Foto V. MRVOŠ
Od dnevnih novina uglavnom idu izdanja na njemačkom i talijanskom jeziku, prodaju se i srpske novine, a od slovenskih Delo. Stranci kupuju i sudoku križaljke, i to hrvatske, a specijalizirane magazine većinom kupuju domaći ljudi
povezane vijesti
RIJEKA – Iako bi se moglo pomisliti da zbog pojave interneta i društvenih mreža tisak pomalo odlazi u povijest, pa tako i strani magazini i dnevne novine, s tim se ne bi složile prodavačice tiska koje su svaki dan u kontaktu s kupcima. Razgovarali smo s Jennifer, Terezijom i Jelenom, koje imaju dugogodišnje iskustvo s prodajom tiska na području Kvarnera, pa tako i sa stranim turistima koji u ljetnim mjesecima ne mogu bez svog omiljenog tiskanog štiva. Cijene stranog tiska se kreću oko četiri eura za pojedina strana enigmatska izdanja pa do 25 eura za specijalizirane poslovne časopise.
– Velik je interes, ne samo stranaca, već i domaćih ljudi za strani tisak, najviše za specijalizirane magazine. Stranci ne prigovaraju zbog cijene, ali domaći njurgaju, ali na kraju ipak kupe, kaže Jelena.
Zanimljivo je da od dnevnih novina uglavnom idu izdanja na njemačkom i talijanskom jeziku, prodaju se i srpske novine, ali ne i one na slovenskom jeziku, osim Dela. Slovenci, kada kupuju, uglavnom kupuju strana izdanja. Zanimljivo je da stranci kupuju sudoku križaljke, ali one hrvatske, to im je jako zanimljivo, kažu prodavačice.
Kada je riječ o čitalačkoj publici stranih tiskovina, kupci stranih specijaliziranih magazina imaju od 40 godina naviše, mlade uopće to ne zanima, pa tako glazbene magazine kupuju oni od 60 godina, i to uglavnom muškarci. Žene su uglavnom zainteresirane za talijanske revijalne i modne časopise.
Ipak više od stranaca strani tisak ipak kupuju domaći ljudi. Turistička sezona ne donosi neko značajno povećanje prodaje. Općenito, povijesno gledajući, prodaja stranog tiska u Hrvatskoj predstavlja zanimljiv fenomen koji odražava specifične kulturne, ekonomske i društvene aspekte hrvatskog društva. Strani tisak odigrao je važnu ulogu u oblikovanju informiranosti i obrazovanja hrvatskih građana, posebice u pogledu svjetskih događaja, kulture, mode i tehnologije. Međutim, s vremenom su se pojavili i određeni izazovi, osobito u smislu konkurencije s lokalnim medijima te promjena u navikama čitatelja.
Može se reći da danas prodaja stranog tiska doživljava izazove, prvenstveno zbog promjena u medijskim navikama čitatelja. Sve veći broj ljudi konzumira vijesti i informacije putem digitalnih platformi, što je smanjilo interes za tradicionalnim tiskovinama. Unatoč ovim izazovima, određeni segmenti stranog tiska, poput specijaliziranih časopisa o modi, tehnologiji ili automobilizmu, i dalje pronalaze svoju publiku u Hrvatskoj. Ovo je posebice vidljivo među generacijama koje žele biti u toku s globalnim trendovima, ali i među stručnjacima u određenim industrijama. Jedan od glavnih izazova s kojima se suočava prodaja stranog tiska u Hrvatskoj jest visoka cijena. Zbog troškova uvoza, distribucije i poreza, cijene stranih tiskovina često su znatno više od domaćih, što ih čini manje pristupačnima širem krugu čitatelja, a sve je i manje prodajnih mjesta koja nude strani tisak.
Kupuju se magneti, lavanda, stripovi…
Kiosci su nekada bili mjesta gdje se uglavnom prodavao tisak i cigarete, ali su danas došle druge navike. Strani turisti najviše kupuju poklone od lavande te magnete. Zanimljivo je da je kod domaćih ljudi povećan interes za stripove koji se dobro prodaju, a najpopularniji je Zagor.