Dižu se jedra

Sezona krstarenja Jadranom otvorena nikad ranije: ‘Da ste mi rođeni brat, ne bih vam ovog ljeta našao slobodnu kabinu’

Edi Prodan

Foto S. Drechsler

Foto S. Drechsler

I lani je bilo dobro, no prve smo goste imali tjedan dana kasnije, 22. travnja, kaže nam Selimir Ognjenović



RIJEKA/OPATIJA – Da ste mi brat ili najbolji prijatelj, nisam siguran bih li vam mogao ovog ljeta pronaći slobodnu kabinu za neko od krstarenja Jadranom. Zanimanje je jako veliko, tako da smo sve zajedno čak pomaknuli tjedan dana ranije, ne sjećam se kad smo prve goste primili 15. travnja. I lani je bilo dobro, no prve smo goste imali tjedan dana kasnije, 22. travnja, kaže nam Selimir Ognjenović, jedan od najboljih promotora hrvatskog turizma u najznačajnijem emitivnom tržištu, što svakako južne pokrajine Njemačke jesu. Razgovarali smo s njim u petak kad se nakon višednevnih razgovora s partnerima, u raznim dijelovima Hrvatske, kako bi se pripreme za početak turističke sezone odradile što je moguće bolje, vraćao za München gdje je sjedište njegove tvrtke ID Riva Tours.


– Pripreme su gotove, počinje posao. Veliki posao po svemu sudeći jer jučer je bio dan kad je na brodu »Alpha« vlasnika kapetana Marina Tomaša, iz putničke luke Rijeka na jednotjedno krstarenje krenula skupina od dvadeset švicarskih turista, konkretno biciklista, koji će posjetiti kvarnerske i otoke zadarskog arhipelaga. Povezat će krstarenje i biciklizam na otocima što je svakako vrlo zanimljiva i dinamična kombinacija, a vratimo li se krstarenjima, osim manjih rupa u svibnju i lipnju koje će vjerojatno unutar »last minute« bukinga uskoro nestati, mjesta nema, pojasnio nam je Ognjenović.


»Pola« Amerike


Krstarenja, bilo motornim brodovima ili jedrenjacima, vrlo su zanimljiva, ipak smo mi zemlja s tisuću otoka, na svim dijelovima Jadrana. Sudeći prema podacima, krstarenja su značajno rastući vid turizma. Ono što ih također izdvaja od ostalih dijelova najpropulzivnije hrvatske gospodarske grane, osim činjenice da se radi o najvišim – uslugom i cijenom – obliku turizma, je i podatak da ga osim turista iz nama tradicionalno emitivnih tržišta, jako vole i gosti sa svih dijelova planeta, posebno oni iz SAD-a.


Foto S. Drechsler




Potvrdili su nam to i u Katarina Lineu, najvećem hrvatskom turoperateru za jadranska krstarenja koji su, baš kao i Riva Tours, prve goste primili u subotu. U večernjim satima i mi smo bili na ukrcaju grupe od 30 turista iz SAD-a koji su se nakon dolaska u zagrebačku zračnu luku zadržali u razgledavanju glavnoga grada, posjetili Plitvice, da bi u konačnici stigli i u Opatiju. A na mulu se ukrcali na luksuzni »Infinity« vlasnika Ante Naranče, koji sa suprugom Matianom sve do 28. listopada Jadranom vodi goste Katarina Linea.


– Brodovi su dio moje obitelji i obitelji mog supruga, oduvijek. Mi smo svoju flotu i svoj posao razvijali postupno, ponekad i uz pomoć državnih subvencija, da bismo danas postigli jvisoku razinu koja svakako daje poseban pečat i hrvatskom turizmu, istaknula nam je Matiana Naranča.


Vidno zadovoljna cjelokupnim ozračjem, iako je u subotu na večer vrijeme bilo sve samo ne dobro, bila je i Katarina Hauptfeld, vlasnica i direktorica Katarina Linea i sasvim sigurno jedna od najkarizmatičnijih osoba hrvatskog turizma.


– Jesmo, iskusni smo u ovakvoj vrsti posla, ali i za nas je značajan iskorak postići s tržištem SAD-a, konkretno s velikim brojem njihovih sveučilišta, ugovor koji nam jamči već ove sezone tridesetak tjedana goste s jednog od najjačih turističkih tržišta svijeta, pojasnila nam je Katarina Huptfeld koja je i osobno došla pozdraviti goste kojima je, atipično, bila priređena i kapetanska večera uz koju su se služila – vina s Kvarnera predvođena žlahtinom.


