Sjednica ŽOC-a

Utvrđuje se je li bilo elemenata kaznenog djela kod onečišćenja mora mazutom iz TE Rijeka

Marinko Glavan

Zapovjednik ŽOC-a, riječki Lučki kapetan Darko Glažar podnio je članovima ovog tijela izvješće o onečišćenju, kao i o svim radnjama koje su od tada poduzete kako bi se ono saniralo



Istraga Općinskog državnog odvjetništva pokazat će je li bilo elemenata kaznenog djela prilikom onečišćenja mora u Kostreni, mazutom koji je iscurio iz postrojenja HEP-ove Termoelektrane Rijeka, kao i utvrditi točnu količinu ugljikovodika koji su tom prilikom dospjeli u more, zagadivši more i obalu oko Termoelektrane, najavljeno je na sjednici Županijskog operativnog centra za provedbu Plana intervencija kod iznenadnog onečišćenja mora(ŽOC), održanoj u Lučkoj kapetaniji Rijeka.


Zapovjednik ŽOC-a, riječki Lučki kapetan Darko Glažar podnio je članovima ovog tijela izvješće o onečišćenju, kao i o svim radnjama koje su od tada poduzete kako bi se ono saniralo, te onima koje su još uvijek u tijeku, budući da sanacija još uvijek traje.


Čišćenje obale nešto sporije


Prema Glažarovim riječima, čišćenje obale odvija se nešto sporije zbog nepovoljnih vremenskih uvjeta, kao i zbog toga što nije dopuštena upotreba disperzanata.




– Stijene na onečišćenom području čiste se isključivo toplom vodom pod visokim tlakom, što, zajedno s lošim vremenskim uvjetima usporava čišćenje, ali ono bez obzira na to za sad dobro napreduje, rekao je Glažar.


Istaknuo je da su područja na kojima se stijene čiste ograđena dvostrukim branama, kako bi se s površine mora moglo ukloniti onečišćenje koje se ispere sa stijena. Rekao je i da će se stjenoviti dio obale zagađen mazutom i dalje čistiti, dok će se šljunčani materijal, ponajprije s plaže Perilo, morati ukloniti.


– Određena je luka iskrcaja za iskopani materijal, to je lučica Podurinj, a rezervna luka je Bakarac. Sav onečišćeni šljunčani materijal će biti iskopan i zbrinut na odgovarajući način, uz poštivanje svih ekoloških standarda te će biti nadomješten jednakovrijednim materijalom, rekao je Glažar.


Sporazum o plaćanju troškova sanacije


Prema njegovim riječima, u pripremi je sporazum o plaćanju troškova sanacije koje će snositi onečišćivač, Termoelektrana Rijeka, iz koje su odmah dojavili o incidentu.


– Moram naglasiti da su se oni odmah, 9. studenog, korektno javili i rekli nam da je došlo do istjecanja ugljikovodika u more. ŽOC je odmah aktiviran, kao i djelatnici Dezinsekcije, iako je bila riječ o kasnim poslijepodnevnim satima, što je ograničavalo vrijeme reakcije.


Branama je zatvorena lučica Stara Voda, kako ne bi došlo do onečišćenja više od dvije stotine plovila koja su tamo privezana, a postavljene su i brane za zaštitu obale, koliko je u večernjim satima i po jakom jugu bilo moguće.


Do onečišćenja obale je ipak došlo, no u ovom slučaju se radi o poznatom onečišćivaču i poznatom platiši troškova. U stalnim smo razgovorima s TE Rijeka i HEP-om, te je u pripremi sporazum o plaćanju troškova, no kako čišćenje još traje, tek će se utvrditi koliki će biti konačni trošak sanacije, rekao je Glažar.


Onečišćeno i područje Lovrana i Mošćeničke Drage


Podsjetio je da je nekoliko dana nakon incidenta u Kostreni, uočeno onečišćenje mazutom na području Lovrana i Mošćeničke Drage, znatno manjih razmjera od onog u Kostreni.


– Od tada kontinuirano pratimo situaciju na tom području, a ona je za sad dobra. Onečišćenja više nema, ali i dalje ćemo biti na oprezu i pratiti hoće li more taj mazut ponovo nanijeti na obalu. Rekao bih da je situacija na tom području 99,9 posto riješena, ali još nećemo reći da je sve gotovo, dok ne prođe još neko vrijeme, rekao je Glažar.


Dodaje kako je onečišćenje mazutom zabilježeno i na području Istarske županije, u Ližnjanu. Još uvijek se, istaknuo je, ne može tvrditi da je riječ o mazutu iz TE Rijeka, dok ne bude gotova analiza prikupljenih uzoraka.


– Djelatnici Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Primorsko-goranske županije uzeli su uzorke s područja Lovrana i Mošćeničke Drage, u prisustvu Policije i Lučke kapetanije. Uzorci su poslani na analizu te ćemo, po dobivenim rezultatima, znati je li riječ o istom onečišćenju, rekao je Glažar.


Iz HEP-a su, podsjećamo, nakon incidenta objavili da je u more istekla “manja količina” tekućeg goriva, a ŽOC-u je prijavljeno istjecanje 700 litara goriva, no točna količina trebala bi se utvrditi istragom Državnog odvjetništva.