Carinski inspektori utvrdili su da je u tankovima autobusa Autotroleja tijekom 2015. godine čak 755 tisuća litara biodizela izmiješano s eurodizelom, čime je učinjen trošarinski prekršaj. Za iznos koji je zbog prekršaja morao platiti, Autotrolej je, primjerice, mogao nabaviti novi zglobni autobus
Nadzor od rujna 2016.
Carinski inspektori Autotroleju su odrezali 2,3 milijuna kuna za neplaćenu trošarinu i još dvjesto tisuća kuna pripadajućih kamata. Iznos je to za koji je Autotrolej, primjerice, mogao nabaviti novi zglobni autobus.
– Poreznim nadzorom utvrđeno je da je trgovačko društvo nabavljalo energente, i to čisti biodizel (na koji je visina trošarine propisana u iznosu od 0,00 kn) i eurodizel (na koji je visina trošarine propisana u iznosu od 2,86 i 3,06 kn /l) i nabavljen od dobavljača s već plaćenom trošarinom, koji su miješani u spremnicima autobusa te je na takav način došlo do miješenja navedenih energenata.
Porezno rješenje
Takvom radnjom, odnosno miješanjem čistog biodizela i fosilnog goriva dobiven je novi trošarinski proizvod tarifne oznake 38260090, koji podliježe obračunu i naplati trošarine na ukupno namiješanu količinu, i to prema visini trošarine propisanoj za plinsko ulje za pogon sukladno članku 84. stavak 5. Zakona o trošarinama, a u vezi s obvezujućim odredbama europskih trošarinskih propisa. Budući da je nadzorom utvrđeno da je za energent eurodizel obračunata i naplaćena trošarina, to je bilo potrebno obračunati i naplatiti trošarinu samo za nabavljene i umiješane količine od 755.698 litara čistog biodizela, odgovorili su iz Carinske uprave na naš upit o prekršaju.
Ukupnu količinu biodizela koji je, prema nalazu inspekcije, miješan s eurodizelom, Autotrolej je nabavio od tvrtke Biodizel Vukovar, a vrijednost ugovora bila je 9,52 milijuna kuna. Eurodizel je u 2015. godini nabavljan od tvrtke Petrol, a vrijednost ugovora bila je 27,1 milijun kuna.
Utvrđeni iznos trošarine i pripadajuće kamate utvrđen poreznim rješenjem, kao i daljnje kamate, u ukupnom iznosu od 2.507.517,58 kuna naplaćen je dana 22.12.2017.godine, potvrđeno je iz Carine.
U Autotroleju su, neslužbeno saznajemo, ovaj nalaz inspekcije i naplata trošarine do sad bili skrivani kao strogo čuvana tajna, unatoč tome što je Željko Smojver, direktor u vrijeme kad je prekršaj prema nalazu inspekcije počinjen, još 2016. godine otišao iz Autotroleja, prešavši u upravu tada novoosnovanih gradskih društava Rijekaplus i Poslovni sustavi. Na mjestu direktora naslijedio ga je Marin Rajčić, koji je nedavno, na polovici četverogodišnjeg mandata, iznenada podnio neopozivu ostavku objasnivši je obiteljskim razlozima, no do odabira novog direktora i dalje je na čelu uprave Autotroleja.
Njemu smo poslali upit kako je došlo do počinjenja trošarinskog prekršaja, s obzirom da su odgovorni u javnoj prijevozničkoj firmi trebali biti upućeni u trošarinske propise vezane uz nabavku i trošenje goriva u vozilima. Zanimalo nas je i tko je odgovoran za počinjeni prekršaj, te je li itko u Autotroleju zbog toga sankcioniran. U konačnici, zanimalo nas je i kako se naplaćeni iznos odrazio na poslovanje Autotroleja i cijenu njegovih usluga.
– Kako navedeni postupak nije pravomoćno okončan, ne možemo odgovarati na konkretne navode koji se odnose na sam postupak. Nakon rješenja po žalbi na porezno rješenje detaljno ćemo odgovoriti na vaše zahtjeve dostavom svih relevantnih podataka. Uglavnom možemo reći da osporavamo da bi postojala odgovornost ili dug po takvom rješenju. Smatramo da je KD Autotrolej na pravilan i propisan način upravljao svim procesima pa tako i procesima koji se odnose na trošarinske proizvode. Autotrolej je kupovao biodizel i eurodizel, ista goriva su skladištena u posebnim spremnicima, a istakala su se na posebnim mjestima. Nije dolazilo do mješanja goriva. Ostalo ne možemo komentirati, to će biti u žalbenom postupku dokazivano.
Negiranje prekršaja
Imajući u vidu izneseno, možemo odgovoriti samo na neka od postavljenih pitanja koja se odnose na postupak rada KD-a Autotrolej d.o.o. pri korištenju biodizela. Nadalje, KD Autotrolej d.o.o. koristi kao pogonsko gorivo stlačeni prirodni plin, dizel, a koristio je i biodizel. Miješanje dizela i biodizela je zabranjeno. KD Autotrolej d.o.o. je propisao protokol, odnosno upute radnicima u vezi s postupanjem sa spomenutim gorivima, pa se osporava tvrdnja da bi dolazilo do miješanja biodizela i dizela – stoji u dopisu Autotroleja.