Infrastrukturni radovi

Trinaest mjeseci muke. Idući tjedan konačno gotov rotor kod bolnice, Krešimirova i Zvonimirova – kasne

Marinko Glavan

Foto Ana Križanec

Foto Ana Križanec

Radovi su započeli početkom travnja prošle godine



RIJEKA – Radovi u ulicama Tome Strižića i Vjekoslava Dukića te na izgradnji kružnog toka na njihovom spoju, kod KBC-a na Sušaku, trebali bi napokon biti završeni tijekom idućeg tjedna, a promet vozila vraćen u normalu, potvrdio je nakon našeg upita o stanju radova Andrej Marochini, direktor Komunalnog društva Vodovod i kanalizacija (ViK). Radovi u ovim ulicama traju već nevjerojatnih trinaest mjeseci, a započeli su početkom travnja prošle godine, kada je Energo krenuo s izgradnjom spojnog toplovoda Gornja Vežica – Vojak, u sklopu 14,9 milijuna eura vrijednog projekta »Obnova toplinarstva grada Rijeke«.


Već ti radovi su značajno kasnili u odnosu na planirane rokove, a čim su bili završeni, s radovima na polaganju vodovodnih i kanalizacijskih instalacija započeo je ViK, u sklopu projekta poboljšanja vodnogospodarske infrastrukture na području riječke aglomeracije. Paralelno s tim radovima koji su se također otegnuli dulje od planiranog, Grad Rijeka započeo je s izgradnjom kružnog raskrižja koje bi trebalo olakšati pristup vozilima do nove bolnice za majku i dijete u KBC-u, kao i Sveučilišnom kampusu, ali sve skupa dosad samo otežava svakodnevno prometovanje u istočnom dijelu grada.


Neplanirani problemi


Marochini je najavio i da bi promet Krešimirovom ulicom, od podvožnjaka prema zapadu, također trebao biti normaliziran za dva tjedna, kada će završiti najveći dio radova na polaganju novog glavnog kolektora, oborinske odvodnje i vodovodnih instalacija te prateće opreme na potezu od studentskog restorana Index do kapucinske crkve. I ovi se radovi također izvode u sklopu projekta riječke aglomeracije, zbog kojeg su ulice u Rijeci i okolnim naseljima raskopane već dulje od godinu dana, a na gotovo svim dionicama redovito kasne. Jedno od najvećih kašnjenja u izvođenju radova bilo je upravo na ovom potezu, na kojemu je sve trebalo biti završeno prošle jeseni, pa smo Marochinija pitali kako je moguće da radovi traju i dvostruko dulje od planiranog, te kakvo je stanje na ostalim gradilištima, poput onoga u Zvonimirovoj ulici, od njezinog križanja s Liburnijskom i Zametskom do ZTC-a, gdje je bilo najavljeno da će radovi biti završeni do kraja svibnja, no sudeći po stanju na gradilištu ni taj rok neće biti ispoštovan.


Foto Vedran Karuza




Marochini je istaknuo kako je cijeli, 233,8 milijuna eura vrijedan projekt, najvećim dijelom sufinanciran iz fondova EU-a i Hrvatskih voda, od početka suočen s brojnim neplaniranim problemima koji su već u startu uzrokovali kašnjenja.


– Ova godina je prva u kojoj sve uglavnom ide prema dinamičkom planu i u kojoj nema većih kašnjenja. Uvijek se vraćam na početak, jer ugovori o sufinanciranju potpisani su 2018. godine, da bismo 2020. počeli ugovarati prve grupe radova. U ožujku te godine je proglašena pandemija, što je znatno otežalo poslovanje. Na natječajima za izvođače također smo se susreli s iznimno velikim brojem upita i žalbi na natječajnu dokumentaciju, što je dodatno pogoršalo stvar. Iduće godine, 2022., počeo je rat u Ukrajini, što je uzrokovalo ogromne probleme u dobavnim lancima, energetsku krizu i inflaciju. Naš ugovor o sufinanciranju ima fiksnu cijenu, a zbog visokih cijena energije i materijala, našli smo se u situaciji da su ponude izvođača bile po 30%, 40% ili čak 50 posto iznad prvobitno procijenjenih vrijednosti nekoliko godina ranije, kad je projekt pripreman, kao i sufinanciranje. Moram reći i to da su izvođači ostali bez velikog broja radnika, što je dodatni problem. Odlučili smo ipak nastaviti projekt, u čemu su nam pomogle Hrvatske vode koje su odobrile nastavak projekta po tržišnim cijenama, kaže Marochini.


