Prvi u Hrvatskoj

Tabletom u školu na Vežici – zbogom pločo i kredo

Ingrid Šestan Kučić

Najčešće nam kažu »Blago vam se!« Svi bi htjeli imati iPade. Više ne nosimo udžbenike u školu. Imamo bilježnice, radne bilježnice, pernice i iPade, a učenje je puno zanimljivije, kaže Marta Čiković



Nema zelene ploče, nema krede, nema udžbenika, kao ni teških školskih torbi, a ni frontalnog rada u učionici, ali ipak je škola i to ne bilo kakva. Osnovna škola Vežica škola je budućnosti, prva hrvatska iŠkola, u kojoj su još lani teški školski udžbenici ustupili mjesto iPadima i to u svim predmetima. Krajnji rezultat uvođenja novih tehnoligija u nastavni proces potpuno je promijenjen dosadašnji način rada u osnovnoj školi i početak nove ere u obrazovanju. Ono što je prošle školske godine krenulo kao pilot projekt u jednom razredu ove se godine proširilo na čak pet razreda petaša i šestaša, a kako otkrivaju učenici 5. a razreda s kojima smo bili na satu zemljopisa tablete više ni za šta ne bi mijenjali. Njihovi vršnjaci, kažu, ne kriju ljubomoru.



Ravnateljica OŠ Vežica Violeta Nikolić kaže kako ne postoje studije koje dokazuju da je rad s iPadom opasan. No, kako se pitanja o zdravstvenoj ispravnosti korištenja tableta stalno otvaraju, škola je odlučila angažirati tim za procjenu opasnosti rada s iPadom. Prošle školske godine u suradnji s Filozofskim fakultetom Sveučilišta u Rijeci provedeno je i istraživanje među učenicima, učiteljima i roditeljima o učincima tableta u nastavi, a prema najavama Nikolić suradnja s Filozofskim fakultetom nastavit će se i ove godine. Istraživanje je pokazalo da korištenje tableta u redovnoj nastavi potiče učenike na samostalnost, pomaže im u učenju, doprinosi boljem školskom uspjehu i potiče veću znatiželju učenika. Prednosti korištenja tableta prepoznali su i roditelji koji u ispitivanju nisu istaknuli niti jedan nedostatak upotrebe iPada u procesu učenja, a rezultati su pokazali i da su učenici iznimno zadovoljni te da imaju kritički stav prema aplikacijama koje koriste, a unatoč činjenici da im je to zanimljiv medij učenici ipak tablete u nastavnom procesu ne zloupotrebljavaju.



  – Najčešće nam kažu »Blago vam se!« Svi bi htjeli imati iPade. Više ne nosimo udžbenike u školu. Imamo bilježnice, radne bilježnice, pernice i iPade, a učenje je puno zanimljivije, kaže Marta Čiković. Iako se svi slažu da im je učenje postalo kao igra, jer kako ističe Tin Jančić knjige su bile jako dosadne, dio njih kaže da je ipak razlika učiti iz knjige i s iPada, no Nina Marion dodaje da je nekome naporno učiti i iz knjige. Njena kolegica Stela Čančarević kaže pak da je njihov razred kao razred iz budućnosti.  

 Mama važe torbu




– Prošle školske godine moja je mama vagala moju torbu i imala je 15 kilograma! Ove školske godine torbe su nam puno lakše, a učenje je daleko zabavnije. Čini mi se da smo mi razred koji će se u budućnosti djeci tek dogoditi, otkriva Stela.


  Međutim, iPad ipak svima njima zadaje i malo glavobolje, ali ne zbog korištenja u nastavi, već kako objašnjava Tena Mišić zbog činjenice da je tablet skupa stvar koja se može razbiti. 


  Kada je u pitanju modernizacija nastave OŠ Vežica ide dalje, jer u pripremi je uređenje i videokonferencijske dvorane koja će omogućiti učenje na daljinu, a u planu je i uređenje moderne učionice za rad s iPadima koji će učenicima omogućiti slobodno kretanje tijekom nastave. Škola je započela i s pripremama za projekt međupredmetne nastave čiji je cilj povezivanje dvoje nastavnika različitih predmeta koji bi istovremeno držali sat u jednom razredu.



