Mirko Ilić, Slavenka Drakulić, Rujana Jeger, Sandra Grozdanov, Foto: Arhiva NL, Pixsell, Ivan Vranjić
Mirko Ilić, Slavenka Drakulić i Rujana Jeger za ambasadore djetinjstva jednakih šansi
povezane vijesti
- Hrvatski ilustratori se udružili za sretnija djetinjstva. Pomažu programu Moje mjesto pod suncem
- Sarah je pravnica i kreativna mama. Njene su priče za djecu prerasle obiteljske okvire i došle do novih mališana
- Mrkopaljka s krčkom adresom autorica je zanimljivih slikovnica: ‘Današnja djeca mogu obići cijeli svijet, a ne vidjeti ništa’
Ambasadori djetinjstva jednakih mogućnosti, poznati pod programom Moje mjesto pod suncem, voditeljice Sandre Grozdanov, za početak ove školske godine voljeli bi osigurati da svi prvašići Primorsko-goranske županije na poklon dobiju njihovu slikovnicu.
Moje mjesto pod suncem prošle je godine pokrenulo istoimenu kampanju koja je odjeknula na nacionalnoj razini. Povod je bio prikupljane financijskih sredstava kojima će se urediti novi prostor na Pećinama gdje će se djeci, stručnjacima i volonterima omogućiti bolji uvjeti za rad.
Stidljivi upit
O slikovnici smo razgovarali sa Sandrom Grozdanov koja nam je otkrila da se radi o ideji ilustratora Mirka Ilića.
– Kada smo počeli raditi kampanju krajem prošle godine, nije nam ni na pamet pala mogućnost da će izaći slikovnica pod nazivom »Moje mjesto pod suncem«. Kampanja je počela u listopadu, a negdje u kolovozu prošle godine kontaktirali smo Mirka Ilića s molbom da nam napravi vizualni identitet kampanje, onako stidljivo, nadajući se da postoji mogućnost da nam on to i učini, budući da u udruzi, ali i kao pojedinci, njegov rad iznimno cijenimo.
Potpuno iskreno, kada radite u zapravo maloj udruzi iz Rijeke koja se trudi potprivilegiranoj djeci omogućiti zdrav razvoj, i u kampanju se uključi čovjek čiji rad pratite godinama i čije se ime u svijetu dizajna cijeni diljem svijeta, na neki način se daje priznanje tome da i drugi vide kako je rad s takvom djecom zaista vrijedan svih mogućih napora, što nama puno znači. Ilić je pristao, napravio sjajnog i prijemčivog ‘superheroja’, i ne samo to, već je pronašao i donatora u SAD-u koji nam je financijski pomogao u dostizanju cilja kampanje.
Negdje pred Božić prošle godine, Ilić nas je nazvao preko videopoziva i izložio ideju da kampanju podrži i slikovnicom koju će napraviti zajedno s našom sjajnom književnicom Slavenkom Drakulić, te Rujanom Jeger. Osim što nismo mogli vjerovati da će nam takav prijedlog ikada doći, i to s takvim autorima, naravno da smo spremno prihvatili njegov prijedlog i eto, slikovnica je tu, uvodi nas Grozdanov u priču.
Građanski odgoj
Čitava je kampanja prožeta ljudima koje iznimno cijene te koji su se u nju vrlo spremno uključili.
– Od Damira Urbana, dobrog duha našega programa, koji je zajedno s drugim našim dobrim duhom Majom Sever, pa zatim Borisom Jokićem, Aleksandrom Stankovićem, Sašom Antićem, Gabi Novak, Jankom Popovićem Volarićem, Radom Šerbedžijom i Ninom Violić napravio spot kampanje koji se mjesecima vrtio na nacionalnim televizijama. Zatim je tu i naš sjajni ilustrator Tomislav Torjanac koji je napravio posebnu ilustraciju Grge Čvarka za našu kampanju te mnogi, mnogi drugi javnosti znani i neznani koji su se na društvenim mrežama fotografirali s Ilićevim superherojem, podržavajući našu kampanju.
Ekipa koja se okupila oko kampanje, nama osobno, takva je da nismo mogli zaželjeti ljepšu kampanju. Pred sam Božić, počeli smo preko društvenih mreža dobivati fotografije čitavih razreda i vrtićkih skupina koje su se fotografirale s logom kampanje – ostali smo bez riječi. Na to, ideja Slavenke Drakulić, Mirka Ilića i Rujane Jeger da nas počaste i slikovnicom, zaista nas zadužuje da još bolje radimo, ne samo zato što će se cijela kampanja možda i zaboraviti, a slikovnica ipak ostaje na našim policama i školskim i vrtićkim klupama, već i stoga što je sadržaj slikovnice takav da predstavlja trajnu vrijednost, pojašnjava Sandra.
