Foto Vedran Karuza
Istraživanje je obuhvatilo preko tri tisuće učenica i učenika u dobi od 10 do 15 godina iz 15 osnovnih škola naše županije
povezane vijesti
Pandemija, a posebno online nastava uvelike je utjecala na način života, prehrambene navike i stanje uhranjenosti školske djece te je dovela do smanjene tjelesne aktivnosti i usamljenosti, pokazali su to rezultati istraživanja koje je među učenicima proveo Nastavni zavod za javno zdravstvo Primorsko-goranske županije.
Istraživanje koje je obuhvatilo preko tri tisuće učenica i učenika u dobi od 10 do 15 godina iz 15 osnovnih škola naše županije u Gradskoj vijećnici predstavile su Sandra Pavičić Žeželj, Nataša Dragaš Zubalj i Gordana Keđel Jovanović, koje su sudjelovale u istraživanju te zamjenik gradonačelnika Rijeke Goran Palčevski.
– Cilj nam je bio prikupiti podatke o promjenama koje su nastupile kod djece u vrijeme učestalih izolacija, online nastave i “lockdowna” pretpostavljajući da je došlo do određenih promjena kako u prehrambenim navikama, tako i u tjelesnoj aktivnosti, ali i psihičkom stanju djece.
Dobiveni podaci to su i pokazali. Djeca su povećala stupanj preuhranjenosti, a ujedno su smanjili svoju tjelesnu aktivnost.
Općenito su povećali unos hrane, međutim, usvojili su i neke dobre prehrambene navike te osim unosa zdravih namirnica, usvojili su naviku doručkovanja, koju su inače prethodno zapostavljali, rekla je Pavičić Žeželj, voditeljica Odsjeka za kontrolu hrane županijskog NZZJZ-a te ujedno i voditeljica istraživanja.
Prema rezultatima, odnosu na početak školske godine, tijekom online nastave zabilježen je porast udjela prekomjerne tjelesne mase, i to za tri posto kod djevojčica te porast udjela pretilosti za jedan posto kod dječaka.
Osim toga, tri petine učenika značajno je smanjilo svoju razinu tjelesne aktivnosti i povećalo vrijeme sjedenja te produljivo vrijeme spavanja.
Istraživanje je pokazalo da su djevojčice imale zdravije prehrambene navike od dječaka, dok su učenici s prekomjernom tjelesnom masom i debljinom imali nezdravije prehrambene navike od normalno uhranjene i tjelesno aktivne djece.
– Osim prehrambenih navika, rezultati istraživanja pokazali su da su većini učenika nedostajali prijatelji te da se za vrijeme online nastave i boravka kod kuće nisu osjećali sretnijima ni uspješnijima u učenju, istaknula je Gordana Dragaš Zubalj, voditeljica Odjela školske i sveučilišne medicine NZZJZ-a.
Naglašava da je pandemija uvelike ubrzala problem mentalnih poremećaja poput depresije. Naime, čak petina učenika osjećala se usamljenije, dok je trećina učenika izjavila da se boji povratka u školu i da bi radije ostali kod kuće.
– Online nastava jedan je veliki eksperiment koji ne znamo kada će u potpunosti završiti, ali ni koje će posljedice ostaviti. Grad Rijeka, u tom smislu, pokušava u okviru svojih mogućnosti i nadležnosti promovirati zdravu prehranu i bavljenje tjelesnom aktivnosti u gradskim dječjim vrtićima i školama provodeći čitav niz zdravstvenih, edukativnih i sportskih programa u suradnji s ustanovama i udrugama, rekao je Goran Palčevski i kao primjer naveo “Školicu pravilne prehrane” i projekt “Rijeka pliva”.