Mnogi na bolovanju

Vozači Autotroleja nastavili “bijeli štrajk”. Direktor kaže da bi im digao plaće, samo kad bi to netko tražio

Marinko Glavan

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Kontuš kaže da je sa sindikatima još krajem prošle godine bilo dogovoreno povećanje plaća za deset posto, ali da nitko od sindikata do sada nije uputio formalni zahtjev



RIJEKA – Zbog »bijelog štrajka« dijela vozača Autotroleja i dalje je na snazi reducirani vozni red na dijelu gradskih autobusnih linija, a do kad će takvo stanje trajati i kada će se vozni red vratiti u uobičajeni ritam, ne zna ni uprava javnog gradskog prijevoznika. Do masovnog odlaska vozača, njih više od 60 od ukupno 285, došlo je nakon što je uprava Autotroleja odlučila ne produljiti ugovor vozaču Robertu Puljiću koji je javno progovorio o nelogičnostima u voznim redovima, a iako je prošlog petka te odluka opozvana i Puljić je potpisao novi ugovor o radu na određeno vrijeme, dio vozača je ipak očito odlučio otići na bolovanje.


Zahtjevi sindikata


Pravi razlog bijelom štrajku je, kako saznajemo, nezadovoljstvo vozača uvjetima rada i visinom plaća, a to potvrđuju i zahtjevi triju sindikata Autotroleja izneseni na sastanku s upravom početkom ovog tjedna. Sindikat vozača i prometnih radnika koji ima najveći broj članova među vozačima Autotroleja je, kako saznajemo, zatražio povećanje plaće za dvije tisuće kuna u bruto iznosu, za sve djelatnike Autotroleja, uz povećanje drugih materijalnih prava, u prvom redu naknade za topli obrok na 400 kuna mjesečno, što je blizu makismalnog neoporezivog iznosa za ovu naknadu od pet tisuća kuna godišnje. Sindikat primorsko-goranskih komunalaca zatražio je još veće povećanje plaća, od trideset posto, dok je Sindikat radnika u komunalnim i srodnim djelatnostima Hrvatske, uz zahtjev za povećanjem svih plaća, dodao i zahtjev za povećanjem minimalne plaće, primjerice za čistače, na pet tisuća kuna neto.



Prema našim saznanjima, barem dio vozača kani nastaviti s bijelim štrajkom ako se ne ispune zahtjevi sindikata, iako se jučer broj vozača na bolovanju smanjio na 53, što je još uvijek nedovoljno za uspostavu normalnih voznih redova, a u međuvremenu je i jedan vozač dao otkaz.


Mršić: Tražimo iste osnovice kao u drugim gradskim tvrtkama




Nevenka Mršić, povjerenica Samostalnog sindikata u komunalnim i srodnim djelatnostima Hrvatske, ističe kako su osnovice plaća u Autotroleju niže nego u drugim gradskim komunalnim društvima i tvrtkama, zbog čega je i od gradonačelnika Marka Filipovića zatražila potpisivanje temeljnog kolektivnog ugovora za sva gradska društva, a od uprave Autotroleja minimalnu plaću od pet tisuća kuna.
– To je zahtjev koji smatramo opravdanim jer djelatnici drugih komunalnih društava imaju veće plaće nego mi u Autotroleju. Tražimo i da se poslovi održavanja autobusa vrate u Autotrolej, jer se sadašnji model takozvanog holdinga pokazao neučinkovitim, rekla je Mršić.

 


Neatraktivan posao


Mateo Mavrić, povjerenik Sindikata vozača i prometnih radnika koji broji 220 članova, mahom vozača, od ukupno 285 vozača u Autotroleju, potvrđuje kako je Sindikat od uprave zatražio povećanje plaće za dvije tisuće kuna bruto, uz naknadu za topli obrok od 400 kuna mjesečno, smatrajući kako je riječ o opravdanom zahtjevu koji će osigurati interes vozača za radom u društvu, a time i rasterećenje sadašnjih vozača koji, kako tvrdi, rade velik broj prekovremenih sati i dvostrukih smjena.



– Sadašnji, nazovimo ga bijeli štrajk, bio je vezan uz najavljeni otkaz kolegi Puljiću, no sadašnji broj radnika na bolovanju vezan je uz pandemiju COVID-19 bolesti, ali i uz uvjete rada i primanja. Velik broj nas vozača mjesečno odrađuje i po pedeset ili više prekovremenih sati, uz odrađivanje duplih smjena, kada radimo i ujutro i poslijepodne ili navečer. Često radimo i po sedam dana u tjednu, a sve to za plaću, evo, primjerice, kakvu sam ja dobio, od 8.200 kuna s 57 prekovremenih sati. Lijek za to je zapošljavanje većeg broja ljudi, a to je moguće samo ako se povećaju plaće jer sa sadašnjim plaćama i uvjetima rada nećemo privući nove ljude, barem ne u dovoljnom broju, kaže Mavrić.



