SVE JE TRANSPARENTNO

U stanove na Martinkovcu ulazi voda, ali ne smeta… Ista slovenska tvrtka izabrana za gradnju zametskog POS-a

Marinko Glavan

Foto S. Drechsler/Arhiva/NL

Foto S. Drechsler/Arhiva/NL

Ponuda slovenske tvrtke VG5, u visini od 3,725 milijuna eura, s PDV-om, odabrana je kao najbolja u postupku javne nabave za gradnju tridesetak stanova na Zametu, unatoč tome što slovenski izvođač ni dvije godine nakon primopredaje 90 stanova na Martinkovcu nije otklonio nedostatke na trima zgradama



RIJEKA – Slovensku tvrtku VG5, izvođača radova na tri APOS-ove zgrade na Martinkovcu u Rijeci, u kojima stanari od useljenja prije dvije godine muku muče zbog brojnih nedostataka pri izgradnji, uslijed kojih dolazi do prodora vlage i vode u stanove, pucanja žbuke na unutarnjim zidovima, gljivica na zidovima, popucalih fasada i brojnih drugih problema, Agencija za poticanu stanogradnju (APOS) Grada Rijeke odabrala je prošlog tjedna kao izvođača radova na izgradnji nove stambene zgrade na Zametu.


Problemi i nakon sanacije


Riječ je o zgradi s tridesetak stanova koji će se prodavati po novoj Listi prvenstva koja je formirana za kupnju stanova po programu društveno poticane stanogradnje na razdoblje od tri godine.


Ponuda tvrtke VG5, u visini od 3,725 milijuna eura, s PDV-om, odabrana je kao najbolja u postupku javne nabave, unatoč tome što slovenski izvođač ni dvije godine nakon primopredaje 90 stanova na Martinkovcu nije otklonio nedostatke na trima zgradama za čiju izgradnju je Agencija za poticanu stanogradnju(APOS) Grada Rijeke platila 7,2 milijuna eura. O problemima stanara na Martinkovcu pisali smo nedavno u Novom listu, a u međevremenu nam se javilo još stanara s novim fotografijama svojih stanova koji su puni vlage i plijesni, zidovi im pucaju, dižu se pločice i parketi, a izvođač koji je nedostatke dužan sanirati, to prema njihovim tvrdnjama ili uopće ne radi ili radi površno, zbog čega se problemi pojavljuju ponovo, vrlo brzo nakon sanacije.





Najdrastičniji je primjer vlasnice stana u prizemlju u kojemu živi sa svojim sinom, a zbog vlage i prodora vode dio stana uopće ne može koristiti, uništen joj je parket, pločice, popucali zidovi, a nedavno joj je, zbog prodora vode kroz zidove izgorjela i utičnica, zbog čega strahuje da bi u stanu moglo doći do požara.


– Sve to dogodilo se nakon sanacije, odrađene tijekom studenog i prosinca. Grad Rijeka je meni i sinu platio privremeni smještaj, očekivali smo da će silni problemi koje smo imali, od izbijanja vode iz podova, kroz parkete, preko plijesni i vlage na zidovima, pucanja zidova na spoju betonskih dijelova kontrukcije i gipskartonskih ploča, dizanja pločica i tako dalje, biti riješeni. Majstori su, međutim, samo silikonirali spojeve, a parket izbušili i u njega ubrizgali neku nepoznatu smjesu i oličili stan. Ništa od stvarnih problema nije riješeno, odmah po povratku u stan uočili smo da se ponovo pojavljuju gljivice i vlaga, voda ponovo ulazi kroz podove i zidove, a sada smo imali i prodor vode kroz električne instalacije, zbog čega nam se zapalila utičnica. Strah me je da ćemo izgorjeti u snu u ovom stanu, ispričala nam je ogorčena stanarka.


Plijesan na zidovima


Poslala nam je i niz fotografija, na kojima je vidljiva plijesan na zidovima i letvicama uz rub parketa, popucani zidovi uz prozore, »pogletani« dijelovi zidova koji su ponovo nabubrili od vlage i čitav niz drugih nedostataka.


– Plijesan je zahvatila i stražnje strane ormara koje su posve zelene. Sin više ne želi spavati u svojoj sobi, zbog vlage i plijesni, već spava u mojoj, a ja sam primorana spavati u dnevnom boravku. Ovaj stan sam pošteno platila, a živimo u vlažnoj rupi. Na terasu nam, valjda jer smo u prizemlju, nikad nisu postavili ogradu, došli su zamijeniti pločice na njoj, zamijenili su samo tri komada i to u krivoj boji. Nedavno su mi, radeći na prozorima kroz koje voda curi ispod klupčica i kroz kutije za rolete, porazbijali fiksne mrežice za zaštitu od komaraca. Stolarija se odljepljuje od fasade, a oni to uporno, već tri puta lijepe silikonom koji se odmah nakon »popravka« ponovo odvoji. Ogorčeni smo i očajni, ravnatelj APOS-a Alen Milaković ignorira sve naše pozive i e-mail poruke, svi popravci su po sistemu »drži vodu dok majstori odu«, a naši problemi nikog u Gradu Rijeci očito ne zanimaju pa mislim da ću biti prisiljena potražiti sudsku zaštitu, kaže nam stanarka.



