Budući će pomorci plovidbenu praksu obavljati po sistemu - snađi se kako znaš i umiješ
povezane vijesti
RIJEKA – Pomorska škola Bakar najstarije je hrvatsko pomorsko učilište i jedino koje u svom vlasništvu ima školski brod i to treći po redu, a u budućnosti bi trebao stići i četvrti.
Naime, početkom prosinca Primorsko-goranska županija, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture te Pomorska škola Bakar potpisali su pismo namjere o nabavi novog školskog broda na kojem će učenici tijekom cijele nastavne godine teoretska znanja upotpunjavati praktičnim radom.
Bit će to nasljednik »Vile Velebita II« na kojoj su se proteklih pet desetljeća obrazovale generacije pomoraca.
Međutim, do izgradnje novog broda to praktično obrazovanje budućih pomoraca neće se imati gdje obaviti, jer »Vila Velebita II« u takvom je stanju da se više ne može koristiti.
Aletrnativa bi trebao biti brod »Kraljica mora« koja je izgrađena prije 14 godina upravo za potrebe svih hrvatskih učilišta i odrađivanje prakse srednjoškolaca, ali i studenata. Međutim, ni taj brod nije u upotrebi i to već pune dvije godine. Brod, čija je izgradnja koštala 37 milijuna kuna, privezan je u luci Lora u Splitu i prema svemu sudeći bit će tako i dalje. Naime, u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture kažu da bi »Kraljica mora« mogla zaploviti tek iduće školske godine.
Ili u prodaju, ili u rezalište
S obzirom na to da se od bilo kakve obnove »Vile Velebita II« definitivno odustalo, oronuli školski brod treba zbrinuti, a iz Primorsko-goranske županije najavljuju kako je u planu brod prodati. Javni poziv je u pripremi i bit će raspisan početkom ove godine, a ne dođe li do realizacije prodaje, sudbina će mu biti rezalište. »Vila Velebita II« izgrađena je 1956. godine u Zadru kada se zvala »Kali«, a Pomorskoj školi u Bakru darovana je 1973. godine. Riječ je o brodu koji je dugačak 29 i visok 6,30 metara. Prije tog broda Pomorska škola je bila vlasnik »Vile Velebita« kojoj je prethodio školski brod »Margita«, željezni jedrenjak, ujedno prvi školski brod na Mediteranu. |
Zavrzlama na zavrzlami
– Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture je u cilju daljnjeg unaprjeđenja sustava obrazovanja i obuke pomoraca pokrenulo projekt rekonstrukcije i modernizacije snasti na školskom brodu »Kraljica mora«. Nakon što je pripremljena cjelokupna projektna dokumentacija i dobivene sve potrebne suglasnosti Hrvatskog registra brodova, raspisani su javni natječaji za realizaciju navedenog projekta. Nažalost, na dva javna natječaja koja su do sada bila pokrenuta nije pristigla niti jedna valjana prijava. Raspisivanje novoga natječaja planira se odmah početkom ove godine te se nadamo da će brod biti spreman i na raspolaganju pomorskim učilištima za školsku godinu 2025./2026., najavljuju u Ministarstvu.
Moderan školski brod glavobolju je počeo zadavati prije dvije godine kada se nasukao u moru birokracije. Prije dvije godine zbog isteka ranije zaključenog Okvirnog sporazuma za usluge upravljanja školskim brodom Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, kao obveznik provedbe postupaka javne nabave, bilo je dužno pokrenuti postupak odabira novog upravitelja broda radi zaključenja novog četverogodišnjeg okvirnog sporazuma za usluge upravljanja školskim brodom »Kraljica mora«. U tom je postupku u konačnosti odabran novi upravitelj broda, trgovačko društvo Solsticij, a u međuvremenu je bilo potrebno provesti i novi postupak javne nabave u svrhu osiguravanja odlaska broda na redovni servis u brodogradilište i pripremu broda za nastavak korištenja. Stavljanje broda u funkciju plovidbene prakse prije dvije godine tri je puta odgađano zbog čega je ne samo za bakarsku Pomorsku školu, već i ostale u sjevernom dijelu Jadrana, ulogu »Kraljice mora« te školske godine preuzela »Vila Velebita II« te je na tom brodu odrađena učenička praksa.
Strpljen – spašen
Ove školske godine, kao ni prošle, »Vila Velebita II« tu ulogu ne može preuzeti. Brod je, kaže ravnatelj Pomorske škole Bakar, Igor Kegalj, u lošem stanju i nikome više ne služi. Privezan je na Masarykovoj obali u Bakru, gdje je prošlo ljeto i tonuo, a brzom reakcijom škole spriječena je veća ekološka katastrofa.
– Ulaganje u taj brod, da bi ostao s maritimnim sposobnostima, nelogično je i zbog toga je pokrenuta inicijativa za gradnju novog školskog broda. Prošle smo školske godine za plovidbenu praksu koristili flotu Jadranskog pomorskog sevisa, koji i inače podupire školu i s kojim imamo dobru suradnju. Nadamo se da ćemo na isti način i ove godine realizirati plovidbenu praksu. Brodovi JPS-a su novi i opremljeni najsuvremenijim uređajima. Tako da je ta praksa izuzetno kvalitetna i u skladu sa STCW konvencijom i svim pravilnicima, objašnjava Kegalj.
Hrvatska ima sedam srednjih škola s pomorskim usmjerenjem, a sve one moraju osigurati učeničku praksu na brodu. Većina škola, kaže Kegalj, snalazi se sama i sklapa ugovore s turističkim tvrtkama kako bi se praksa odradila. Izvjesno je da će to biti i dalje praksa, sve dok »Kraljica mora« ponovo ne preuzme svoju funkciju ili dok se ne izgradi nasljednik »Vile Velebita II«. Početkom godine očekuje se natječaj Ministarstva mora, prometa i infrastrukture na koji će Primorsko-goranska županija prijaviti projekt izgradnje novog školskog broda. U županijskom proračunu za ovu godinu osigurano je pola milijuna eura za početak gradnje, projektna je dokumentacija spremna, a izgradnju novog broda, koji će biti u vlasništvu bakarske škole, većim će dijelom financirati Ministarstvo.