Karijere

Sveučilište u Rijeci od ove godine u eksperimentalnoj ponudi ima 16 mikrokvalifikacija. Donosimo pregled

Ingrid Šestan Kučić

Foto: Marko Gracin

Foto: Marko Gracin

Sveučilište u Rijeci nastoji odgovoriti na izazove suvremenog društva



RIJEKA – Sveučilište u Rijeci ove je akademske godine krenulo s eksperimentalnom ponudom šesnaest mikrokvalifikacija kojima nastoji odgovoriti na izazove suvremenog društva.


Kako objašnjava rektorica, prof. dr Snježana Prijić-Samaržija, osim temeljnih kvalifikacija koje se stječu na prijediplomskim, diplomskim i integriranim studijma, od ove godine Sveučilište nudi i dodatne edukativne programe kojima se stječu dodatne mikrokvalifikacije ili specijalizacije, a kojima svaki student može nadograditi svoju kvalifikaciju.


– Mikrokvalifikacije su manji prenosivi edukativni programi do 30 ECTS, za koje se dobiva poseban certifikat jer se radi o akreditiranim visokoobrazovnim edukacijama. Posebnost je Sveučilišta u Rijeci strateška orijentacija prema personaliziranim ili individualnim putevima učenja koji omogućuju našim studentima da sami kreiraju i nadograđuju svoje znanje i kompetencije za budućnost prema vlastitom izboru, povećavaju svoje šanse za željenim zaposlenjem, pa i svoju konkurentnost na sve zahtjevnijem tržištu rada.




Posebna je inovacija da svaka mikrokvalifikacija uključuje i takozvani »izazov« ili konkretni problem koji se rješava unutar edukacije, a čime se dodatno potiče aplikativnost i stjecanje praktičnih kompetencija za suvremene izazove, objašnjava rektorica.


Svjetski trendovi


Ova je inicijativa, dodaje, strateška jer je nastala na poticaj uprave Sveučilišta i Senata, s ciljem uklapanja u svjetske trendove u visokom obrazovanju i približavanju studentima, onima koji su studije već završili, ali i zajednici kroz razvijanje kompetencija za budućnost.


– S obzirom na brzi razvoj znanja, potreba za kontinuiranom nadogradnjom kompetencija je sve veća, ali jednako je tako zamjetna i potreba ili želja mladih za češćim promjenama karijere. Mikrokvalifikacije ili specijalizacije su trenutno smjer kojim se pokušava odgovoriti na ove izazove. Nude ih i neke velike kompanije, ali njihov je cilj vezan uz nadogradnju kompetencija koje trebaju njima za zapošljavanje u njihovim tvrtkama.


Snježana Prijić Samaržija / Foto: Milan Đekić


Sveučilišta pristupaju ideji iz drugačije perspektive želeći ponuditi svojim studentima, ali i drugima mogućnost da sami upravljaju svojim karijerama na način da se usavršavaju u željenom smjeru. Unutar našeg projekta UNIRICLASS naši su nastavnici već prije dvije godine kreirali mikrokvalifikacije kojima smo poticali interdisciplinarni problemski pristup, ali ovdje smo inzistirali na edukativnim programima kojima se rješavaju tekući izazovi u društvu, ali i testira interes za potencijalnim novim studijskim programima.


Sveučilište u Rijeci je dodatno podržalo ovu inicijativu s 200 tisuća eura za dvije godine, s ciljem da se našim studentima omogući besplatna edukacija, ali i dostupnija edukacija svima ostalima koji žele specijalizaciju ili stručno profiliranje, ističe prof. dr. Prijić-Samaržija.


Fleksibilno obrazovanje


Rektorica objašnjava i da je inicijativa eksperimentalna u smislu inovativnog edukativnog okvira za stjecanje kompetecija za budućnost, kako ih se obično označava, a zapravo kompetencija koje odgovaraju na uočene izazove suvremenog društva. Time se nastoji brzo reagirati na potrebe za znanjima i kompetencijama, a kako bi se osiguralo relevantno i fleksibilno obrazovanje.


– S druge strane, svjesni smo da kreiranje novih studijskih programa kojima se stječu relevantne komptencije nije moguće obaviti brzo, poglavito zato jer kreiranje cjelovite kvalifikacije traži jasnu dugoročnu potrebu za određenim profilom stručnjaka, jer treba vremena za okupljanje znanstvenika iz novog područja, a treba proći i kompleksne i dugotrajne administrativne postupke.


Mikrokvalifikacija, osim što osigurava temeljena znanja i vještine u području, omogućuje i inkubiranje ili testiranje potrebe za profilom stručnjaka, koje onda mogu s vremenom prerasti i u studijski program. Zato smo i pri odabiru mikrokvalifikacije imali na umu i mogućnost testiranja interesa i potrebe za cjelovitim kvalifikacijama.


Primjerice, mikrokvalifikacije »Dekarbonizacija i vodikova tehnologija i Inženjerstvo okoliša« mogu prerasti u studij o održivoj energetici budućnosti. Mikrokvalifikacije »Transformacije u politici, političkim režimima i javnim politikama«, »Analiza javnih politika« i »Religija u suvremenom društvu« mogu biti jezgra novog studijskog programa u području političkih znanosti i javnih politika koje još nemamo na Sveučilištu u Rijeci.


Mikrokvalifikacije »Upravljanje karijerom u izvedbenim umjetnostima – glazba i glazbeno kazalište« i »Razvoj publike izvedbenih umjetnosti – glazba, kazalište i ples« u studij kulturnog menadžmenta u izvedbenim umjetnostima i glazbi, »Mladi danas« i »Rad i dobrobit« mogu prerasti u studije rada, koje danas već nude sveučilišta u svijetu, zaključuje rektorica.