Foto Sergej Drechsler
povezane vijesti
U Informativnom centru za prevenciju kriminaliteta grada Rijeke obilježen je Dan sigurnijeg interneta. Tim povodom za učenike sedmog i osmog razreda Katoličke osnovne škole “Josip Pavlišić” iz Rijeke, glumci kazališta “Edukaz” izveli su predstavu “Mreža”.
Edukativna predstava “Mreža” Udruge Hepatos Rijeka i Kazališta Edukaz, nastala u partnerstvu s Nastavnim zavodom za javno zdravstvo Primorsko-goranske županije, a autor i redatelj predstave je Marko Dorčić.
U predstavi se kroz životne priče nekoliko učenika koji pohađaju osnovnu školu prikazuju najčešće probleme s kojima se mladi danas susreću u svojoj socijalnoj okolini, a to su utjecaj medija, društvenih mreža, vršnjačko nasilje, vršnjački pritisak, anksioznost, depresija.
Cilj ove predstave bi je pokazati mladima adekvatne i neadekvatne načine suočavanja s problemima i izazovima te pomoći im razviti životne i socijalne vještine za njihovo rješavanje.
Predstava je namijenjena učenicima viših razreda osnovnih škola i učenicima srednjih škola, a traje četrdesetak minuta, malo manje od jednog školskog sata, upravo kako bi zadržala pažnju učenika.
U obilježavanju Dana sigurnijeg interneta sudjelovala je Nives Kajfeš Grčko, policijska službenica za nadzor i planiranje – prevenciju u Uredu načelnika Policijske uprave primorsko-goranske kao i savjetnica u riječkom uredu pravobraniteljice za djecu, Danijela Žagar.
U današnje digitalno doba, internet i društvene mreže postali su neizostavni dio svakodnevnog života, posebno među mladima. Iako pružaju mnoge prednosti, kao što su lakša komunikacija, dostupnost informacija i obrazovne mogućnosti, sa sobom nose i brojne opasnosti.
Mladi su posebno ranjivi na negativne aspekte interneta, što može ozbiljno utjecati na njihov psihološki, emocionalni i fizički razvoj.
Jedan od najvećih problema s kojima se mladi suočavaju na internetu je cyberbullying ili elektroničko nasilje. Društvene mreže i razni online forumi omogućuju anonimnost, što nasilnicima daje hrabrost da putem poruka, komentara ili objava uznemiravaju svoje vršnjake.
Posljedice cyberbullyinga mogu biti ozbiljne, uključujući depresiju, anksioznost, pa čak i suicidalne misli kod žrtava, o čemu se govori i u ovoj predstavi.
Učenicu su saznali da je Internet mjesto gdje operiraju razni online predatori koji koriste lažne profile kako bi stekli povjerenje mladih i manipulirali njima.
Oni mogu koristiti taktike emocionalne ucjene, prijetnji ili lažnih obećanja kako bi ostvarili svoje namjere. Djeca i tinejdžeri često nisu svjesni ovih prijetnji te mogu postati žrtve iskorištavanja, zlostavljanja ili trgovine ljudima.
Putem društvenih mladi su često izloženi lažnim ili manipulativnim informacijama koje mogu utjecati na njihove stavove, odluke i ponašanje.
Algoritmi društvenih mreža mogu stvoriti koji sadržaje koje korisnike izlažu samo određenim informacijama, što može ograničiti kritičko razmišljanje i objektivno sagledavanje svijeta.
Velik problem među mladima postaje ovisnost o internetu i društvenim mrežama. Neprestano provjeravanje obavijesti, lajkanje i dijeljenje sadržaja može izazvati psihološku ovisnost, smanjenje koncentracije, probleme s akademskim uspjehom te gubitak interesa za stvarni svijet i interakciju s ljudima licem u lice.
Mnogi mladi nisu svjesni koliko je važno zaštititi svoje privatne podatke na internetu. Neodgovorno dijeljenje osobnih informacija, fotografija i lokacija može ih učiniti metama hakera, prevaranata i drugih zlonamjernih osoba.
Također, zloupotreba osobnih podataka može dovesti do krađe identiteta, financijskih prijevara i drugih sigurnosnih problema.
Kako bi se smanjili rizici, ključno je educirati mlade o sigurnom korištenju interneta, čemu je poslužila i ova predstva kao i susret sa stručnjacima koji su učenike upozorili ne samo na opasnosti već i na pomoć koju mogu potražiti u slučaju da im zatreba.
Postavljanje sigurnosnih postavki na profilima, ograničavanje vremena provedenog online, razvijanje kritičkog razmišljanja te otvorena komunikacija o problemima s odraslima mogu biti ključni koraci u smanjenju rizika. Iako internet i društvene mreže pružaju mnoge korisne mogućnosti, neophodno je biti svjestan opasnosti koje dolaze s njihovim korištenjem.
Mladi moraju biti educirani o sigurnosti na internetu, a roditelji i nastavnici trebaju ih aktivno usmjeravati i podržavati. Samo uz odgovorno i sigurno korištenje digitalnih platformi, mladi mogu iskoristiti sve prednosti interneta bez straha od negativnih posljedica.
Na kraju predstave učenici su zamoljeni da putem svojih mobitela ispune upitnik o predstavi. Nažalost, to nisu mogli učiniti jer su im mobiteli ostali “zaključani u školi” jer za vrijeme nastave, a što je bila i ovaj događaj ne smiju koristiti mobitel.