PRAKTIČNA NASTAVA

Sveučilište u Rijeci uvodi novi model. Studentska praksa kod poslodavca od prvog dana studija

Ingrid Šestan Kučić

Postojeći model stručne prakse ima brojne manjkavosti, provodi se uglavnom jednom godišnje, i to najčešće ljeti, što je nepovoljan period za gospodarstvo zbog godišnjih odmora, ali i za studente



RIJEKA – Senat Sveučilišta u Rijeci prihvatio je prijedlog modela za unaprjeđenje stjecanja praktičnih kompetencija koji je nastao kao rezultat analize postojećeg stanja vezano uz provedbu stručne prakse i stjecanje praktičnih kompetencija studenata te Sveučilišne strateški usmjerene inicijative koje imaju za cilj unaprjeđenje i modernizaciju studija. Analizu su zajednički izradili Gospodarski savjet i uprava sveučilišta, a pokazalo se da unatoč postignutom napretku postoji potreba za dodatnim unaprjeđenjem kroz primjenu inovativnih strategija i aktivnosti koje će studentima omogućiti uspješnije stjecanje praktičnih kompetencija, osiguravajući istovremeno bolje usklađivanje s dinamičnim potrebama suvremenog tržišta rada.


Rad od kuće


Postojeći modeli stručne prakse imaju brojne manjkavosti, među kojima se ističe da se stručna praksa uobičajeno provodi jednom godišnje u kompaktnom periodu, a vrijeme izvođenja najčešće je ljeto, što je nepovoljan period za gospodarstvo zbog godišnjih odmora i smanjene poslovne aktivnosti te se zbog toga veći broj studenata koncentrira u istoj tvrtki u isto vrijeme, što nepovoljno utječe na dostupnost mentora i kvalitetu prakse. Analiza je pokazala i da je postupak odabira poslodavca za obavljanje prakse nedovoljno transparentan i uglavnom je prepušten odnosu studenta i poslodavca, a nakon završetka stručne prakse student obično gubi kontakt s poslodavcem kod kojeg je obavio praksu.


Stoga se predlaže uvođenje modela stjecanja praktičnih kompetencija u poslovnom okruženju koji bi trebao omogućiti stjecanje kompetencija studenata u radnom okruženju tijekom duljeg vremenskog perioda. Program se odnosi na rad studenata kod poslodavaca, poput obavljanja prakse, povremenog rada putem studentskog ugovora te volontiranja, a na taj bi se način osigurali svi oblici praktičnog učenja studenata, kroz uključivanje u različite aktivnosti u poslovnom okruženju, a s obzirom na ranije stečene kompetencije studenta i iskustvo.




Modaliteti programa uključuju strukturiranu suradnju nositelja studija i poslodavaca na razvoju sadržaja programa u okviru ili izvan studijskog programa, kao i nestrukturirani dio u kojem poslodavac i student samostalno razvijaju započetu suradnju. Preporučuje se ostvarivanje prvog kontakta između studenata i poslodavaca što ranije, već na početku studija. Radno opterećenje i vremenski angažman studenata trebaju biti fleksibilni, protezati se kroz cijelu godinu ili studij, a trebaju uključivati dijelom i rad ili učenje od kuće u poželjnoj i mogućoj mjeri.


Dva mentora


Primjenom ovog modela omogućila bi se bolja prilagodba studentskog rada potrebama poslodavaca, smanjilo opterećenje za tvrtke tijekom ljetnih mjeseci te osigurala kontinuirana podrška i mentorstvo studentima. Model poslodavcima omogućava izgradnju potencijalnog budućeg zaposlenika, dok studentima pruža mogućnost za jačanje transverzalnih kompetencija i stjecanje praktičnih kompetencija relevantnih za područje studija.


Predviđa se da sadržaj programa utvrđuju nositelj studija i tvrtka partner zajedno, što omogućava brzu prilagodbu programa dinamičnim promjenama u poslovnom okruženju, a kontinuirana podrška studentima tijekom provedbe programa osigurat će se dodjelom akademskog mentora i mentora kod poslodavca. Zadatak akademskog mentora je pratiti napredak studenta u postizanju planiranih ishoda učenja tijekom angažmana kod poslodavaca, a mentor kod poslodavca pruža podršku studentu u razvoju vještina i kompetencija potrebnih za obavljanje poslovnih zadataka, prati njegov napredak i potiče razvoj, prenosi specifična znanja iz područja rada poslodavca te osigurava resurse potrebne za rad te oba mentora sudjeluju u vrednovanju postignutih ishoda učenja studenta.


Digitalna platforma Moja UNIkaRIjera


U svrhu učinkovitog povezivanja sudionika u modelu stjecanja praktičnih kompetencija, Sveučilište planira tijekom ove godine razviti specijalizirane digitalne platforme Moja UNIkaRIjera za uspostavu kontakta i suradnje između studenata i poslodavaca. Preporuka je Gospodarskog savjeta da se osnuje i akademski savjet, odnosno tijelo u gospodarskom sektoru koje je istovjetno Gospodarskom savjetu na Sveučilištu. Akademski savjet imao bi zadaću identificirati i promicati načine suradnje visokih učilišta i gospodarstva te pružati podršku Sveučilištu u razvoju suvremenog i relevantnog obrazovanja. Također, predloženo je i osnivanje Centra za razvoj kompetencija čija bi svrha bila ojačati veze između akademske zajednice i gospodarstva te poticati sve dionike na postizanje visoke kvalitete i učinkovitosti u primjeni modela stjecanja praktičnih vještina.