Izgradnja DC 403

Zbog miniranja u cijevi tunela oštećene kuće na Turniću: “Doslovce kao da smo usred potresa”

Marinko Glavan

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Vlasnici dviju stambenih kuća u Trogirskoj ulici zajedno sa stanarima u susjedstvu već su alarmirali državni inspektorat zbog noćnog miniranja. No nastavak miniranja danju prouzročio je pak pukotine na fasadi i zidovima



Izgradnja državne ceste DC 403, takozvane najskuplje ceste u Hrvatskoj, vrijedne pola milijarde kuna, započeta u rujnu prošle godine, već je počela zadavati glavobolje vlasnicima kuća na trasi 1.200 metara dugog tunela Podmurvice s obzirom na to da prolazi ispod gusto naseljenog dijela grada – na potezu od Zapadnog trgovačkog centra u Zvonimirovoj ulici, do čvora Škurinje, gdje će se spajati s riječkom zaobilaznicom.


Zbog miniranja u cijevi tunela oštećene su najmanje dvije stambene kuće u Trogirskoj ulici na Turniću, čiji su vlasnici, zajedno s vlasnicima kuća i stanova u okolnim zgradama već alarmirali državni inspektorat, radi miniranja u noćnim satima, nakon čega je izvođaču radova na tunelu, bosanskohercegovačkoj tvrtki Euro-asfalt izdano rješenje da se radovi miniranja ne smiju izvoditi noću, u vremenu između 23 sata i šest sati ujutro.


Miniranje tijekom dana ipak je prouzrokovalo oštećenja na kućama Dalibora Ilića i Damira Mateševca, u Trogirskoj ulici, ispod koje prolazi trasa tunela.




Obojica vlasnika kažu kako su svjesni da se radovi moraju nastaviti, s obzirom da je riječ o strateškom projektu kojim se osigurava pristup novom kontejnerskom terminalu na Zagrebačkoj obali, ali od izvođača i investitora, Hrvatskih cesta, traže da miniranja u tunelu svedu na minimum kako ne bi nastala daljnja oštećenja na njihovim kućama.


Foto: S. DRECHSLER


Poput potresa


Obišli smo obje kuće, prvo onu u vlasništvu Dalibora Ilića, koji nam je pokazao niz pukotina nastalih, kako tvrdi, zbog miniranja u tunelu. Za obilaska njegove kuće, u kojoj su smješteni skladišni, poslovni i uredski prostori, imali smo priliku i čuti buku od bušenja tunela čekićima, no vlasnik kaže da je pravi problem miniranje.


– Svaki put kad miniraju u tunelu, ovdje imamo pravi potres. To je doslovce kao kad ste usred potresa. Buka je strahovita, a podrhtavanje i vibracije još gore, kaže Ilić, koji nam je pokazao i oštećenja nastala, prema njegovim tvrdnjama, uslijed miniranja u tunelu.


U prizemnim prostorijama kuće vidljive su uske pukotine koje protežu duž cijelih zidova na pojedinim mjestima, a na katu, gdje su smješteni uredi koje koristi jedna tvrtka, osim pukotina, otpao je i dio žbuke sa stropa, pri čemu, srećom, nije bilo nikoga u blizini pa nije bilo ni ozlijeđenih osoba.



– Svjesni smo da u svakom ratu ima žrtava, tako da i ovdje nije čudo što je došlo do oštećenja. Na početku je problem bila buka jer su radili danju i noću, na što smo se žalili državnom inspektoratu.


Jasno nam je da radovi moraju ići dalje i nismo tražili njihovu obustavu, nego samo da se miniranja i bušenja čekićima ne izvode u vremenu između 23 sata i šest sati ujutro. I mi moramo spavati i odmoriti se. Nismo protiv izgradnje ceste, jasno nam je da se ona gradi zbog luke i grada, ali mora se poštovati i naše vlasnišvo i pravo na odmor.


Inspektorat je donio rješenje po kojemu se radovi na miniranju i bušenju ne smiju izvoditi tijekom noći, čime smo zadovoljni, ali sada imamo novi problem, a to je miniranje. Pogledajte i sami, kuće su nam popucale, šteta je tko zna kolika.


Ni sada ne tražimo da se zaustavi bušenje tunela, nego samo da se miniranje svede na minimum kako ne bi nastala nova oštećenja na našim kućama, kaže Ilić.


Obećana sanacija


Njegov je susjed Dalibor Mateševac prije samo četiri godine kompletno adaptirao i dogradio kuću koja sada osim stambenog dijela služi i za iznajmljivanje turistima. Uslijed miniranja oštećena je na više mjesta, pojavile su se pukotine i razdavajanja termoizolacije na fasadi kuće.



– Taman kad smo riješili problem buke noću, pojavio se novi, a to su ova oštećenja uslijed miniranja. Obavijestili smo izvođača radova, Grad Rijeku, Hrvatske ceste i resorno ministarstvo. Izvođači su nam rekli da oni prate pomake tla svaki put kad se minira i tijekom bušenja te da su vrijednosti unutar zadanih parametara.


Možda i jesu, ja to ne znam, ali vidim da na mojoj kući nastaju pukotine i da se fasada odavaja od vanjskih zidova. Rečeno nam je i da će šteta biti sanirana, što je u redu, samo tražimo da se ta miniranja svedu na manju mjeru kako ne bi dolazilo do novih oštećenja.


Oni kažu da će to sve popraviti i nadam se da će tako i biti, ali kuću sam adaptirao prije četiri godine, sve je novo, ne želim daljnja oštećenja niti ponovo prolaziti kroz dugotrajne radove na popravku nastalih oštećenja, kaže Meteševac.


HC: Kad iskop bude dovoljno udaljen, vještak će procijeniti oštećenja


O oštećenjima i njihovoj sanaciji upit smo poslali Hrvatskim cestama, investitoru radova.


Zanimalo nas je koja je predviđena procedura za utvrđivanje štete i sanaciju, kao i jesu li objekti na trasi iskopa tunela pregledani prije početka radova te može li zbog utvrđenih šteta doći do obustave radova na iskopu tunela.



Pitali smo i hoće li zbog evidentnih šteta biti obustavljeno miniranje u tunelu, odnosno hoće li nastavak iskopa biti izveden strojevima umjesto eksplozivom.


Iz Hrvatskih cesta nam je odgovoreno kako su svi objekti u zoni utjecaja radova pregledani prije početka izvođenja iskopa tunela.


– Hrvatske ceste i izvođač radova upoznati su s prijavljenim oštećenjima na objektima te je izvođač radova obišao i pregledao oštećenja.


Nakon odmicanja iskopa tunela od predmetne lokacije, kada iskop bude bio udaljen dovoljno da ne uzrokuje daljnja eventualna oštećenja, izvođač radova će putem vještaka procijeniti oštećenja te pokrenuti postupak za sanaciju oštećenja nastalih od iskopa tunela miniranjem.


Dotada će izvođač, što je više moguće, izvoditi iskop tunela bagerima s čekićem, ali nije isključeno povremeno miniranje u stijeni visoke čvrstoće, odgovoreno je iz Hrvatskih cesta.