Slikovnica je iz tiska izašla prošli tjedan, a u prodaju kreće od 7. rujna. Grozdanov nam otkriva da je glavni lik slikovnice superheroj dječaka/djevojčice koji se osjeća zaštićeno i sretno ispod sunca, što je upravo ono što i sami projektom žele postići.
– Superheroj mijenja svoj lik, ovisno o poruci koja se nalazi na toj stranici. A poruke su vezane uz pitanja pravednosti, jednakosti, različitosti, hrabrosti, znanja, mašte… svega onoga što ne samo da program Moje mjesto pod suncem promovira, već koje su ključne za razvoj svakoga djeteta i odrasle osobe. Mogli bismo reći da je ova slikovnica građanski odgoj, čiji je Rijeka začetnik u Hrvatskoj, u slikama.
Kako su autori slikovnice naveli – »iako na prvi pogled djeluje jednostavno, ova ‘slikovnica za djecu i odrasle’, kako bi se trebala zvati, nudi puno mogućnosti za razgovor«. Pojmovi kao što su mašta, hrabrost ili pravednost nisu razumljivi sami po sebi. Ona potiče djecu da postavljaju pitanja, a odrasle da im, uz pomoć crteža, ponude uvjerljive i za njih razumljive odgovore, priča nam Grozdanov. Doznajemo i da se Ilić prisjetio odličnog rješenja, a to je da se stranice mogu čitati u kombinaciji sa svim drugim stranicama, tako da na primjer na jednoj stranici poruka glasi »Mašta je sloboda«, a u kombinaciji s drugim stranicama, može se dobiti i poruku »Mašta se ne mjeri novcem«.
Nedostaje malo
Kao što smo naveli, cilj je svakom prvašiću u našoj županiji darovati slikovnicu za početak školske godine.
– Dobivamo veliku podršku od raznih škola i odjela, ali i tvrtki koje su se već predbilježile uzeti slikovnicu kao darove svim partnerima ili zaposlenicima. Primjerice, u suradnji s Odjelom za školstvo Grada Rijeke te riječkom zakladom Vincerò, koja je ujedno i jedan od najvećih donatora čitave kampanje, svaki riječki prvašić će prvog dana škole dobiti slikovnicu na dar. Također, Primorsko-goranska županija, otkupila je slikovnice za prvašiće u županijskim općinama, a javili su se i Grad Pazin te Grad Opatija. Ovim putem možemo samo pozvati i druge općine i gradove da isto učine, kao i tvrtke kojima bi ova slikovnica mogla poslužiti kao odličan dar zaposlenicima i poslovnim partnerima, da nas kontaktiraju, kupe slikovnicu i tako pomognu kampanji, kaže Grozdanov.
Autori slikovnice, ali i izdavač Bodoni iz Zagreba, odrekli su se honorara, odnosno prihoda.
– Sa svakom slikovnicom koju kupite, možete biti sigurni da će sav prihod ići tamo gdje treba, što se komunicira i na slikovnici – za uređenje i adaptaciju prostora na Pećinama za rad s djecom ispod ruba siromaštva, napominje Grozdanov.
Novi prostor nalazit će se na Pećinama, a radovi su započeli u svibnju nakon potpisivanja ugovora.
– Radovi su u visokom stupnju te možemo s popriličnom sigurnošću reći da ćemo se u njega useliti tijekom studenog. Prostor će, zahvaljujući sjajnim mladim arhitektima i dizajnerima, Riječanima Kristijanu Mamiću, Ariani Sušanj, Damianu Sobolu Turini, Marinu Nižiću i Eniji Kukoč, zajedno s njihovom mentoricom Idom Križaj Leko, uz pomoć Ane Boljar, biti takav da će potpuno odgovarati radu s djecom, i sjajno dizajniran, odgovara Grozdanov na naše pitanje o tome kako radovi napreduju i zaključuje: »Nedostaje nam zapravo samo otprilike 10 posto od ukupnog cilja kampanje, oko 150 tisuća kuna, da bismo financijski zatvorili radove«.
Kako pomoćiHvalevrijednom projektu i programu može se pomoći kupnjom slikovnice (kontaktom na [email protected] ili na 091 906 6103), ali i izravnom uplatom na: |