Spajanje ARZ-a i HAC-a

Ukida se mostarina na Krčkom mostu. Doznali smo kad bi najranije moglo doći do toga

Marinko Glavan

Foto S. DRECHSLER

Foto S. DRECHSLER

Na ukidanju mostarine radimo već više od godinu i pol dana. Tražili smo način kako da stvorimo uvjete da se mostarina više ne naplaćuje, no Svjetska banka i kreditori ARZ-a su se tome protivili. Spajanjem dviju tvrtki postići ćemo to da njihovi prihodi omoguće konačno ukidanje mostarine, rekao je ministar Oleg Butković



RIJEKA  Tvrtka Autocesta Rijeka – Zagreb bit će, odlukom Vlade, pripojena Hrvatskim autocestama(HAC), a spajanjem dviju tvrtki stvorit će se uvjeti za ukidanje naplate mostarine na Krčkom mostu, potvrdio je jučer za Novi list ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Oleg Butković.


Pripajanje ARZ-a HAC-u, prema njegovim je riječima dio opsežnog programa restrukturiranja cestarskog sektora u Hrvatskoj, započetog prije tri godine, kojim je do sada već objedinjena naplata cestarina na autocestama kojima upravljaju HAC i ARZ te su reprogramirane kreditne obveze ovih dviju tvrtki koje su u tom trenutku iznosile više od 3,7 milijardi eura, uz reprogram obveza Hrvatskih cesta, s kojima je ukupan dug cestarskog sektora iznosio pet milijardi eura.


Ukupan dug HAC-a iznosio je 2,93 milijarde eura, a ARZ-a 800 milijuna eura, uz visoke kamatne stope. Za reprogram dugova Republika Hrvatska je izdala euroobveznice u vrijednosti milijardu i 252 milijuna eura, uz kreditno zaduženje kod domaćih banaka u iznosu od 1,8 milijardi eura, a ukupni bi dug od pet milijardi eura trebao biti otplaćen do 2030. godine.




Sniženim kamatnim stopama u odnosu na kredite koji su otplaćeni reprogramom, ukupne su uštede samo u HAC-u oko 30 milijuna eura godišnje, a restrukturiranje se provodi i kroz smanjenje broja zaposlenih, na dobrovoljnoj bazi, uz otpremnine, čime je u tri godine broj zaposlenih u HAC-u smanjen za više od deset posto.


Butković: Viškova i masovnih otpuštanja neće biti

Zanimalo nas je hoće li objedinjavanjem dviju tvrtki koje su dosad upravljale najvećim dijelom hrvatskih autocesta biti smanjivan broj zaposlenih kojih u ovom trenutku u HAC-u i ARZ-u ima ukupno 2.750, kroz proglašenje tehnoloških viškova i otpuštanja.
– Otpuštanja i viškova neće biti. Nastavit ćemo sa smanjivanjem broja zaposlenih kroz dobrovoljne odlaske, uz poticajne otpremnine, ali proglašenja tehnoloških viškova i masovnih otpuštanja neće biti, rekao je ministar Oleg Butković.

 Dodatne uštede


Pripajanjem ARZ-a Hrvatskim autocestama u Vladi računaju na dodatne uštede, prvenstveno kroz objedinjavanje rada brojnih službi u obje tvrtke, kao i lakšim uvođenjem već ranije najavljivanog novog sustava naplate cestarine na svim autocestama, uz izuzetak Istarskog ipsilona, kojim upravlja koncesionar Bina Istra. Pripajanje ARZ-a HAC-u bit će izvedeno na način da se ne povećava temeljni kapital HAC-a, a ministar Butković je uvjeren kako će nova, jedna tvrtka biti financijski i organizacijski učinkovitija.


Arhiva NL


– Time nastavljamo restrukturiranje cestarskog sektora kojim je već do sad omogućeno održivo poslovanje cestarskih tvrtki u državnom vlasništvu te otplata loših kredita iz prethodnog razdoblja, uz značajne financijske uštede. Uštede će na ovaj način biti i veće, jer će sada biti jedna uprava, jedna služba održavanja, jedna IT služba i tako redom. Osim toga, financijski efekti će se postići i boljom organizacijom i potpunom kompatibilnošću svih sektora iz dosadašnje dvije tvrtke, a stvaraju se i uvjeti za uvođenje novog sustava naplate cestarina koji će dodatno stabilizirati poslovanje autocesta, rekao je Butković.


Objedinjavanjem dviju tvrtki stvorit će se, dodaje, uvjeti za ukidanje naplate cestarine na Krčkom mostu koja je dosad bila predmet raznih političkih, ali i građanskih inicijativa u kojima je, s pravom, traženo da prelazak Krčkog mosta bude besplatan, kao i prelazak bilo kojeg drugog mosta u Hrvatskoj. Inače, od naplate cestarine na mostu koncesionar je godišnje zarađivao oko pedeset milijuna kuna, dok su prosječni troškovi njegova održavanja iznosili između deset i petnaest milijuna, što je u javnoj raspravi bio dodatni argument za ukidanje cestarine na mostu čiju su izgradnju dobrim dijelom financirali stanovnici regije kroz samodoprinos, a ostatak potrebnih sredstava bio je osiguran kreditom otplaćenim prije trideset godina.


 Besplatna vožnja


– Na rješavanju ovog pitanja radimo već više od godinu i pol dana. Sve to vrijeme tražili smo način kako da stvorimo uvjete da se mostarina više ne naplaćuje, no to dosad nije bilo moguće, jer se tome protivila Svjetska banka i ostali kreditori ARZ-a. Spajanjem dviju tvrtki postići ćemo to da njihovi prihodi omogućuju konačno ukidanje naplate na Krčkom mostu, kaže Butković koji nije mogao potvrditi kada će točno naplata biti ukinuta.


Prema prijedlogu spajanja ARZ-a i HAC-a, kako saznajemo, naplata cestarine bi trebala biti ukinuta u trenutku kada dvije tvrtke i formalno budu spojene u jednu te kada time ARZ-u bude ukinuta koncesija na most i prenesena na HAC. Postoji mogućnost da naplata bude ukinuta i prije toga, možda već sredinom idućeg mjeseca, no službene odluke o tome zasad još nema.


*** Opširnije u tiskanom izdanju Novog lista…