Povjerenik Sindikata primorsko-goranskih komunalaca Alen Bartulac kratko je komentirao kako su troškovi života značajno porasli, zbog čega je iznio svoj zahtjev upravi za povećanjem plaća.



– Vidimo koliko troškovi života rastu. Nakon što su kolege iznijeli svoje zahtjeve, mi smo postavili zahtjev za tridesetpostotnim povećanjem plaća. Smatramo to realnim u sadašnjim uvjetima, rekao je Bartulac.


 


Povišice u planu


Direktor Autotroleja Alberto Kontuš kaže kako je sa sindikatima još krajem prošle godine bilo dogovoreno povećanje plaća u ovoj godini.


– U plan poslovanja za ovu godinu uvrstili smo povećanje plaća za deset posto, svjesni stanja na tržištu rada i rastućih troškova života. Takvo povećanje nije planirano linearno, jer je bilo određenih anomalija u dosadašnjoj sistematizaciji radnih mjesta koje namjeravamo riješiti. O tome su obaviješteni suvlasnici društva, odnosno Skupština, kao i Nadzorni odbor u kojemu je predstavnik radnika Mateo Mavrić, povjerenik Sindikata i prometnih radnika. Dogovoreno je da izradimo prijedlog sistematizacije u kojemu će nepravilnosti biti ispravljene. Jedna od izmjena koje su predviđene odnosi se na sadašnju fiksnu osnovicu, pri čemu dodatna cijena sata rada ovisi o broju radnih sati, a dogovoreno je da i dodatna cijena radnog sata bude fiksna. Naši vozači, među ostalim dodacima na osnovicu, imaju i dodatak za efektivni rad u iznosu od 1.750 kuna, ukoliko odrade cijeli mjesec, bez bolovanja ili godišnjeg odmora, koji se do sad nije uračunavo u osnovicu plaće, a dogovoreno je da se i taj dodatak uračuna u osnovicu, čime bi svima bila povećana plaća, kaže Kontuš.


Mavrić: Puljić je trebao dobiti ugovor na neodređeno


Na pitanje o slučaju vozača Puljića koji je nakon ukazivanja na nepravilnosti u voznim redovima dobio odluku o neproduživanju ugovora, koja je promijenjena nakon pritiska javnosti, Mateo Mavrić kaže kako je Puljiću uprava trebala ponuditi ugovor o radu na neodređeno vrijeme, a ne kazniti ga zbog ukazivanja na probleme koji se mogu riješiti.


– Kolega Puljić živi za ovaj posao, daje maksimalno od sebe i očekuje isto od naših nadređenih. Umjesto da ga poslušaju i nagrade, htjeli su mu dati otkaz. Sličnu situaciju doživio sam i ja, prošle godine. Unaprijeđen sam u prometnika 1. travnja, na tri mjeseca, a u tom periodu upozoravao sam upravu, gradonačelnika i suvlasnike da vozači rade više nego što mogu i smiju. Nikad nisam dobio odgovor ni od koga, ali sam po isteku ugovora, 1. srpnja, vraćen na radno mjesto vozača, iako su svi problemi ostali, kaže Mavrić.

 


Zatečeni zahtjevima


Kontuš dodaje kako je ostao iznenađen novim zahtjevima za povećanje plaća, iako objašnjava kako će u dogovoru sa suvlasnicima razmotriti sve mogućnosti da se materijalna prava radnika povećaju.



– Moram priznati da smo ostali zatečeni novim zahtjevima, jer ispada kao da se do sada nismo ništa dogovarali. Ispada da je ovo što se sada događa posljedica nezadovoljstva vozača primanjima, iako nitko od sinidikata do sad nije uputio nikakav formalni zahtjev prema upravi. Kako zahtjeve nismo dobili, nismo ih mogli ni prihvatiti ili odbiti. Postoji procedura kako se takve stvari rješavaju, a ona nije ispoštovana. Bez obzira na to, shvaćamo nezadovoljstvo ljudi, pa sam sindikate uputio da dostave službene zahtjeve kako bismo vidjeli što se može učiniti. Kad ih dobijemo, moramo napraviti izračune te u dogovoru sa suvlasnicima društva vidjeti što možemo ispuniti, kaže Kontuš.