Svaki JLS dužan je osnovati Savjetodavno tijelo za zaštitu potrošača javnih usluga / Snimio Marko GRACIN
Gradovi i općine često objavljuju natječaje za projekte Udruga za zaštitu potrošača, no isto tako često se Udruge na natječaje ne javljaju jer, objašnjava se, oni su za volontere jednostavno - nevidljivi
povezane vijesti
RIJEKA – Potrošačica – društvo za zaštitu potrošačica i potrošača Hrvatske nedavno je provela istraživanje na području Primorsko-goranske županije kako bi utvrdila provedbu Zakona o zaštiti potrošača i Nacionalnog programa zaštite potrošača unutar Jedinica lokalnih i samouprava PGŽ-a. Informacije prikupljene istraživanjem pomoći će im u provedbi novih projekata koje uskoro planiraju realizirati, ali i ostvariti buduće suradnje, kazala je Ana Smoljak, predsjednica društva Potrošačica.
Zakonska obveza
Naime, sukladno Zakonu o zaštiti potrošača svaka jedinica lokalne samouprave koja odlučuje o pravima i obavezama potrošača, odnosno korisnika javnih usluga, dužna je osnovati Savjetodavno tijelo u čijem radu sudjeluje i predstavnik udruge za zaštitu potrošača. Tijekom istraživanja na području PGŽ-a zahtjev za pristup informacijama poslan je u 33 od 36 županijskih JLS-a. Pitanja nisu poslana u Općinu Viškovo i Grad Vrbovsko jer su tamo već imenovani predstavnici potrošača u Savjetodavna tijela, a upit nije poslan ni u Općinu Brod Moravice jer je s njima već bila dogovorena suradnja. Konačno, od 27 JLS-a koje su dostavile informacije, utvrđeno je da njih 19 ima ustrojeno Savjetodavno tijelo za zaštitu potrošača javnih usluga. Dodatno su istraživanjem htjeli uvidjeti poštuju li JLS-i Nacionalni program zaštite potrošača za razdoblje od 2021. do 2024. donesen s ciljem unaprjeđenja kvalitete života i osiguranja visokih standarda zaštite prava potrošača. On propisuje, govori nam Smoljak, da jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave moraju pružati podršku udrugama za zaštitu potrošača te, među ostalim, inicirati i podupirati projekte koji unaprjeđuju i promiču prava potrošača na lokalnoj razini.
Porezi i potrošačice
|
Udrugu je, stoga, zanimalo jesu li JLS-i raspisali javne natječaje za sufinanciranje projekata Udruga za zaštitu potrošača za 2020. godinu te kolika su sredstva odobrena i kojim udrugama. Od šest Jedinica lokalne samouprave dobili su informaciju da su raspisali javni natječaj, ali se na njega nitko nije javio. Osim toga, pojedine JLS upitali su doniraju li sredstva udrugama za zaštitu potrošača i van javnog natječaja za sufinanciranje projekata udruga za zaštitu potrošača.
– Na pitanje su čak tri jedinice odgovorile da imaju mogućnost dati sredstva udrugama za zaštitu potrošača van javnog natječaja, a jedan od odgovora bio je i da imaju mogućnosti dodijeliti sredstva pojedinačnim zahtjevima udruga, međutim u prethodnoj godini nije zaprimljen niti jedan zahtjev za financiranje pojedine aktivnosti, odgovara Smoljak te komentira kako postoje JLS-i koji su voljni pružati podršku udrugama za zaštitu potrošača, kao i podupirati projekte koji unaprjeđuju i promiču prava potrošača na lokalnoj razini, a razlog zašto se udruge ne prijavljuju vidi u tome da natječaji nisu dovoljno vidljivi.
Opći interes
– U udrugama za zaštitu potrošača uglavnom svi rade volonterski i jednostavno im natječaji promaknu, a problem vidim u tome što nema centraliziranog mjesta gdje bi svi objavljivali natječaje koje bi onda bilo jednostavno pretražiti. Osim toga, doživjeli smo i situaciju da smo se kao udruga prijavili na natječaje pojedinih općina, no oni su bili odbijeni jer nisu od općeg interesa, kazala je predsjednica udruge Potrošačica te najavila da razrađuju projekt vezan za educiranje i informiranje potrošača i uspostavu Savjetodavnih tijela za zaštitu potrošača u onih jedinica koje ih još nemaju.