Foto Mateo Levak
Vozilo ima relativno mali broj prijeđenih kilometara u odnosu na godište. Nisu uočeni nikakvi znakovi koji bi upućivali na mogući požar
povezane vijesti
RIJEKA – Vozač autobusa Autotroleja, izgorjelog u tunelu Pećine jučer u pet sati ujutro, na državnoj cesti D 404 u Rijeci, u požaru nije ozlijeđen, a nakon ukazane pomoći na hitnom traktu riječkog KBC-a, gdje je prebačen zbog udisanja dima, već jučer ujutro je otpušten na kućnu njegu, potvrdio je Alberto Kontuš, direktor riječkog javnog prijevoznika.
Prekinut promet
U autobusu koji se u trenutku požara koji je izbio u motornom prostoru kretao s parkirališta prema Kraljevici, odnosno Ožlaku, odakle je trebao krenuti na prvu jutarnju vožnju u 5.45 sati, srećom nije bilo putnika, a u ranim jutarnjim satima i promet ostalih vozila tunelom bio je rijedak pa je incident završio bez ozlijeđenih osoba. Autobus je u požaru u potpunosti uništen, a tijekom jutra promet tunelom bio je prekinut, što je dovelo do stvaranja gužvi i zastoja. Gužve su se stvarale i tijekom izvlačenja izgorjelog autobusa i njegovog transporta do garaže Autotroleja, gdje će biti provedeno vještačenje kako bi se utvrdio uzrok požara. Riječ je o autobusu tipa MAN Regio, iz 2007. godine, a iz prometa su radi preventivnih pregleda povučena i preostala četiri vozila Autotroleja istog tipa i godišta.
– Vještačenje izgorjelog autobusa obavit će stručnjaci MAN-a, kao i vanjski vještaci, kako bismo sa sigurnošću utvrdili uzrok požara. Za sad je najvažnije da vozač nije ozlijeđen i da se osjeća dobro, no ovo je upozorenje na koje smo odmah reagirali tako da ćemo ubuduće interne preventivne preglede svih vozila obavljati svaka dva mjeseca, umjesto svaka tri mjeseca, kako je do sad bila praksa. Inače, riječ je o vozilu koje ima 14 godina, no ima i relativno mali broj prijeđenih kilometara, oko 700 tisuća, u odnosu na godište te je do sad redovito održavano i pregledavano i nisu uočeni nikakvi znakovi koji bi upućivali na mogući požar. Ujedno, izdao sam nalog djelatnicima koji obavljaju dnevnu kontrolu vozila da posvete još više pažnje prilikom pregleda svakog vozila, rekao je Kontuš.
Na pitanje tko je održavao izgorjeli autobus, odnosno je li bio servisiran u radionicama Autotroleja ili Rijeka plusa, gradske tvrtke zadužene za održavanje voznog parka komunalnih društava, Kontuš je odgovorio kako su manji popravci te dnevno i periodičko održavanje bili obavljani u Autotroleju, a veći remonti u Rijeka plusu.
Zanimalo nas je i koji je uzrok serije požara na autobusima Autotroleja u zadnjih nekoliko godina, tijekom kojih je, barem po javno dostupnim podacima, izbilo devet požara na vozilima, od kojih su neka u potpunosti izgorjela.
– Otkad sam na čelu Autotroleja, ovo je drugi požar. Prvi je bio na Svilnom 2019. godine, kada je izgorio autobus na probnoj vožnji, nakon servisa. Nakon serije požara u 2018. godini uspjeli smo do sad spriječiti nove požare, za što je u velikom dijelu zaslužna nabava velikog broja novih vozila i rashodovanje starih. Kada sam došao u tvrtku, od 170 autobusa, 120 su bila vozila starijih godišta. U međuvremenu smo nabavili 54 nova autobusa, a prije nekoliko dana potpisali smo ugovore za nabavku još 37, što će dodatno povećati sigurnost i udobnost putovanja, rekao je Kontuš.
Detaljan pregled
Za komentar najnovijeg u seriji požara na gradskim autobusima pitali smo i gradonačelnika Marka Filipovića, koga smo pitali je li javni promet u Rijeci i okolici siguran za putnike te što kao predsjednik skupštine Autotroleja kani poduzeti kako putnici ne bi morali strepjeti od zapaljenja autobusa tijekom vožnje. Filipović je odgovorio kako je najvažnije da nitko nije stradao, a okolnosti zapaljenja autobusa bit će utvrđene vještačenjem.
