Radni sastanci

Služba 112 spremna za protupožarnu i turističku sezonu

Vladimir Mrvoš

Sustav civilne zaštite je pripremljen za pravovremeno i usklađeno reagiranje i djelovanje u slučaju nastanka izvanrednih događaja



 


 


RIJEKA – Turistička sezona u punom je jeku, a sustav civilne zaštite je spreman za pravovremeno i usklađeno reagiranje i djelovanje u slučaju nastanka izvanrednih događaja, kaže se u priopćenju Županijskog centra 112 Rijeka.


Radni sastanci




S ciljem pripremljenosti sustava održavaju se radni sastanci operativnih snaga civilne zaštite s predstavnicima jedinica lokalne i područne, regionalne samouprave, a glavni cilj je pripremiti operativne snage za pravovremeno i učinkovito djelovanje u slučaju velikih nesreća i katastrofa.


Pripreme za protupožarnu sezonu čija spremnost utječe i na povoljnu turističku sezonu u prvom se redu odnose na Hrvatski centar za razminiranje Ravnateljstva civilne zaštite. U prijedlog Plana protuminskog djelovanja za 2023. godinu uvrštena su prioritetna područja za razminiranje u svrhu lakšeg pristupa, odnosno gašenja požara u minski zagađenim županijama. U suradnji s Hrvatskim autocestama i nadležnim županijskim vatrogasnim zapovjednicima utvrđene su minski sumnjive površine uz prometnice u svrhu lakšeg pristupa, gašenja i zaustavljanja daljnjeg širenja požara. Sustav civilne zaštite je pripremljen i spreman za pravovremeno i usklađeno reagiranje i djelovanje u slučaju nastanka izvanrednih događaja za vrijeme trajanja turističke sezone.


Poruka građanima

 


Iz službe 112 apeliraju na sve građane da ne upućuju nenamjenske pozive prema broju 112. Važno je da se građani upoznaju s konkretnim mjerama zaštite preporučenim za pojedine događaje koji mogu ugroziti njihovu sigurnost te osposobe za provođenje mjera osobne i uzajamne zaštite, kao što su samopomoć i prva pomoć, premještanje osoba, zbrinjavanje djece, bolesnih i nemoćnih osoba i drugih ranjivih skupina.

Izvanredni događaji


U kontekstu izvanrednih događaja, važno je istaknuti i projekt »Sustav za rano upozoravanje i upravljanje krizama« (SRUUK), koji je vrijedan 63 milijuna kuna, financiran iz EU fondova, kojim je nadograđen dosadašnji način uzbunjivanja sirenama, posebno u segmentu ranog upozoravanja. Stanovnici određenog područja Republike Hrvatske, kao i strani korisnici u roamingu, u određenom, kriznom trenutku će na svoje mobilne uređaje dobiti poruku upozorenja o izvanrednim događajima na tom području, a koji su potencijalna opasnost za život i zdravlje ljudi, materijalna dobra ili okoliš, kao što su prirodne nepogode i katastrofe, velike nesreće, epidemije ili ostale vrste kriza. Uz obavijest o opasnostima koje prijete, poruka će sadržavati i mjere koje je potrebno poduzeti kako bi se negativne posljedice svele na minimum. Uz stanovnike i posjetitelje, obavijest će dobivati i sudionici sustava civilne zaštite krizom zahvaćenog područja, što će omogućiti brži odgovor na krizu i saniranje njezinih posljedica. Naime, pravodobna informacija o opasnostima uvelike će povećati učinkovitost sustava javne sigurnosti.


Slanje SMS-a


Sustav 112 u Republici Hrvatskoj djeluje unutar Ravnateljstva civilne zaštite Ministarstva unutarnjih poslova i neprekidno (24/7/365) osigurava zaprimanje dojava na jedinstveni europski broj za hitne službe 112 putem telefona, SMS poruka i e-poziva iz vozila. Od 2016. godine aktivirana je mogućnost traženja pomoći slanjem SMS poruka na broj 112, a namijenjena je prvenstveno osobama koje ne mogu govornim pozivom uspostaviti komunikaciju s operaterom (gluhim i nagluhim osobama, osobama s poremećajem govora i osobama koje u trenutku pozivanja nisu u mogućnosti ostvariti govornu vezu). U EU-u se kontinuirano poduzimaju mjere za poboljšanje pristupa broju 112 za osobe s invaliditetom. U tom smislu, trenutno se radi na iznalaženju rješenja za uvođenje komunikacija prema broju 112 uporabom videopoziva i teksta u stvarnom vremenu (slično chatu). Pozivom na broj 112, bilo s fiksnog ili s mobilnog telefona, operater automatski dobiva podatak o lokaciji pozivatelja, s tim da ako pozivatelj zove s pametnog telefona, operater prima preciznu lokaciju pozivatelja. Značajna je i sposobnost zaprimanja hitnih poziva na stranim jezicima – i to na njih 5 – engleski, njemački, talijanski, mađarski i slovački, a čime se doprinosi sigurnosti naših turista i promociji Republike Hrvatske kao sigurnog turističkog odredišta.


Univerzalni broj


Prema istraživanju Europske komisije, čak 89 posto ispitanika u Hrvatskoj je reklo da bi zvali broj 112 ako im je u Hrvatskoj potrebna pomoć neke hitne službe. Prosjek Unije je 74 posto. Ti podaci pokazuju da je svjesnost hrvatskih građana o broju 112 znatno iznad prosjeka u Europskoj uniji. Prošle godine na broj 112 zaprimljeno je 1.872.866 poziva, od čega je 78% namjenskih, što pokazuje da građani u sve većem broju prepoznaju postojanje i svrhu broja 112. Zahvaljujući brojnim kampanjama promidžbe broja 112, kao i provedbi Nacionalnog programa edukacije djece u području zaštite i spašavanja u dječjim vrtićima i osnovnim školama, broj nenamjenskih i zlonamjernih poziva iz godine u godinu se zamjetno smanjuje. Najvažnije je da osoba koja nazove jedinstveni europski broj za hitne službe 112 smireno kaže – što se dogodilo, gdje se dogodilo te ima li ozlijeđenih osoba i koliko, a operater će onda po potrebi postaviti dodatna pitanja važna za učinkovito djelovanje hitnih službi.