Foto Marinko Krmpotić
Srednja škola Vladimir Nazor iz Čabra mala je škola za veliko znanje.
povezane vijesti
Nakon sjajnih nastupa na državnim natjecanjima Srednja škola »Vladimir Nazor« iz Čabra zaista treba nositi naziv mala škola za velike uspjehe. Naime, šestoro učenika ove škole sudjelovalo je na završnicama tri državna srednjoškolska natjecanja!
Ima li se u vidu činjenica da cijela ova mini škola ima 37 učenika, onda je jasno da su – bar kad je o postotku riječ – prvi u Hrvatskoj! Naime, jedna šestina učenika ove škole sudjelovala je na državnim natjecanjima!
Dva naslova državnih prvaka u svoj su Čabar donijeli Jan Kocet (3. a) i Andrija Janeš (2. a) koji su bili najuspješniji na državnom natjecanju i smotri »Opisujemo sustave« koje se održavalo u Trogiru.
Na putu do uspjeha vodila ih je njihova mentorica Valentina Tomac, profesorica geografije, a govoreći o tome što se zbivalo u Trogiru, Andrija Janeš kaže: »Natjecanje se odvijalo u tri dijela i podijeljeno je u dvije kategorije. Jednu kategoriju činili su učenici prvih i drugih, dok su drugu kategoriju činili učenici trećih i četvrtih razreda srednje škole.
Sve o mišjoj groznici
Prvi dio obuhvaćao je pisanje istraživačkog rada koji je povjerenstvo pregledalo i ocijenilo. Najbolji radovi pozvani su na državnu razinu natjecanja koja se sastojala od pisanja ispita te prezentiranja samog istraživačkog rada.
Tema Janovog istraživačkog rada bila je »Funkcionalnost centralnog vodovodnog sustava u Čabru«, a moja tema bilo je pitanje »Treba li se EU okrenuti nuklearnoj energiji«.
Odmah nakon otvorenja natjecanja pisali smo ispit koji se sastojao od teksta vezanog uz određen sustav te pitanja vezanih uz njega. Istoga dana objavljeni su rezultati i poredak po bodovima, pojedinačno za istraživački rad, ispit te ukupni rezultat.
U ukupnom poretku i Jan i ja zauzeli smo 1. mjesto. Razlika između mene i učenice koja je zauzela drugo mjesto bila mala, stoga je bilo važno kako ću odraditi izlaganje svoga rada.
Drugi dan održalo se prezentiranje našega istraživanja i odradili smo ga bez nekih većih poteškoća, što se vidjelo po rezultatima – i Jan i ja zauzeli smo prva mjesto u svojim kategorijima.
Bio je to velik uspjeh za nas, učenike tako male škole. Nadamo se da će biti još prilika za ovakva iskustva, kao i ovakvih velikih uspjeha«, rekao je Janeš koji će, budući da je tek drugi razred, itekako još imati prilika pokazivanje svog talenta i znanja.
Uz rame Kocetu i Janešu je i trojka koja je sudjelovala na državnoj smotri »Biosigurnost i biozaštita«. Smotra je održana u Osijeku, u organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje, a predstavnici Čabra bili su učenici trećeg razreda opće gimnazije Marina Šoštarić, Nina Žagar i Petar Ule.
Pod mentorstvom prof. Melite Lichtenthal oni su još početkom ove školske godine započeli istraživanje na projektu nazvanom »Mišja groznica u Gorskom kotaru«.
Govoreći o njihovom radu, prof. Lichtentahl kaže: »Najprije su proučili dostupnu literaturu, zatim su intervjuirali neke osobe koje su preboljele ovu bolest tijekom 2021. godine.
Posjetili su liječnike obiteljske medicine i stupili u kontakt s Hrvatskim zavodom za javno zdrastvo gdje su dobili podatke o učestalosti oboljelih na području cijele Hrvatske.
Postavili su hipotezu utječu li klimatske promjene na pojavu mišje groznice. Od 296 ekipa koje su se prijavile na smotru, ova naša odabrana je na međužupanijskom predstavljanju među sedam srednjih škola iz primorske Hrvatske.
Tako je odabrano sedam srednjih škola iz istočne i sedam iz središnje Hrvatske. Državno povjerenstvo nakon toga pozvalo je pet srednjih škola na Državnu smotru.
Na svečanom proglašenju u Domu Hrvatske vojske u Osijeku nagrađeni su svi sudionici, a naši učenici proglašeni su najboljima, uz još dvije ekipe u kategoriji srednjih škola«, rekla je prof. Lichtentahl.
Maskirani na izlaganju
Jako su zadovoljni i učenici koji su nastupili. Marina Šoštarić rekla nam je kako ih je prema temi usmjerilo to što je baš na području Grada Čabra bio znatan broj oboljelih od mišje groznice: »Kroz rad smo puno toga saznali i naučili kako se boriti protiv mišje groznice te kako se zaštititi«, rekla je Marina.
Nina Žagar kaže kako je u njenom Tršću bilo dosta oboljelih pa ju je i to motiviralo da se priključi istraživanju: »Baš kroz rad na ovom projektu saznali smo puno o toj bolesti te, između ostalog, utvrdili kako klimatske prilike bitno utječu na pojavu bolesti jer su dokazi potvrdili kako se mišja groznica češće javlja ako je zimi temperatura iznad prosjeka, a padaline ispod prosjeka«, rekla je Nina Žagar, a Petar Ule, uz konstataciju kako su na predstavljanju učinjenog bili jako dobri i uočljivi jer su bili maskirani u miševe (!), kaže kako je rad na ovakvim temama jako koristan za srednjoškolce jer ne samo da puno nauče, već i to znanje prenose drugima.
Poticajno ozračje
Naravno, ravnatelja SŠ Vladimira Nazora, Kristijana Rajšela, i ne treba pitati je li zadovoljan: »Presretan sam. Hvala svim učenicima i njihovim profesorima.
I to ne samo ovima koji su došli do kraja, već i svima ostalima jer stvaraju ozračje u kojem je moguć ovakav uspjeh.
Od ukupno 37 naših učenika, njih šest te tri profesorice došli su do završnice državnih natjecanja te uz to neki od njih i osvojili naslove najboljih.
Kad tome dodamo da je i znatan broj naših učenika nastupio i na županijskim natecanjima, ispada da smo imali više učenika na natjecanjima, no što imamo učenika!
Naravno, šalim se. No, ovi su sjajni rezultati dokaz da se u malim školama moće raditi izuzetno kvalitetno«, zaključio je ravnatelj Kristijan Rajšel.
Dorianova »dobitna« pjesma
SŠ Vladimir Nazor svog je predstavnika imala i na LIDRANU. Bio je to Dorian Leš koji je uz profesoricu Danijelu Peršić nastupio na trodnevnom druženju u Vodicama: »Nastupio sam u scenskom dijelu programa i to recitacijom pjesme »Pismo jednog gastarbajtera domovini« Zvonimira Baloga.
Tu sam pjesmu prvi put recitirao na »Balogijadi« kad sam bio u šestom razredu osnovne škole. Dopala mi se pa sam i sad, u prvom razredu gimnazije, odlučio vratiti joj se.
I nisam pogriješio jer sam, eto, dospio do državne razine«, rekao je Dorian koji je tek prvi razred pa će itekako imati još prilike svojoj školi donositi lijepe rezultate.