– U ovom trenutku nije poznato što se dogodilo i zašto je došlo do požara, no bit će provedeno vještačenje kako bi se utvrdio točan uzrok požara i postoji li odgovornost uključenih u proces održavanja vozila. Ovisno o rezultatima vještačenja, poduzet ću odgovarajuće korake. No već sada, odnosno odmah nakon što je dobivena informacija o požaru, preventivno su povučeni iz prometa ostali autobusi iste serije, koji će biti detaljno pregledani. Također, odmah je utvrđen i kraći interval za interne tehničke preglede, a koji predviđaju detaljan pregled svakog dijela vozila. No jasno je da je jedino pravo rješenje za Autotrolej obnova voznog parka, na čemu se intenzivno radi. Samo u posljednje tri godine nabavljena su 54 nova autobusa, a uskoro će biti kupljeno njih još 37, čime će prosječna starost autobusa biti ispod šest godina, budući da se dolaskom novih vozila rashoduju stari autobusi, odgovorio je Filipović.
Na tvorničke postavke
Sindikalna povjerenica Samostalnog sindikata komunalnih i srodnih djelatnosti Hrvatske(SSKH) Nevenka Mršić na naš upit o sigurnosti vozača i putnika, u kontekstu učestalih požara na autobusima, ističe kako SSKH traži da se sve vezano uz održavanje vozila vrati pod okrilje Autotroleja.
– Smatram da su se svi poslovi na održavanju vozila, kao i svi drugi popratni poslovi, puno kvalitetnije obavljali prema staroj organizacijskoj strukturi, prije odvajanja održavanja u Rijeka plusu. Zato je krajnje vrijeme da se KD Autotrolej vrati na tvorničke postavke jer ima dovoljno stručnog osoblja da se to i provede. Napomenut ću da gradska prevoznička poduzeća u RH nemaju vanjsko održavanje vozila, kao i sve druge popratne poslove što je, u svakom slučaju, puno kvalitetnije od ovakvog načina rada koji je nametnut našem društvu. U više navrata sam kod bivšeg gradonačelnika Vojka Obersnela kao sindikalna povjerenica tražila isto, međutim to se nije dogodilo. Zato sada, temeljem novonastale situacije, ponovno apeliram na gradonačelnika Filipovića da vrati dite materi, kako bi rekli Dalmatinci. Uvjerena sam da kolege iz drugih sindikata u KD-u Autotrolej dijele moje mišljenje, kaže dugogodišnja sindikalna povjerenica.
Prije tri godine zapalio se autobus iz iste serije
O održavanju smo upit poslali i Željku Smojveru, direktoru Rijeka plusa, koji je naveo kako je autobus redvito održavan, na način da se dnevno obavlja kontrola u Autotroleju, a potom se za bilo koji eventualni nedostatak provodi interventno uklanjanje, također u Autotroleju, dok se u slučaju potrebe većih popravaka i remonta po nalogu Autotroleja obavljaju u ovlaštenom servisu Rijeka plusu.
– Vozila za koja se eventualno utvrdi da su neispravna prilikom dnevne kontrole, kontrole ulaza ili na kojima nastupi kvar ne upućuju se u prometovanje već se u odnosu na ista obavljaju popravci prema prethodno iznesenim procedurama, navodi Smojver, prema čijim je riječima konkretni autobus zadnji put na servisu, odnosno popravku u Rijeka plusu bio 27. listopada.
Zanimalo nas je i je li na ovom autobusu ili drugima istog tipa do sad bilo problema koji bi ukazivali na moguće samozapaljenje,
– Na predmetnoj seriji autobusa (ukupno 6 komada) samozapaljenje se dogodilo prije cca. tri godine. na Gar.br. 682 kada je zbog puknuća cijevi hidraulike volana došlo do požara na motoru. Odmah su nakon ovog incidenta povučena ostala vozila iste serije i izvršena je servisna akcija u sklopu koje su izmijenjene cijevi hidraulike volana. Tom prilikom nisu uočeni drugi nedostaci na ovim vozilima. Od tada nije bilo ovakvih slučajeva zapaljenja, stoji u Smojverovom odgovoru.