Radničko vijeće upozorava na sumnjivo poslovanje

Sporna nabava: Umjesto novih motora trajekte Jadrolinije pokreću agregati?

Robert Frank

Prema kalkulacijama Radničkog vijeća, vrijednost zamijenjenih 16 glavnih motora za četiri trajekta, a radi se o brodovima Hrvat, Juraj Dalmatinac, Biokovo i Jadran, iznosit će oko 2 milijuna eura



RIJEKA » U razdoblju od 2007. do 2010. godine u četiri tada novoizgrađena trajekta nacionalnog brodara Jadrolinija, kao motori s određenim preinakama završili su agregati koji su se prethodno navodno koristili na autocestama!


   Prema kalkulacijama Radničkog vijeća, vrijednost zamjenjenih 16 glavnih motora za četiri trajekta, a radi se o brodovima Hrvat i Juraj Dalmatinac izgrađenim 2007. godine, Biokovu 2009. i Jadranu 2010. godine, iznosit će oko 2 milijuna eura. Ovako brza promjena kompletnih motora, i to nakon samo tri do šest godina njihove eksploatacije, kod Radničkog vijeća otvara sumnje ne samo u postupak njihove nabave, već i otvara pitanje o kakvim je motorima riječ kad ih se nakon stalnih kvarova tako brzo mora isključiti iz upotrebe.


  


Sumnje radnika




Neuobičajeni kvarovi i problemi s motorima, čak do te mjere da je samo na trajektu Juraj Dalmatinac u prvih šest godina korištenja motora izvršeno čak osam hitnih intervencija, u povijesti Jadrolinije i svih poznatih i renomiranih pomorskih kompanija nikada se nisu događali. Tako smatraju u Radničkom vijeću koje je Upravi i Nadzornom odboru kompanije poslalo dokument, do kojeg smo došli preko jednog člana NO-a. U tom dokumentu nabrajaju svoje sumnje u korupciju, nepotizam, namještanje poslova, preplaćivanje računa i otvoreni kriminal. Prema aktualnoj Upravi na čelu s Alanom Klancom i Markom Čičin Šainom Radničko vijeće je na određeni način zauzelo benevolentan stav. Kritike i sumnje više se odnose na bivšu Upravu. Prema informacijama našeg lista, motori su nabavljani, na određeni način, mimo volje čelništva Jadrolinije, a na intervenciju tadašnjeg državnog vrha.



U Jadroliniji, na naše upite koje smo postavili temeljem dopisa Radničkog vijeća o problemima s motorima koji su sada u zamijeni, nisu željeli konkretno odgovoriti.  

»Ne osjećamo se dužni odgovoriti na dostavljena pitanja o poslovanju Jadrolinije. Naime, smatramo kako traženi podaci nisu od javnog interesa. Štoviše, izričito tvrdimo kako bi otkrivanje takvih, komercijalno važnih podataka, direktno naštetilo Društvu. Nova Uprava Jadrolinije, koja je započela svoj mandat u svibnju 2013. godine, čini sve kako bi svojim transparentnim djelovanjem poslovanje Društva približila javnosti i putnicima, ali pritom prvenstveno vodeći računa da su u svakom trenutku maksimalno zaštićeni komercijalni interesi Društva. Upravo bi medijska rasprava, temeljena na nagađanjima, neutemeljenim tvrdnjama i nestručnim komentarima, rezultirala direktnom štetom za Jadroliniju. Također, smatramo da mediji nisu mjesto za, često neutemeljene, privatne obračune koji direktno nanose štetu ugledu Društva u javnosti«, kažu u Jadroliniji.



   Bivši predsjednik Uprave Jadrolinije Slavko Lončar kaže da je kompanija napravila takozvanu makers listu na koju je stavila nekoliko proizvođača brodskih motora. No konačni izbor motora su, kaže Lončar, napravili škverovi koji su gradili brodove: tadašnja Kraljevica je napravila Hrvata i Juraj Dalmatinca, a splitski škver Biokovo i Jadran. Poznato je kako su sva četiri trajekta građena po odluci Sanaderove Vlade. Naši izvori tvrde kako je upravo vrh Vlade, preko odgovornih u brodogradilištima, direktno bio uključen u nabavu motora. I Slavko Lončar, sada član NO-a Jadrolinije, a tada njen predsjednik Uprave, smatra da s tim motorima nije bilo sreće.