– Strah me da mi netko ne šutne torbu, da ne padne u gužvi kada smo na hodniku, jer znam da je skup, otkriva Tena. Za razliku od petaša koji su se ove školske godine prvi susreli s novom i modernom nastavom njihov profesor zemljopisa Davor Kolarić još je lani odbacio ploču i kredu i kaže, nikada im se više ne bi vratio. – Za razliku od tradiocionalne nastave za nastavu s iPadom treba nešto više pripreme, jer treba pronaći adekvatne materijale, linkove s prilagođenim sadržajem. Međutim na satu se uloga učitelja mijenja. Učitelj je moderator, daje zadatke učenicima, gleda kako se zadatak razvija. Učitelj nadgleda, a učenik sam dolazi do novih znanja. Učenici ne moraju prepisivati s ploče i puno su aktivniji, jer ne gube vrijeme na prepisivanje i imaju vremena za sudjelovanje u nastavi, pojašnjava Kolarić. Jedino što iPad na nastavi zemljopisa ne može zamijeniti, dodaje, karte su i atlasi, ali sve ostalo obrađuje se kroz razne prezentacije, multimediju i video materijale.

Izbjegli dosadu


– Imamo slučajeve da su se učenici iz drugih škola preselili u našu školu upravo zbog novog načina rada. Kada smo kretali s tim projektom želja je bila da se izbjegne dosada i manjak koncentracije na nastavi, a pokazalo se da je na ovaj način usvojeno znanje trajnije. Naši su učenici online sa svojim učiteljima i roditeljima. Nastavne materijale i zadatke dobivaju putem elektroničke pošte, čitaju e-lektire, rješavaju testove znanja online, imaju priliku za e-učenje i pritom stječu digitalne kompetencije koje se od njih u budućnosti očekuju, kaže ravnateljica Violeta Nikolić.   Dodajući kako u razredima vlada suradnički odnos između učenika i učitelja, puno veća aktivnost učenika u nastavi voditeljica projekta Lorena Zima Krnelić ističe da učenici ne dobivaju gotova znanja već sami dolaze do njih, a učitelj je pritom u ulozi mentora, on vodi i usmjerava učenike. Takav odnos podrazumijeva pripremanje učenika za nastavu, više istraživanja u nastavi i više timskog rada te rada u grupama. – iPad je dodatno nastavno sredstvo i pomagalo koje obogaćuje nastavni proces. Nešto čime se uspješno motiviraju učenici da budu aktivni na satu, a učenik postaje centar. Krenuli smo s tim projektom jer rad s osnovnoškolcima nije kao nekada, djeca su se promijenila i teško ih je motivirati za nova znanja. Jako je teško zadržati njihovu koncentraciju i nikakva frontalna nastava više ne može funkcionirati. Došlo je vrijeme kada dijete na nastavi treba u potpunosti zaposliti. Djeci treba dati alat u ruke i pustiti ih da istražuju. Poznato je i da se slušanjem usvaja samo 10 posto gradiva, dok 50 posto zapamtimo ukoliko gledamo i slušamo kaže Zima Krnelić. Dodajući kako vežički osnovci stječu i osnove net bontona Zima Krnelić ističe da su nastavnici učenicima tijekom dana stalno dostupni on-line, učitelji im unaprijed šalju radne materijale, a sve to omogućuje rad jedan na jedan. Učenici su u rad uključeni putem školskog Facebooka, Edomoda, koji, kaže Zima Krnelić, funkcionira poput društvene mreže.   – Učitelj formira grupu i učenici unutar grupe koja je zaštićena komuniciraju, a učenje im je zabavno, jer Edomodo ima sučelje poput Facebooka, imaju svoju sliku i vlastiti profil, ističe Zima Krnelić.