Od Grada Rijeke zatražili smo objašnjenje kako je moguće da je tvrtka koja je gradila APOS-ove stanove na Martinkovcu, u tri zgrade na kojima je utvrđen čitav niz nedostataka, a koji niti dvije godine nakon useljenja stanara nisu otklonjeni, odabrana za izvođača novog gradskog projekta poticane stanogradnje. Iz Grada odgovaraju kako je »sve transparentno«.


– U postupku javne nabave za POS Zamet zaprimljene su 3 ponude, sve s cijenom preko procijenjene vrijednosti nabave. Odabrana je ponuda VG5 d.o.o. iz Slovenije koja ispunjava sve uvjete nadmetanja i na temelju zadanih kriterija za odabir ponude ocijenjena je kao ekonomski najpovoljnija. Valja svakako naglasiti da je za ovaj predmet nabave provedena najtransparentnija vrsta postupka javne nabave u EU-u – otvoreni postupak u kojem svaki zainteresirani gospodarski subjekt može dostaviti ponudu, a tko je ponudu dostavio, postaje poznato tek po isteku roka za dostavu ponuda.


Svečano otvorenje POS-ovih stanova obavljeno je prije dvije godine uz uobičajenu pompu


Što se tiče samog postupka, isti u ovom trenutku nije završen, a odluku o odabiru, koja je donesena sukladno pravilima javne nabave i zadanim uvjetima za nadmetanje, kao i samu dokumentaciju o nabavi naručitelju nije dopušteno mijenjati, stoji u prvom dijelu odgovora.


Dokazive činjenice


Nadalje, iz Grada objašnjavaju kako se gospodarski subjekt može isključiti iz natječaja ako se utvrde teški propusti ili nedostaci u prethodnim ugovorima, ali čini se da u Gradu nemaju dovoljno »objektivno dokazivih činjenica«.


– Pravila javne nabave inače dozvoljavaju da se u uvjete za nadmetanje kao razlog isključenja gospodarskog subjekta propišu: »teški profesionalni propust« ili/i »značajni ili opetovani nedostaci tijekom provedbe bitnih zahtjeva iz prethodnog ugovora o javnoj nabavi čija je posljedica bila prijevremeni raskid tog ugovora, naknada štete ili druga slična sankcija«. Međutim, kada se takvi razlozi i propišu, odluku o isključenju pojedinog gospodarskog subjekta moguće je donijeti samo ako naručitelj raspolaže objektivno dokazivim činjenicama iz kojih proizlazi da je razlog isključenja ostvaren, a nakon što je tom subjektu omogućio i dostavu dokaza o mjerama koje je isti poduzeo kako bi dokazao svoju pouzdanost bez obzira na postojanje osnove za isključenje, stoji u odgovoru gradske uprave kojoj je, kako se da zaključiti iz nastavka, dovoljno to što izvođač »otklanja nedostatke«, iako ih već dvije godine nije otklonio.



– Nedostatke evidentirane u zgradama na Martinkovcu izvođač otklanja o svom trošku i u jamstvenom roku, koji u ovom slučaju iznosi 48 mjeseci od dana primopredaje ugovorenih poslova naručitelju, a koji je, napominjemo, sastavni dio Ugovora o javnim radovima.



Što se radova na sanaciji tiče, nastoje se obaviti u što kraćem periodu te bi, uz povoljne vremenske uvjete, trebali biti dovršeni u roku od dva mjeseca. APOS grada Rijeke ne vodi nikakve sporove s tvrtkom VG5 i drugim vlasnički povezanim tvrtkama s VG5, stoji u zaključku odgovora Grada Rijeka na naša pitanja.


Nadzor ne odgovara na upite


Podugačak niz nedostataka i propusta pri izgradnji APOS-ovih zgrada utvrđen je i elaboratom sudskih vještaka koje su angažirali sami stanari zgrada. Popis je toliko dug da je nejasno kako su zgrade mogle dobiti uporabnu dozvolu i kako su prošle nadzor ovlaštenih stručnjaka angažiranih na projektu. Nadzor nad gradnjom obavljala je, prema tvrdnjama stanara, tvrtka AG Projekt iz Kostrene kojoj smo također poslali upit je li i koliko često nadzor provođen i kako je zgrada dobila potrebne dozvole za korištenje. Odgovor nismo dobili.


Vizualizacija i lokacija budućih POS-ovih stanova na Zametu
Foto GR