Uskoro Pećine


Otkad su radovi napokon započeli, dodaje, najveći problem s kojim se izvođači susreću su postojeće instalacije od kojih su neke stare i stotinjak godina, a većina ih ili uopće nije ucrtana na kartama, ili su ucrtane na pogrešnim mjestima. To, prema njegovim riječima, zahtijeva prilagodbu projektne dokumentacije i načina izvođenja radova, a time i gubitak vremena.


Foto Vedran Karuza


– Sada, u ovoj godini, ovo što se radi ide prema dinamičkim planovima. Imamo još problema s grupom radova iz lota B, koje je na natječaju dobila tvrtka Gener2, a odnosi se najviše na istočni dio grada, gdje na nekim dijelovima ta tvrtka već radi, a na Pećinama i drugim dijelovima grada tek trebaju započeti radovi, rekao je Marochini.


Inače, zbog dugotrajne procedure Hrvatske komore inženjera građevinarstva oko izdavanja dokumenata za rad inženjerima ove albanske tvrtke, ViK je bio obustavio provedbu ugovora s Gener2, a nakon žalbe Albanaca ugovor je ipak nastavljen, no radovi zbog toga kasne, a najapsurdnija posljedica ove birokratske zavrzlame je to što će se tek izgrađeno raskrižje Državne ceste 403 i Zvonimirove morati prekopati, jer Gener2 nije mogao izvesti taj dio radova za vrijeme dok se gradila cesta i raskrižje.


Na našu primjedbu da su se, unatoč nabrojanim uzrocima, radovi na pojedinim dionicama otegli i dvostruko dulje od planiranog, zbog čega je već bilo prosvjeda građana, poput onog u ulicama kod groblja na Zametu, dok su na već spomenutoj dionici od Indexa do kapucinske crkve trebali biti završeni u rujnu lani, a tek sad se primiču kraju, Marochini ima odgovor.


Foto Vedran Karuza


– Na toj dionici krenuli smo s mikrotuneliranjem, tehnologijom polaganja cijevi kanalizacijskog kolektora bez kopanja rovova, ali je stijenska podloga bila puno tvrđa od očekivane pa je kopanje i utiskivanje cijevi bilo i do pet puta sporije od očekivanog. Mikrotuneliranjem smo morali položiti i vodovodne cijevi ispod pruge jer ne smijemo prekidati željeznički promet. Sada je i taj vodovodni ogranak završen. Vjerujem da će priključci, prespajanja i ostalo biti gotovi tijekom iduća dva tjedna, te da ćemo negdje između 11. i 13. lipnja moći otvoriti sva četiri traka, od podvožnjaka u pravcu zapada. Od Trga Žabica do podvožnjaka će krajnji desni trak biti zatvoren još neko vrijeme radi izvođenja iskopa, rekao je Marochini, dodajući kako će radovi kod ZTC-a u prvoj fazi, koji su trenutno u tijeku, biti također završeni u roku od dva tjedna. No to neće smanjiti gužve u prometu prema Zametu i Kantridi jer će nakon toga započeti veći iskopi pored samog ZTC-a u Zvonimirovoj, gdje će dodatni problem predstavljati ulaz i izlaz vozila iz trgovačkog centra.


Adamićeva dobro napreduje


Na najvećem gradilištu, onom u Adamićevoj ulici, zbog kojeg je potpuno reorganizran promet u najužem centru grada, radovi prema riječima Marochinija dobro napreduju, te je započelo mikrotuneliranje, odnosno iskop tunela u koji se na dubini od četiri metra utiskuju cijevi budućeg glavnog kolektora, na potezu od Trga Republike Hrvatske do Jadranskog trga, nakon čega će stroj biti okrenut za 180 stupnjeva te će početi iskopi u smjeru Fiumare.


– Na tom smo potezu preventivno snimili stanje svih zgrada, kako bismo ih mogli sanirati ako dođe do eventualnih oštećenja zbog radova. Riječ je mahom o objektima starim više od stotinu godina, a iskopi se rade na vrlo uskom prostoru pa su oštećenja uvijek moguća. Složenost ovog gradilišta dodatno je povećana već spomenutim starim instalacijama, kao i time da se uz kanalizacijski kolektor polažu i nova oborinska odvodnja, kao i vodoopskrba, sa svake strane ulice, plus instalacije oborinske odvodnje koje su same po sebi zahtjevne jer je riječ o cijevima promjera 120 centimetara. No, plus je to što kod mikrotuneliranja, odnosno utiskivanja najvećih cijevi, onih kanalizacijskog kolektora, ne očekujemo zastoje jer je riječ o nasipu, kaže Marochini.


Na naše pitanje ostaje li pri najavi da će radovi u Adamićevoj biti završeni do konca rujna ove godine, odgovorio je kako će do tada sigurno biti završeno mikrotuneliranje i polaganje kanalizacijskog kolektora, dok će još neko vrijeme nakon toga trajati radovi na pratećim instalacijama i spojevima.