BROD MUZEJ

Trošak “Galeba” nakon pet godina veći za 2,4 milijuna eura, a zakupca još nema na vidiku

Orjana Antešić

Fotografije: Marko Gracin, Vedran Karuza, Sergej Drechsler

Fotografije: Marko Gracin, Vedran Karuza, Sergej Drechsler

Do kraja srpnja za radove remonta i rekonstrukcije broda utrošeno je 7,5 milijuna eura, a ukupan iznos radova procjenjuje se na 8,6 milijuna eura bez PDV-a



Bliži se »petoljetka« restauracije i obnove bivšeg Titovog broda, danas štićenog kulturnog dobra Republike Hrvatske, u nekadašnjem Titovom brodogradilištu.


Nedavno su se iz Grada Rijeke pohvalili kako će do kraja ovog mjeseca biti okončani radovi na rekonstrukciji i remontu broda »Galeb« koji se, podsjetimo, u kraljevičkom brodogradilištu nalazi još od kraja 2019. godine.


Zvuči kao da je napokon ova priča s obnovom »Galeba« stigla svome kraju, no međutim, to baš i nije tako.




Jer, za punu funkcionalnost odnosno prezentativnost »Galeba« kao zamišljenog broda muzeja s pratećim ugostiteljskim sadržajima na planiranom vezu na riječkom Molo Longu ostalo je odraditi još podosta posla, među kojima i doći do zakupca za komercijalni dio na »Galebu«, onog koji će naći računicu i biti spreman uložiti nemali iznos i strpljenje u opremanje »svojih« prostora pod paskom konzervatora, a potom i participirati u kasnijim troškovima priveza i održavanja ovog broda.


Pao prvi natječaj


Prošlo je punih godinu dana otkad su iz Grada Rijeke tenderom pokušali materijalizirati načelno iskazani interes potencijalnih zakupaca za »Galeb«. U pitanju je, podsjetimo, blizu 1.000 četvornih metara prostora koji su planirani za ugostiteljske i smještajne sadržaje.


Taj je natječaj pao u vodu, sve otad u nebrojeno se navrata najavljivalo raspisivanje novog tendera, no do danas još nije ugledao svjetlo dana. I dalje se tvrdi kako interes kod potencijalnih zakupaca – ulagača postoji. Iz Grada Rijeke poručuju kako je novi tender u pripremi, ali bez pobližeg određenja kada bi isti mogao biti objavljen.



– Interes zakupaca postoji i raspisivanje novog natječaja za zakup komercijalnog dijela broda je u pripremi.


Naime, projekt »Galeba« zahtjevan je jer se, podsjećamo, radi o prvom brodu – muzeju u Hrvatskoj, pa tako i ulaganje u komercijalni dio broda sadrži niz novih, nestandardnih detalja koji su novost za zakupce komercijalnog prostora, tako da je i sama priprema natječaja specifična odnosno kompleksnija od uobičajenih priprema natječaja za zakup poslovnih prostora, stoji u odgovoru koji smo dobili iz Grada Rijeke i nadležnih službi.


U ovom trenutku, dakle, ne samo da nije poznato kada će novi tender biti objavljen, još manje hoće li u ovom, dugo pripremanom valu uspjeti polučiti uspjeh u smislu da će se doći do ozbiljnog partnera koji će urediti i privesti svrsi tih tisuću »kvadrata« brodskog prostora i, shodno tome, snositi dio kasnijih operativnih troškova kad »Galeb« jednom bude na vezu u riječkoj luci.


Ono s čim se može računati jest da će budućem zakupcu zasigurno trebati barem četiri do pet mjeseci od potpisa ugovora da fizički odradi svoj dio posla u kraljevičkom brodogradilištu.


Trinaest aneksa


Ono što jest odrađeno na »Galebu« odnosno bit će do kraja rujna jesu radovi koje je Grad Rijeka ugovorio s kraljevičkim Dalmontom.


