Gradski prijevoznik

Zbog manjka vozača ukidaju se sve komercijalne vožnje: Autotrolej više neće voziti na Zrću

Marinko Glavan

Foto R. Brmalj

Foto R. Brmalj

Nećemo voziti na Pagu, ni u Novalji dok se situacija ne stabilizira. Trenutni fokus je javni prijevoz, ističe direktor Autotroleja Alberto Kontuš



RIJEKA – Autobusi Autotroleja idućeg ljeta više neće voziti partijanere na Zrću, a riječki gradski prijevoznik će, zbog nedostatka kvalificiranih vozača, postupno ukinuti sve komercijalne vožnje, potvrdio je na naš upit direktor Alberto Kontuš. Autotrolej je već početkom siječnja, službeno zbog nedostatka vozača, reducirao broj polazaka na gradskim linijama u Rijeci, a dio linija je ukinut ili prometuje na skraćenim rutama. Isto se ponovilo i s prigradskim linijama ovog ponedjeljka.


Neslužbeno, osim nedostatka vozača s D kategorijom, gradski prijevoznik muku muči i s održavanjem zastarjelog voznog parka. Broj vozača opada već godinama, no sve do sada to nije sprečavalo uprave Autotroleja i Rijeka plusa, gradske tvrtke kojoj je na čelu Željko Smojver, bivši direktor Autotroleja, da ugovaraju komercijalne poslove prijevoza poput višegodišnjeg angažmana autobusa i vozača za prijevoz posjetitelja ljetnih glazbenih festivala na Zrću na otoku Pagu.


Komercijalni prijevoz


Direktoru Kontušu poslali smo upit može li se manjak vozača na komunalnim linijama nadoknaditi ukidanjem komercijalnih vožnji Autotroleja. Kontuš odgovara kako je smanjivanje komercijalnih vožnji započeto već u drugom polugodištu prošle godine.




– Početkom ove godine donesena je odluka o postupnom ukidanju komercijalnih prijevoza na način da nema ugovaranja novih poslova, te da se ne obnavljaju postojeći ugovori. Sve to učinjeno je upravo zbog nedovoljnog broja vozača u sustavu Autotroleja. Unatoč tome, vozača i dalje nedostaje te stoga Autotrolej provodi program prekvalifikacije odnosno obrazuje buduće vozače D kategorije, odgovorio je direktor Autotroleja. Zanimalo nas je smatra li da je pružanje usluga komercijalnih vožnji komunalnog društva subvencioniranog novcem poreznih obveznika iz gradova i općina, primjer nelojalne konkurencije u odnosu na prijevoznike koji rade isključivo na tržištu.



S obzirom na kontroverzne nalaze MAN-ovih vještaka i sudskog vještaka koje su angažirali Rijeka plus i Autotrolej o uzrocima požara na autobusima, od direktora Autotroleja zatražili smo kopije nalaza svih vještaka, također i nalaz vještaka o uzrocima samopokretanja parkiranog autobusa u Ulici Drenovski put, prilikom kojega je jedan od putnika zadobio teške tjelesne ozljede.


– Nismo u mogućnosti dostaviti tražene podatke jer smatramo da bi iznošenje istih moglo imati utjecaja na učinkovito i nepristrano vođenje mogućih budućih sudskih ili drugih postupaka, a sukladno članku 15. stavak 3. točka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, odgovorio je Kontuš.



– Uobičajena je praksa u EU pružanje usluga komercijalnog prijevoza, što je sukladno propisima koji reguliraju obavljanje djelatnosti javnog prijevoza. Novac od subvencija koristi se namjenski, isključivo za obavljanje usluge javnog prijevoza, kaže Kontuš.


Prema njegovim riječima, Skupština društva, u kojoj većinu glasova, s preko osamdeset posto, drži riječki gradonačelnik Vojko Obersnel, usvojila je Privremeni plan poslovanja za 2019. godinu, sa smanjenim kilometrima iz komercijalne djelatnosti. Direktor društva mora predložiti novi Plan poslovanja za 2019. godinu do 31. ožujka, s prijedlogom mjera za operativnu i financijsku stabilizaciju društva. Plan će se, ističe, izraditi po realnim kriterijima koristeći načelo opreznosti.


– Predložit će se vozni red u skladu s raspoloživim vozačima i u skladu s raspoloživim subvencijama, kaže Kontuš.


Manje kilometara


Na pitanje koji je omjer komercijalnih vožnji u odnosu na redovne gradske i prigradske linije, prema utrošenim radnim satima vozača, odgovara kako je u privremenom Planu poslovanja za ovu godinu planirano 9,45 milijuna kilometara, od čega se 5,81 posto odnosi na komercijalni prijevoz.


– U razdoblju od siječnja do rujna prošle godine taj je postotak iznosio 7 posto, a u istom razdoblju 2017. godine iznosio je 8,25 posto, na otprilike jednak broj prijeđenih javnih kilometara. U planu za ovu godinu, broj komercijalnih kilometara smanjen je za 15 posto u odnosu na prethodnu godinu, a spomenutom odlukom taj se broj u praksi dodatno smanjuje. Komercijalni prijevoz se u pravilu vozi u razdoblju kada se javni prijevoz odvija u smanjenom obimu, dakle vikendom i tijekom ljeta kada su na snazi smanjeni vozni redovi te uslijed toga postoje slobodni kapaciteti. Nadalje, kad govorimo o komercijalnom prijevozu u Autotroleju, u većoj mjeri se radi o prijevozu djece u školu, prijevozu radnika na posao te o prijevozu sportaša i raznih udruga. Čistog komercijalnog prijevoza za vlastite potrebe u turističke i slične svrhe je malo, kaže Kontuš.


Direktora smo upitali i hoće li Autotrolej u ovoj godini obavljati usluge javnog prijevoza na otoku Pagu za vrijeme Hideout festivala ili u nekom drugom vremenskom periodu. Zanimalo nas je i koliki su bili ukupni troškovi, a koliki prihod Autotroleja za taj posao u 2018. godini, za što smo zatražili precizne stavke prihoda i rashoda.


– Obzirom na trenutnu situaciju u kojoj smo zbog nedostatka vozača smanjili vozni red javnog prijevoza ne planiramo nikakve nove poslove u komercijalnom prijevozu, ova odluka ostaje na snazi do daljnjega. Dakle, nećemo voziti na Pagu, ni u Novalji niti bilo gdje drugdje dok se situacija u potpunosti ne stabilizira. Trenutni fokus je operativno i financijsko stabiliziranje radi obavljanja osnovne djelatnosti društva, a to je javni prijevoz, odgovorio je Kontuš.


Od traženih podataka o prihodima i rashodima posla na Pagu, jedini podatak koji nam je dostavljen do zaključenja ovog broja je ukupni prihod od 359.890 kuna, dok o rashodima, odnosno troškovima slanja desetak autobusa i dvadesetak vozača, trajekta, goriva, smještaja za vozače i ostalim mogućim troškovima nismo dobili informacije.