Da »3. maj« hitno treba dodatne ugovore, pokazalo je i nedavno kašnjenje s isplatom plaća za lipanj / Foto Arhiva NL
Riječko brodogradilište prvo je polugodište zaključio s prihodima od 182,7 milijuna kuna i gubitkom od 16,5 milijuna kuna
povezane vijesti
RIJEKA – Riječko brodogradilište »3. maj« prvo je polugodište ove godine zaključio s ukupnim prihodima od od 182,7 milijuna kuna i gubitkom od 16,5 milijuna kuna, iskazuje se u nerevidiranom izvješću o poslovanju škvera za prvih šest mjeseci ove godine. U usporedbi s istim razdobljem lani, trećemajci su uprihodovali oko 50 milijuna kuna više, dok je evidentirani gubitak otprilike na istoj razini kao i u prvih šest mjeseci prošle godine. U obrazloženju navodi se da je iskazani minus nastao najvećim dijelom iz redovnog poslovanja i činjenice da brodogradilište nije ostvarilo optimalnu zaposlenost svojih proizvodnih kapaciteta.
Nakon što je u ožujku ove godine isporučena novogradnja 723, odnosno tanker »Santiago«, kraj prvog polugodišta »3. maj« je zaključio s porinućem novog polarnog kruzera, »Eclipse II«, za australsku Scenic grupu. Gradnju ovog luksuznog plovila čiji će troškovi izgradnje premašivati više od 160 milijuna eura, operativno vodi Scenicova tvrtka MKM Yachts koja je s riječkim brodogradilištem, podsjetimo, sklopila ugovor o desetogodišnjoj suradnji i potkoncesionar je jednog manjeg dijela prostora u brodogradilištu.
Zatvaranje duga
Trećemajci su u ovom poslu podizvođači na izgradnji trupa koji se s navoza »preselio« u trećemajski opremni bazen u visokom stupnju opremljenosti. Kapaciteti brodogradilišta jednim su manjim dijelom angažirani i na završnom opremanju ove megajahte za ekspedicijska krstarenja polarnim područjima. Prema dosadašnjim najavama, »Scenic Eclipse II« trebao bi zaploviti koncem prvog kvartala iduće godine, a u »3. maju« očekuju da bi se nekako istovremeno sa završetkom »Eclipsea II«, u suradnji s Scenic grupom i MKM Yachts, krenulo u gradnju novog kruzera. To bi kapacitete »3. maja« približilo koliko-toliko optimalnoj popunjenosti, barem kada je u pitanju gradnja na navozima.
Zbog povećanih troškova završetka brodova riječki je škver, podsjetimo, u proljeće ove godine dobio novi kredit, i to za obrtna sredstva u iznosu od 90 milijuna kuna, što je vidljivo na stavci njihovih dugoročnih obveza, zajedno s 47 milijuna kuna, koliko iznose njihove obveze prema kooperantima i dobavljačima, a slijedom potpisanih sporazuma prošle godine. Kao što je poznato, sva svoja potraživanja od Alpha Adriatica, odnosno bivše Uljanik plovidbe, u »3. maju« preusmjerili su na zatvaranje svojeg »starog« duga prema kooperantima i dobavljačima, a dinamika namirenja u potpunosti prati utvrđenu dinamiku plaćanja iz predstečajne nagodbe koju je ova pulska brodarska tvrtka zaključila koncem 2020. godine.
Uskoro drugi pokušaj prodaje brodogradilišta
Za desetak dana očekuje se i objava novog javnog poziva za kupnju vlasničkog paketa dionica u »3. maju«. Tih 88,27 posto dionica imovina su stečajne mase Uljanika i bit će to drugi pokušaj prodaje riječkog brodogradilišta u sklopu stečajnog postupka nekadašnjeg matičnog društva Uljanik grupe. Podsjetimo, prvi javni poziv bio je prije godinu dana i nije bilo zainteresiranih, a očekivanja su da će tako završiti i ovaj put jer još nema naznake može li se uopće i na koji način zatvoriti pitanje dubioza »3. maja«, koje najvećim dijelom datiraju iz razdoblja poslovanja riječkog brodogradilišta pod kapom pulskog Uljanika. Glavni je to razlog što danas riječki škver upisuje gubitak iznad temeljnog kapitala od gotovo 659 milijuna kuna. Predstojeći pokušaj prodaje koncipiran je da traje do konca rujna. Nakon inicijalnog prikupljanja pisama namjere, od 5. do 15. rujna, zainteresiranim stranama, ukoliko ih bude, omogućio bi se postupak dubinskog snimanja »3. maja«, nakon čega bi bili pozvani da do zaključno 26. rujna predaju svoje ponude. |
Novi ugovori
Brodogradilište »3.maj« u drugo polugodište zagazilo je s isporukom broda za prijevoz automobila »Neptune Barcelona« koji je država, kroz postupak međunarodnog javnog poziva, krajem 2021. godine prodala grčkoj kompaniji »Neptune Lines«. Zbog zahtjeva Grka s točnom se cijenom nikad nije izašlo u javnost, no dobro upućeni izvori navode da je u pitanju iznos od oko 52 milijuna eura.
Taj novac, odnosno primopredajna rata, neće se odraziti na godišnji račun »3. maja« jer je novac uplaćen direktno u državni proračun, a riječko brodogradilište unazad nešto više od godinu dana od tog je posla »povuklo« 22 milijuna eura, koliko su bili procijenjeni troškovi završetka ove novogradnje. Početkom srpnja Vlada je podržala projekt završetka i četvrtog započetog broda u riječkom brodogradilištu, koji je ugovoren s kanadskim brodarem Algoma za iznos od oko 47 milijuna eura, no da riječki škver, i imimo tog broda, hitno treba dodatne ugovore i poslove pokazalo je i nedavno dvotjedno kašnjenje s isplatom plaća za lipanj. Direktor »3. maja« Edi Kučan potvrdio je da imaju čitav niz upita od strane potencijalnih naručitelja, te da se intenzivno i praktički svaki dan pregovara s potencijalnim naručiteljima, sve u cilju da se čim više zaposle kapaciteti brodogradilišta, naročito u idućih pola godine, do očekivanog početka gradnje novog Scenicovog broda.