Foto V. KARUZA
Sindikalisti ističu da riječki gradonačelnik Marko Filipović već duže od mjesec dana ignorira njihove zahtjeve za sastankom i pregovorima
povezane vijesti
RIJEKA – Nezavisni sindikat radnika Hrvatske (NSRH) i Sindikat primorsko-goranskih komunalaca (SPGK) sutra, u petak 8. studenog, pokrenut će postupak mirenja s upravama Komunalnog društva Autotrolej, u većinskom vlasništvu Grada Rijeke, te trgovačkih društava Rijeka plus i Poslovni sustavi kojima je vlasnik Grad Rijeka. Potvrdili su nam to predsjednica NSRH-a Marina Palčić i predsjednik SPGK-a Alen Bartulac, ističući kako su prethodno iscrpljene sve mogućnosti kolektivnog pregovaranja s poslodavcima, te da riječki gradonačelnik Marko Filipović koji donosi sve ključne odluke u navedenim društvima, već duže od mjesec dana ignorira njihove zahtjeve za sastankom i pregovorima. Ne postignu li dogovore tijekom procesa mirenja, dodaju, spremni su i za daljnje industrijske akcije, uključujući i štrajk zaposlenika u svim trima poduzećima.
Ozbiljni problemi
Dogodi li se štrajk, to će biti jedna od najvećih kriza riječke gradske vlasti, od prvih demokratskih izbora naovamo. U takvom raspletu prijeti kolaps sustava javnog gradskog prijevoza, ne samo u Rijeci, nego i okolnim gradovima i općinama. Do raspada sistema moglo bi doći i u sustavu javnih parkirališta i drugim poslovima koje obavlja Rijeka plus, kao i do ozbiljnih problema u poslovanju u drugim gradskim komunalnim i trgovačkim društvima, poput Energa, KD-a Kozala i KD-a Čistoća kojima Poslovni sustavi pružaju brojne prateće usluge te u sustavu objedinjene naplate troškova stanovanja građanima koju također obavljaju Poslovni sustavi.
– Iscrpili smo sve mogućnosti koje smo imali u kolektivnom pregovaranju, te smatramo da je pokretanje postupka mirenja jedino što nam preostaje. U svim trima tvrtkama postoje direktori, ali na svim pregovorima nam je jasno dano do znanja da o kolektivnom pregovaranju ne odlučuju direktori, već predstavnici Grada. Jedini zaključak nam je bio da u takvoj situaciji idemo prema vlasniku Gradu Rijeci, odnosno gradonačelniku Marku Filipoviću, jer direktori su tu očito samo kuriri koji prenose informacije od nas prema gradskoj upravi koja o svemu odlučuje. Gradonačelnik se oglušio na naše pozive, on naprosto gura glavu u pijesak pred problemima, dok oni ne eskaliraju, rekla je Palčić.
Bartulac dodaje kako je pokretanje mirenja bilo jedino rješenje, upravo zbog toga što druga strana, odnosno gradonačelnik nije pristao na razgovor niti ponudio ikakvo kompromisno rješenje.
– Da se izrazimo sportskim rječnikom, mi smo kao sindikati postavili letvicu svojih zahtjeva koji se tiču plaća i drugih prava radnika, kao i transparentnosti određivanja visine plaća u pojedinim društvima. To su naši zahtjevi, to je letvica. Ako je Grad ne može, da se tako izrazim, preskočiti i udovoljiti svim zahtjevima, onda se ta letvica eventualno može malo spustiti, ali ne može se spustiti ispod koljena ili na pod. Nismo dobili nikakav prijedlog, ništa, kaže Bartulac.
Male plaće
Pitali smo ih je li sljedeći korak pokretanje štrajka, ne uspije li proces mirenja.
– Normalno da je. Što nam drugo preostaje. U petak svima šaljemo zahtjev za pokretanje procesa mirenja. Iz svega što smo vidjeli, ne radi se o trima odvojenim subjektima, od kojih svatko razmišlja svojom glavom. Jasno je da iza svega stoji jedna glava koja vuče sve konce. Isti je većinski vlasnik, a svi radnici su tu u službi građana jednog grada. Plaće su im kriminalno male, uz ostale nepravilnosti kojima želimo stati na kraj, rekli su sindikalisti.
