Djeca su otkrila što se krije iza pogleda kroz mikroskop
Cilj je upoznati djecu s hijerarhijskom građom ljudskog tijela, osnovnim pojmovima genetike i principima nasljeđivanja, te osvijestiti djecu o važnosti poštovanja različitosti između ljudi i drugih živih bića, koje su proizašle iz procesa nasljeđivanja
povezane vijesti
RIJEKA – Radionica »Slagalica nasljeđa« novoosmišljen je i jedinstven projekt Centra za genetičku edukaciju Medicinskog fakulteta u Rijeci i CroMSIC-a – Međunarodne udruge studenata medicine Hrvatska. Radionica je namijenjena djeci predškolske i rane školske dobi, a prati je i istoimena slikovnica u rimi te didaktičke igračke. Ciljevi projekta, kaže voditeljica Centra za genetičku edukaciju doc. dr. Nina Pereza, su upoznati djecu s hijerarhijskom građom ljudskog tijela, kao i osnovnim pojmovima genetike i principima nasljeđivanja, te osvijestiti djecu o važnosti poštovanja različitosti između ljudi i drugih živih bića, koje su proizašle iz procesa nasljeđivanja.
»Slagalica nasljeđa«
Radionicu u trajanju od 60 minuta provode genetički edukatori iz Centra za genetičku edukaciju Medicinskog fakulteta u Rijeci uz posebno educirane studente studija medicine – studente-genetičke edukatore iz udruge CroMSIC, a kao edukativni materijali na radionici se koriste slikovnica čiji su autori liječnici medicinski genetičari, doc. dr. Pereza i prof. dr. Saša Ostojić te ilustratori Alberto Andrés, kao i didaktičke igračke koje je osmislila Iva Tucić i izradio ih je Linit design. Riječ je o slikovnici koja je posvećena Perici, dječaku svijetle puti, svijetloplavih očiju i kose, i njegovom kućnom ljubimcu, crno-bijelom mačku Feliksu, koji ima kratke noge.
Ključna uloga studenata volontera Udruge CroMSIC
|
– Radionica »Slagalica nasljeđa« provodi se na Medicinskom fakultetu u Rijeci te potiče razvoj genetičke pismenosti u djece predškolske i rane školske dobi omogućavanjem stjecanja znanja o osnovama genetike, razvoja pozitivnih stavova prema uvažavanju različitosti između svih živih bića, kao i poštovanja prema životu općenito. Genetičke bolesti nisu isključivo rijetke bolesti, a neznanje je glavni uzrok diskriminacije i nerazumijevanja prema osobama koje su »drukčije«. Stoga je edukacija djece od najranije dobi iznimno važna jer je znanje jedini način izbjegavanja strahova i razvoja pogrešnih stavova. Važnost poznavanja genetike od rane dobi ne očituje se u nužnosti poznavanja složenih genetičkih pojmova i principa nasljeđivanja, već u pobuđivanju čuđenja prema životu, osvješćivanju poruke o tome da nas genetika uči o poštovanju prema svim živim bićima jer, činjenično, u genetičkom smislu, puno je više toga što nas spaja nego izmišljenog onog što nas razdvaja i dijeli, kako i piše u slikovnici. Iz tog razloga, slikovnica i igračke su osmišljene i izrađene na način da se dijete najprije upoznaje s dječakom i mačkom koji su »nesavršeni i drukčiji« te potom uči o hijerarhijskoj građi tijela od organizma do gena, pronalazeći razlog tomu. Kroz ostale igre, razvojem spoznaje da je različitost bogatstvo, nastojimo u djece potaknuti i razvoj uvažavanja osoba koje su »drukčije«. Nadamo se da ćemo na duge staze ovim projektom barem malo pridonijeti sprječavanju diskriminacije između ljudi, pogotovo prema osobama s genetičkim poremećajima, objašnjava doc. dr. Pereza.
Pozitivan odjek
Dodajući da je dosad provedeno pet radionica te je dogovoreno njih još desetak za tri škole, najavljuje i da će se s obzirom na interes i pozitivan odjek radionice, otvoriti i novi termini te da se zainteresirani vrtići i škole jave u Centar za genetičku edukaciju. – Naravno, svi dogovoreni termini će ovisiti o razvoju epidemiološke situacije. S obzirom na specifičnosti izvođenja radionice, uvijek je provodimo za najviše 10-12 djece pa bi stoga u ovih petnaestak radionica trebalo biti obuhvaćeno otprilike 150 djece, navodi doc. dr. Pereza.
Do kraja ove godine provodit će se pilot-radionice, prvenstveno zato što se najprije želi vidjeti kako djeca prihvaćaju radionicu.
– S obzirom na to da smo naišli na izuzetno pozitivne reakcije, bili bismo zahvalni predstavnicima lokalne samouprave na razmatranju potpore za ovaj projekt kako bi naša radionica mogla biti održana za što veći broj djece predškolske i školske dobi, u budućnosti čak i na razini Hrvatske. Projekt je nastao većinom na volonterskom radu, uvažavanju trenutno nepostojećih stalnih izvora financiranja i vjerom u to da činimo nešto dobro za naše najmlađe, kako bi jednog dana upravo oni mogli svijet učiniti mjestom uvažavanja i poštovanja različitosti. Stoga moram zahvaliti članovima Centra za genetičku edukaciju i studentima iz udruge CroMSIC, ali i ostalim suradnicima koji su većinski dobrom voljom sudjelovali u ostvarenju ovog projekta.
»Ozbiljniji« način
Udruga CroMSIC je prijavom projekta na različite natječaje pribavila tri sponzora koji su financirali izradu igračaka, a to su Medicinski fakultet u Rijeci, Studentski zbor Sveučilišta u Rijeci i Hrvatska liječnička komora. Igračke su inovativnog i originalnog dizajna temeljenog na pedagoškim standardima, trodimenzionalne i izrađene u drvu, prilagođene dječjoj mašti, a istovremeno nose snažne edukacijske i moralne poruke. Za slikovnicu još uvijek tragamo za sponzorima, a već imamo i ideje kako dalje razvijati i nadopunjavati igračke. Svakako moram spomenuti autora teksta slikovnice, profesora Sašu Ostojića, koji je nevjerojatnom pronicljivošću oživio ovu bezvremensku priču u primi, kao i ilustratore – Alberta Andrésa, umjetnika iz Španjolske, i riječku doktoricu medicine Maju Mrak koji su dosljedno iščitali smisao zapisa i domišljato vizualizirali ovu slagalicu o životu, kaže doc. dr. Pereza.
U planu je, kaže, do kraja godine održati i dva predavanja za roditelje školaraca, nešto poput radionice »Slagalica nasljeđa«, no na malo »ozbiljniji«, ali ne i manje zabavan način, dok se za proljeće pripremaju aktivnosti za srednjoškolce.