
Buka je dva mjeseca mjerena na području mjesnih odbora Pećine, Bulevard i Centar-Sušak - kontejnerski terminal Brajdica / Foto ARHIVA NL
Dvomjesečno mjerenje nije definiralo je li kontejnerski terminal dominantni izvor prekomjerne buke
povezane vijesti
RIJEKA Na području mjesnih odbora Pećine, Bulevard i Centar-Sušak, odnosno u dijelu grada oko kontejnerskog terminala Brajdica, razina buke je viša od zakonskim propisima dopuštene, pokazalo je dvomjesečno mjerenje zagađenja bukom što ga je, za Grad Rijeku, prošle jeseni provela tvrtka DARH 2 d.o.o.. Izvješće o mjerenju buke na pet lokaliteta unutar navedena tri mjesna odbora pokazalo je da je razina buke u dvomjesečnom razdoblju bila viša od dopuštene u gotovo svim dijelovima dana, osim na dva mjerna mjesta, gdje je jedino u večernjim satima, između 19 i 23 sata, buka bila unutar dopuštenih razina, ali je na svih pet mjernih mjesta prosječna razina buke bila viša od dopuštene.
Prvo mjerenje u državi
Valja napomenuti da je mjerena razina ukupne buke, dakle ne samo one koja dolazi s kontejnerskog terminala, već i buka od cestovnog i željezničkog prometa te drugih izvora. Prekoračenja su, u prosjeku, značajna te se kreću između 4,3 i 14,6 decibela, po pojedinim mjernim mjestima.
Upravni odjel za komunalni sustav i promet Grada Rijeke je s tvrtkom DARH 2 ugovorio mjerenje razine buke temeljem amandmana gradskog vijećnika Marina Račića, a bilo je provedeno u periodu od 6. rujna do 6. studenog prošle godine. Buka je mjerena na tri lokacije u obodnom području kontejnerskog terminala, te na još dvije u gradskim četvrtima iznad terminala. Izvješće o mjerenju buke je objavljeno prošlog tjedna, a u njemu stoji kako je zabilježeno prekoračenje u 18 od 20 ocjenskih razdoblja.

Na terminalu Brajdica provodi se stalni monitoring buke / Foto S. DRECHSLER
“Prekoračenja razina buke posljedica su (redoslijed ne znači prioritet) cestovnog prometa, željezničkog prometa i rada industrijskih izvora na području Terminala Brajdica. Provedeno praćenje razina buke iznimno je bitno jer se po našim saznanjima prvi put u nekom hrvatskom gradu provelo praćenje razina buka u dužem vremenskom razdoblju te su se potvrdile pretpostavke o prekomjernim razinama buke na vanjskom prostoru, što je izuzetno bitno sa strane javnozdravstvene percepcije štetnih učinaka prekomjerne buke na ljudsko zdravlje”, stoji u zaključku izvješća, u kojemu nije definirano je li kontejnerski terminal izvor prekomjerne buke, a to bi trebalo biti preciznije utvrđeno dodatnim, novim mjerenjima.
Strateška karta buke
“U cilju određivanja dominantnih izvora buke na određenim lokacijama Grada Rijeke metodama akustičkih mjerenja u budućnosti je prije samog mjerenja potrebno izraditi plan i program akustičkog ispitivanja sukladno definiranom cilju provedbe ispitivanja koji će uključiti neke bitne činjenice za provedbu ispitivanja kao što su položaj mjernih mjesta u odnosu na izvor buke koji je predmet ispitivanja, način ocjenjivanja uvjeta rada izvora buke koji je predmet ispitivanja, metodu praćenja meteoroloških parametara u odnosu na položaj izvora buke koji je predmet ispitivanja i položaja mjernih mjesta, mogućnost određivanja smjera iz kojeg dolazi dominantni zvuk tijekom mjernog intervala, dostupnost podataka o ispitivanju u realnom vremenu preko mrežnog preglednika, željenu točnost/mjernu nesigurnost postupka ispitivanja. Potrebno je naglasiti da su u posljednjih nekoliko godina (posebno nakon COVID razdoblja) sustavi praćenja razina buke doživjeli značajan napredak te vjerojatno za svaku činjenicu koja se želi potvrditi postupkom mjerenja postoji odgovarajući mjerni sustav, ali je izuzetno bitno imati određen cilj provedbe ispitivanja”, stoji u izvješću.
Upravnom odjelu za komunalni sustav i promet uputili smo upit što će se poduzeti kako bi se razina buke smanjila, a dobili smo odgovor da je izrađena strateška karta buke Grada Rijeke te je trenutno u izradi Akcijski plan upravljanja bukom.
“Tijekom izrade kontaktirat će se pojedine upravitelje u čijim su nadležnostima mjerenjem detektirani izvori buke, uključivo i upravitelje kontejnerskog terminala na Brajdici, a kako bi se upozorilo na potrebu traženja mogućih tehnoloških rješenja za smanjivanje buke. Valja također napomenuti da je Komunalno redarstvo prema relevantnim propisima (Zakon o zaštiti od buke) nadležno za nadzor uporabe elektroakustičkih i akustičkih uređaja na otvorenom u objektima registriranim za obavljanje ugostiteljske djelatnosti te kod održavanja javnih skupova i organiziranja razonode, zabavnih i športskih priredbi i drugih aktivnosti na otvorenom ili u zatvorenom prostoru, dok su za ostale izvore buke nadležni sanitarni inspektori Državnog inspektorata”, stoji u odgovoru Odjela za komunalni sustav.
Redoviti monitoring
Stoga smo i Državnom inspektoratu poslali upit o eventualnim postupanjima inspektora po prijavama prekoračenja dopuštene razine buke na područjima oko kontejnerskog terminala Brajdica. Zanimalo nas je jesu li izrečene sankcije ili mjere za ograničavanje razine buke u naseljima oko terminala. Iz Inspektorata odgovaraju kako nepravilnosti po pitanju razine buke s terminala – nisu utvrđene.
“Obavještavamo vas kako je sanitarna inspekcija Državnog inspektorata Područnog ureda Rijeka tijekom protekle dvije godine obavljala inspekcijski nadzor po prijavi prekomjerne buke te u istima nisu utvrđene nepravilnosti iz područja Zakona o zaštiti od buke. Pravni subjekt u poslovanju provodi redoviti monitoring – mjerenje buke okoliša u sklopu Monitoringa stanja okoliša Lučke uprave Rijeka”, odgovoreno nam je iz Državnog inspektorata.