   »Jadrolinija nije izabrala te motore nego je izbor ipak bio na škverovima. Nešto je s tim motorima pošlo po zlu.


Nisu se nažalost pokazali dobrim«, kaže Lončar.



Neki izvori iz Jadrolinije tvrde kako su u Jadroliniji proizvođaču motora čak i priprijetili tužbom te da je moguće da će nacionalni brodar postići dogovor po kojem bi kod nabave i ugradnje novih motora, umjesto 16 spornih, mogao snositi manje troškove od onih koji su se očekivali.



   Na sve četiri novogradnje prvotno su ugrađena po četiri glavna motora, proizvodnje Caterpillar tip 3412E. Jadrolinija je u međuvremenu pristupila izmjeni svih glavnih motora za ta četiri broda, njih 16. Do sada su motori izmijenjeni na tri trajekta, te još preostaje zamjena na brodu Juraj Dalmatinac. Novougrađeni motori su također proizvodnje Caterpillar, ali je riječ o tipu 32C Acert.


   Po kalkulacijama Radničkog vijeća cijena svakog motora otprilike iznosi oko 100 tisuća eura, a po brodu dolaze 4 motora. Cijena ugradnje 4 motora po brodu iznosi oko 70 tisuća eura. Trošak po brodu iznosi oko 500 tisuća eura odnosno ukupno 2 milijuna eura za četiri broda.   


Po svemu sudeći, motori koje su brodogradilišta Kraljevica i Split ugradili u četiri Jadrolinijina trajekta su marinizirani, što znači upotreba motora u pomorske, a koji je prvotno bio zamišljen u druge svrhe. Npr. motor koji je prvotno služio za pogon agregata (za proizvodnju električne energije kao back up u slucaju pada klasične električne opskrbe) ili građevinskih strojeva (buldožeri, kiperi, damperi) može se relativno jednostavim i jeftinim preinakama prenamjeniti kao brodski. Za mišljenje o ovoj situaciji konzultirali smo se s jednim inžinjerom strojarstva koji je želio ostati anoniman, a kaže da se pri kupnji starih motora koji se sada mijenjaju ili su dijelom zamijenjeni treba ispitati koliko su koštali takvi novi motori, a koliko su ovi plaćeni kao polovni, koliko su radnih sati odradili te da li su redovito servisirani prema uputama proizvodača koji definira nužne radove prema radnim satima, a dodatno se izvode i intervetni radovi. Motori se u pravilu ne mijenjaju, kaže naš sugovornik, već se mijenjaju dijelovi. Načelno, karter i blok ostaje zauvijek, a sve ostalo se mijenja na redovitim ili interventnim servisima. Naravno, nije isto kupiti polovni motor koji nikad nije održavan i onaj koji je održavan sukladno radnim satima. Postavlja se, naravno, i pitanje zašto se motori u Jadrolinijinim trajektima sada mijenjaju, a ne servisiraju. Koji se to dio konstatno kvario bez mnogućnosti trajnog popravka i koji je tome razlog: da li loši servisi, konstrukcijska greška na toj seriji motora… U svakom slučaju, investicija Jadrolinije u Caterpillarove motore, u tom trenutku moguće već dobrano rashodovane, a navodno kupljene po odlukama škverova u Kraljevici i Splitu temeljenim, kako tvrde naši izvori, na »sugestiji« državnog vrha, pokazala se potpunim promašajem.



Kaznene prijave


Radničko vijeće tvrdi pak da je već 2009. godine Caterpillar na tržištu nudio motore tipa 32 C Acert koje Jadrolinija tek sada stavlja u četiri trajekta na kojima se mijenjaju dosadašnji, pokvareni motori, prethodno korišteni kao agregati. Postavljaju logično pitanje zašto se već tada nisu ugradili bolji i kvalitetniji motori.


   Traže i podatke o tome kolika je bila cijena prvih 16 motora tipa Caterpillar 3412E, tko je bio uvoznik i koliko je potrošeno za dijelove i popravke. Zbog sporne nabave Radničko vijeće smatra da je Jadrolinija imala troškove koji značajno utječu na financijske rezultate kompanije. Naravno, za to traže i odgovorne protiv kojih će podignuti kaznene prijave. Radničko vijeće poseban interes pokazuje za 12 već demontiranih motora koji se navodno vraćaju proizvođaču kako se, prema njihovom mišljenju, ne bi otkrili razlozi učestalih kvarova.