Foto S. Drechsler


Iznimno ugodan, luksuzan restoran »Infinityja« polako su počeli puniti gosti iz SAD-a, iz velikog broja država, od Georgije do Kalifornije. Najviše, polovina grupe bila iz je iz Wisconsin Alumni Associationa. Pa tako i bračni par Sue i Ellis Bauman.


– Jako nam se dopao Zagreb. Noćili smo u fantastičnoj Esplanadi, razgledali smo grad, ali i njegovu okolinu da bismo se prije dolaska u Opatiju istinski oduševili Plitvicama, kazali su nam Baumanovi koji su istaknuli i svoje njemačko podrijetlo, baš kao što su iskazali i jako dobro poznavanje jezika svoje pradomovine.


Sasvim drukčiju priču imala je Mary Helen Abbott iz Atlante, grada poznatog po mnogočemu, od jedne od najvećih i najprometnijih zračnih luka na svijetu, pa domaćina olimpijade koje se s mnogo radosti sjećaju i brojni hrvatski sportaši, ali, dakako, najpoznatije kao grada u kojem je nastala Coca Cola.


– O ne, nije mi ovo prvi put da sam u Hrvatskoj, bila sam i kao studentica University of Georgia na početku sedamdesetih godina, prije više od pola stoljeća. Oduševio me današnji Zagreb, ali i današnji izgled vaše zemlje. Tada, jer bili ste dio komunističkog bloka, bilo je jako, jako drukčije, nama iz SAD-a posebno neobično. Poznato mi je kako je vaša obala jedna od najljepših na Mediteranu, jako se veselim ovom krstarenju i upoznavanju Jadrana, njegovih jako lijepih gradova, ali i svih drugih posebitosti, gastronomije, kao i vina za koje sam također čula samo pohvale, zaključila je Abbott.


Rastuće tržište


– Krstarenje za našu prvu ovogodišnju grupu kreće u nedjeljno jutro. Trajat će punih sedam dana, a završava u Dubrovniku gdje nas čeka nova grupa. Popunjenost je za ovogodišnju sezonu jako dobra, a uobičajeno je da naši gosti koriste uslugu polupansiona, doručak i ručak, da bi večeri provodili u lukama, u izlascima i razgledavanjima mjesta noćenja, kao i odlascima na večere. Veseli nas da sezonu otvaramo upravo s gostima iz SAD-a jer je riječ o iznimno ljubaznim, otvorenim ljudima, kao i o jako dobrom, rastućem tržištu, istaknula nam je Anamaria Hauptfeld Schweitzer iz Katarina Linea, tvrtke koja je dio svog poslovnog imidža izgradila upravo na krstarenjima jedrenjacima.


Foto S. Drecshler


Svojom nas je informacijom o rastućem američkom tržištu nagnala i na zagledavanje u statističke podatke o gostima s tog kontinenta koje nam je dostavila Hrvatska turistička zajednica. Uistinu, nakon što su naši iseljenici, i to dominantno iz primorskih krajeva, prije stotinjak i više godina otkrivali Ameriku, došlo je vrijeme da Amerika itekako otkriva – Hrvatsku.


Amerikanci su, naime, lani ostvarili, kako nas izvješćuju stručne službe HTZ-a, 535.081 dolazak i 1.653.474 noćenja što je u odnosu na 2021. godinu bio rast od 88 posto u dolascima i 68 posto u noćenjima. Ipak, koliko god bilo dobro, nije dosegnulo rezultate iz 2019. godine, već predstavlja 90 posto tadašnjih rezultata.


No, kako smo već nekoliko puta ove godine konstatirali, ide nam posebno dobra godina. U njezinom dosadašnjem dijelu turisti iz SAD-a ostvarili su 30.697 dolazaka i 94.886 noćenja, što u odnosu na lani predstavlja rast od 46 posto u dolascima i 12 posto u noćenjima. Iako nema ni rasta ni pada, jako veseli da ovogodišnji rezultati komparirani s ostvarenima u istom razdoblju 2019. godine – predstavljaju isti rezultat. Drugim riječima, realno je očekivati da će američki turisti ove godine anulirati lanjski desetpostotni manjak u odnosu na 2019. i ostvariti najbolju sezonu ikad. Što o svemu misle prvi gosti na krstarenjima u organizaciji Katarina Linea? Sudeći po osmijesima i razdraganost koja ih karakterizira otkako su došli u Opatiju, ili konkretno na njezin mul – samo dobro, lijepo i ugodno.


U svakom slučaju, posadama i gostima želimo mirno more, turoperatorima i svima nama – dobru sezonu. S obzirom na to kako je počela, nadati se najboljem vrlo je realno.