Podsjetimo, ugovor je originalno potpisan na iznos od 6,22 milijuna eura, bez PDV-a, a u međuvremenu je čak 13 puta aneksiran što, između ostalog, puno toga govori o načinu na koji se ušlo i na koji je pripremljen cijeli taj projekt obnove »Galeba«. Opravdanje je uobičajeno.



– U tijeku izvođenja radova došlo je do potrebe za izvođenjem dodatnih radova. Konkretno, dodatkom 12 ugovoreni su radovi preinake strujnih ormarića, cjevovoda Hi-foga, ugradnju užadi za privez broda, oblaganje elektrotrasa u kanale, terećenje brodskog siza, izrade prozorskih kalota, montaže vrata na palubi D i oblaganju stepeništa palube C u iznosu od 46.990 eura bez PDV-a.


Dodatkom 13 ugovoreni su dodatni radovi vezani uz privez broda – zapor, bitve, vertikalni valjak, ojačanje strukture, čelične sajle, privezni škopci, prsteni prihvata konopa – u iznosu od 82.180 eura bez PDV-a, stoji u pojašnjenju Grada Rijeke, iz kojeg je vidljivo da će konačni trošak biti 2,4 milijuna eura veći od početno ugovorene cijene.


– Zaključno je do kraja srpnja za radove remonta i rekonstrukcije broda utrošeno 7.524.575,79 eura bez PDV-a. Rok dovršetka radova remonta i rekonstrukcije broda, čiji se iznos procjenjuje na 8.600.000 eura, bez PDV-a, planiran je za 30. rujna 2024. godine.


Trenutno se izvode završni radovi na ugradnji opreme te se provodi testiranje funkcionalnosti brodskih sistema i završni pregledi Hrvatskog registra brodova nakon čega slijedi izdavanje svjedodžbe broda, kažu iz Grada Rijeke.


Dodaju i kako su tijekom 2023. godine na »Galebu« izvedeni i restauratorski radovi na uređenju interijera broda. Riječ je o skupini radova koji je ugovoren s drugim izvođačem, zajednicom ponuditelja Primat-RD i Černelić.


Isti su, pojašnjavaju iz Grada, obuhvatili restauraciju zidnih i stropnih obloga, ugradbenog namještaja i vrata, a vrijednost ovih radova iznosila je 712.066 eura, bez PDV-a.


Za muzejski postav blizu 900.000 eura


Ono što se nastavlja raditi na »Galebu« u Kraljevici nakon 30. rujna tiče se uređenja muzejskog postava. Iz Grada navode kako je ugovor o nabavi opreme stalnog muzejskog postava na »Galebu« potpisan koncem kolovoza ove godine, da planirani trošak za taj dio zahvata iznosi blizu 900.000 eura bez PDV-a, a trebali bi biti završeni u roku šest mjeseci.



– Ovim ugovorom planira se unutarnje uređenje i opremanje stalnog postava Muzeja grada Rijeke na motornom brodu »Galeb«, što uključuje nabavu projektirane i gotove opreme, rasvjete elemenata i multimedijalne opreme stalnog postava, podova te svih pripadajućih radova.


Izvedbeni projekt potpisuje projektantica Nikolina Jelavić Mitrović, autorica izvedbenog projekta Palače šećera, dok su koncept stalnog i povremenog muzejskog postava na »Galebu« osmislile zaposlenice Muzeja grada Rijeke Kristina Pavec i Ema Makarun.


Stalni izložbeni postav usmjeren je na sam brod »Galeb« i ono što je ostalo sačuvano od njegove izvornosti, a intervencija dizajnera i kustosa usmjerena je na prezentiranje i očuvanje simbolične vrijednosti koju brod ima.


Osim obnovljene brodske infrastrukture stalni postav daje naglasak na zanimljivu i turbulentnu povijest te razne kontekste u kojima se brod nalazio i koje je proživio.


Osim najatraktivnijih i poznatih prostora, poput Titove i Jovankine sobe, malog i velikog salona koje će pratiti restaurirani originalni namještaj, vizualno dojmljive strojarnice, šetnja brodom otkrivat će njegovu iznimno zanimljivu sudbinu, zaključuju u svom dopisu s Korza 16.