Savjetovanje

Tek par Riječana odazvalo se na edukaciju o prevarama s kriptovalutama

Bruna Matičić

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

S obzirom na to da je kriptotržište neregulirano, u ovom trenutku jedino što regulativna tijela mogu poduzeti jest educirati potrošače na potencijalne rizike, kaže Filip Šaravanja iz Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga



Kriptovalute te problemi potrošača zbog nereguliranog kriptoržišta, ali i novi Zakon o zaštiti potrošača bili su tema savjetovanja građana o potrošačkim pravima koje je u Gradskoj vijećnici organizirala Udruga potrošački centar iz Rijeke.


Osnovni cilj savjetovanja, na koji se odazvao mali broj građana, bio je informirati širu javnost o aktualnostima u sektoru zaštite potrošača i pomoći u ostvarivanju njihovih prava, dok su kroz izlaganja i diskusije na njemu sudjelovali Marko Paripović, predsjednik Udruge potrošački centar, Filip Šaravanja iz Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (HANFA) te Vladimir Predrag, predsjednik Savjeta za zaštitu potrošača javnih usluga Grada Rijeke.


Kako su istaknuli u uvodnom obraćanju, glavna tema bile su kriptovalute te problemi potrošača koji se pojavljuju zbog nereguliranog tržišta i sve većeg broja subjekata koji stanovništvo pozivaju na uključivanje, kao i edukacija te zaštita neinformiranih korisnika na kriptotržištu za koje se posljednjih godina pokazalo da ima velik potencijal.


Neregulirano tržište




– Kriptotržište je jedno od najpoznatijih novih pojava za koje se mnogi zanimaju i u koje posljednje vrijeme puno ljudi ulaže. S obzirom na to da se radi o nereguliranom tržištu, u ovom trenutku jedino što regulativna tijela mogu poduzeti jest educirati potrošače na potencijalne rizike.


U suštini edukacija je jedini alat koji poznajemo i možemo iskoristiti, a s aspekta ulagatelja i potrošača to je vjerojatno najbolji alat kako bi došli do potrebnog znanja i zaštitili se od rizika i potencijalnih prevara, istaknuo je Filip Šaravanja te se osvrnuo na konkretni problem ovog rastućeg tržišta.


Naime, riječ je o digitalnom obliku tržišta koji je prekogranični i kada pojedini ulagači ulažu svoj novac i vrlo često ne znaju komu ga šalju, jer to nisu regulirane institucije, već ga digitalnim putem šalju nepoznatom sudioniku koji djeluje iz nepoznate države i doista puno riskiraju da zapravo ostanu bez njega, upozorio je Šaravanja.



Osim kriptovaluta, na savjetovanju je riječi bilo i o općenitim pitanjima potrošača, a Marko Paripović osvrnuo se na novi Zakon o komunalnom otpadu koji je usvojen i koji će zasigurno utjecati na povećanje cijene zbrinjavanja otpada te je istaknuo i udovoljavanje uvjeta Zakona o zaštiti potrošača koje brojne jedinice lokalne samouprave, iako su obavezne, ne provode.


Među njima je i obaveza savjetovanja i educiranja potrošača.


Novi zakon


– Smisao savjetovanja je da ljudi budu informirani kako bi mogli normalno živjeti i imati određenu kvalitetu života. Kod nas je problem što jedinice lokalne samouprave ne odrađuju svoje obaveze koje su dužne činiti prema zakonu, odnosno ne održavaju savjetovanja, rekao je Paripović.



U smislu informiranja o aktualnostima spomenuo je Zakon o komunalnom otpadu koji je donesen i vjerojatno će rezultirati novim cjenikom kojim će se povećati cijena komunalnog otpada za krajnje korisnike.


Također, naglasio je da će od svibnja sljedeće godine s primjenom krenuti novi Zakon o zaštiti potrošača s izmijenjenim obaveznim odnosima i ta dva zakona najvažnija su u smislu uređenja potrošačkih prava.


Za kraj kazao je da nije istina da ljudi nisu upoznati sa svojim potrošačkim pravima već se žale kad osjete da su ona ugrožena, ali odgovorni u komunalnim društvima ili vlasnici trgovačkih društava krivo postupaju i manipuliraju njihovim prigovorima.


– Naša funkcija i obaveza jest zaštiti interese potrošača, a na tome radimo više od dvadeset godina, zaključio je predsjednik Udruge potrošački centar.