subversivea.


“Prljavo perje” meksičkog redatelja Carlosa Alfonsa Corrala crno-bijela je beskućnička romansa snimljena u maniri cinema vérité na teksaškim ulicama, dok u “Mutnoj rijeci”,  nagrađenoj na FID Marseilleu) argentinska redateljica Tatiana Mazú González daje glas prešućenim pričama žena u patagonijskom rudarskom gradiću.


“Mala Palestina (Dnevnik opsade)” Abdallaha Al-Khatiba donosi priču o stanovnicima najvećeg palestinskog izbjegličkog kampa na svijetu nakon Sirijske revolucije slaveći hrabrost i otpornost ovih ljudi bez države, a dokumentarni program zaokružuje biografski dokumentarac “Greta” Nathana Grossmana o svjetski poznatoj aktivistici Greti Thunberg.


Igrana konkurencija s nagrađivanim filmovima


Iz igrane konkurencije izdvaja se gruzijsko remek-djelo “Što vidimo kada gledamo u nebo?” Aleksandrea Koberidžea, jedan od najboljih pet filmova godine prema izboru Međunarodne federacije filmskih kritičara (FIPRESCI), opisan kao “poetična saga o slučajnom susretu koji pođe po zlu zbog uroka razotkriva skrivenu magiju svakodnevice”.


Tu je i “čeznutljiva ljetna priča i idealan protulijek izolaciji”, film “Tsugua dnevnici” proslavljenog portugalskog autora Miguela Gomesa i njegove partnerice Maureen Fazendeiro pokazuje kako su Crista, Carloto i João proveli pandemijski kolovoz, koji je prema brojnim renomiranim filmskim kritičarima dosad najuspješniji filmski izdanak lockdowna.


Za nagrade će se natjecati i pobjednik Locarna “Osveta je moja, svi drugi plaćaju gotovinom”, zaigrana posveta i dekonstrukcija azijskih B-akcijskih filmova 80-ih i 90-ih, u režiji indonezijskog redatelja Edwina.


“Akcijska crna komedija donosi priču o plaćenom ubojici koji prikriva vlastitu impotenciju i ženskoj borkinji koja na sebe preuzima njegov teret osvete. Film na subverzivan način podriva muške i ženske kategorije u žanru osvetničke pulp drame poznatom po ultramačističkom i nasilnom svijetu”, napominje se.


“Kutija uspomena” libanonskog dvojica Joana Hadjithomas i Khalil Joreige, jedan od miljenika publike na ovogodišnjem Berlinaleu, koji užas libanonskog građanskog rata prezentira kroz priču o kćerki koja u Montrealu otkriva Pandorinu kutiju punu majčinih bilježnica, fotografija i kaseta iz odrastanja u Beirutu tijekom 1980-ih, a stilski priziva uratke Atoma Egoyana.


Kao jedan od zvučnijih naslova ističe se “Crvena raketa”, novi film doajena američkog nezavisnog filma Seana Bakera, čiji je “Projekt Florida” bio i nominiran za Oscara, donosi priču o propalom porno glumcu (u glavnoj ulozi je Simon Rex) koji se vraća u svoj rodni teksaški gradić no nitko baš nije sretan što ga vidi.


Tu su i pobjednik ovogodišnje sekcije Encounters na Berlinalu, vijetnamska vizualna rapsodija “Okus” Lê Bảoa te epska drama “Dragi drugovi!” Andreja Končalovskog, dobitnik Posebne nagrade žirija u Veneciji o masakru pobunjenih radnika u ruskom industrijskom gradiću.


Kao “opora austrijska ZF drama” najavljuje se film “Teško je biti rođen” Sandre Wollner nagrađen je na Berlinalu Posebnom nagradom žirija a donosi priču o androidnoj „djevojčici“ Elli koja je programirana s uspomenama koje znače sve njezinu vlasniku ali ne i njoj.


Za kraj festivala ostavljena je gorko-slatka, egzistencijalistička komedija “Pas koji nije prestajao lajati” argentinske redateljice Ane Katz o potrazi jednog blagog muškarca za ljubavi usred litanije novih poslova i svijeta na rubu apokalipse.


Popratni program bogat raznovrsnim sadržajima


Program Kratki subverzivci donosi kratke i subverzivne naslove renomiranih redatelja Radu Judea, Jean-Marie Strauba i Dana Sallitta, a u suradnji s udrugom Domino ugostit će se queer ikonu Brucea La Brucea i prikazati njegov najnoviji film “Sveti Narcis”.


Iz popratnog filmskog programa, koji se održava u Dokukinu KIC, izdvaja se retrospektiva švicarskog autorskog militanta Fredija M. Murera čiji dokumentarno-igrani hibridi pokazuju kako je usprkos naizgled idiličnom miljeu u Švicarskoj itekako moguće stvarati filmske naracije otpora i denuncirati društvo kontrole.


Kako se podsjeća, švicarski maestro dobitnik je prestižne nagrade za životno djelo Pardo alla carriera koja mu je uručena 2019. na Locarno Film Festivalu.


U sklopu programa Film XX koji je posvećen ženskim filmskim narativima predstavit će se njemačka vizualna umjetnica i sineastica Ulrike Ottinger, poznata po svojim osebujnim komadima koji isprepliću etnografiju, povijest i fantaziju.


Prikazat će se njezin najnoviji dokumentarni film “Pariški kaligrami” (2020), filmska poema Parizu tijekom 1960-ih i redateljičinim formativnim godinama.


Ovogodišnji Hommage posvećen je Amosu Vogelu (1921-2012), voditelju kultnog njujorškog filmskog kluba Cinema 16 i autoru knjige “Film kao subverzivna umjetnost”, nezaobilaznog filmskog vodiča u čiju je čast Subversive Festival dobio svoje ime.  Povodom 100. obljetnice njegova rođenja kustosica Petra Belc priredila je prigodni filmsko-diskurzivni program.


U sklopu projekta Kinematografije otpora u suradnji s MSU Zagreb i kustosicom Leilom Topić prikazat će se “Žene minorne spekulacije”, najnoviji film multimedijalne umjetnice Nicole Hewitt, opisan kao “spekulativno putovanje tragom neolitskih figurina u Podunavlju”, koje će zatvoriti filmski dio festivala.