Filipović iznenađen jer još traju pregovori
Gradonačelnik Marko Filipović je, na naš upit o najavi pokretanja procesa mirenja u trima gradskim komunalnim i trgovačkim društvima odgovorio kako ga ta najava iznenađuje, jer su u tim društvima u tijeku kolektivni pregovori tijekom kojih je održano niz sastanaka s reprezentativnim sindikatima i čiji su predmet, uz zahtjeve za povećanjem materijalnih prava radnika, i niz drugih prijedloga sindikata koje treba realno sagledati vodeći računa kako o poboljšanju uvjeta radnika zaposlenih u komunalnim i trgovačkim društvima, tako i o poslovanju samih društava. – Moram naglasiti da je u svim navedenim društvima ove godine već povećan iznos plaća radnika, i to u TD-u Rijeka plus d.o.o. skalarno povećanje do 15 posto, u KD-u Autotrolej d.o.o. do 20 posto te u TD-u Poslovni sustavi 15 posto. Ujedno se u svim navedenim društvima isplaćuju maksimalne neoporezive naknade za radne rezultate i troškove prehrane. Prema informacijama od direktora navedenih komunalnih i trgovačkih društava, s pokretanjem mirenja nitko od njih nije bio upoznat te takva inicijativa sindikata nije dostavljena društvima u kojima su u tijeku kolektivni pregovori. Pokretanje postupka mirenja osobito začuđuje s obzirom na to da je u TD-u Rijeka plus d.o.o. dio prijedloga sindikata usvojen te je na zadnjem sastanku sa sindikatima zaključeno upravo od strane sindikata da će se javiti povratno kada obavijeste svoje članstvo, međutim do danas se nisu povratno javili. U KD-u Autotrolej d.o.o. prošli tjedan je održan sastanak sa sindikatima na kojem su, slijedom izrađenih izračuna temeljenim na prijedlogu sindikata, sami sindikati utvrdili da su njihovi zahtjevi previsoki (budući da bi prema inicijalnom zahtjevu sindikata pojedini vozači ostvarili primanja u visini od preko 4.000 eura), a sljedeći sastanak predložen je da se održi 12. studenog 2024. godine. U TD-u Poslovni sustavi d.o.o. kolektivni pregovori također su u tijeku te je održan niz sastanaka sa sindikatima, ističe gradonačelnik, dodajući kako je nejasno kako bi sindikati pokrenuli postupak mirenja, budući da se o njihovim prijedlozima i dalje pregovara. – Napominjem da se kolektivni pregovori prema Zakonu, pa tako i u komunalnim i trgovačkim društvima u (su)vlasništvu Grada Rijeke, vode između sindikata i poslodavca, odnosno uprave društava. Zbog toga u okolnostima u kojima su isti u tijeku, nije bilo potrebe da se održava sastanak između sindikata i mene kao predsjednika skupštine društva. Međutim, ono što mogu istaknuti jest da u kolektivnim pregovorima u svim trgovačkim i komunalnim društvima sudjeluju i predstavnici Grada Rijeke, upravo iz razloga kako bi Grad bio pravovremeno informiran o svemu što se u postupku pregovaranja događa, kaže Filipović. |
Tako, primjerice, navode kako se gradska uprava hvali da su plaće vozača Autotroleja i do 1.600 eura, ali ističu kako su to plaće s uračunatim prekovremenim satima, smjenskim i noćnim radom, uz sve ostale dodatke koji nisu plaća.
– Mi smo tražili da osnovna plaća vozača bude 1.500 eura, odnosno 2.250 eura bruto. Danas je osnovna plaća vozača 1.300 eura bruto, što je u neto iznosu, bez dodataka za noćni i smjenski rad, toplog obroka i ostalog, jedva nešto više od 900 eura. To je sramotno, ali i evidentno nedovoljno da privuče dovoljan broj vozača u Autotrolej. Trenutno Grad Rijeka, koliko nam je poznato, daje najmanju subvenciju po kilometru za javni gradski prijevoz među usporedivim gradovima, i ta subvencija iznosi svega 1,30 eura po kilometru. Nedostatak financiranja prelama se na leđima radnika Autotroleja, koji već godinama nose teret neadekvatnog ulaganja u javni prijevoz, ističu sindikalisti.
Ignoriranje sindikata
Navode i kako Grad Rijeka, kao osnivač triju društava, pokazuje očit nedostatak dobre volje u kolektivnom pregovaranju.
– U Poslovnim sustavima i Rijeka plusu, uprave društava donijele su odluku o povećanju plaća za 15 posto, uz podršku gradonačelnika. Iako naizgled pozitivna, ova odluka zapravo predstavlja strategiju za smanjivanje utjecaja sindikata u pregovorima. Takvo ponašanje nije samo u suprotnosti s hrvatskim zakonima i načelima Europske unije, već podriva temeljne vrijednosti socijalnog dijaloga i radničkih prava, kaže Palčić.
Poslodavci su, dodaje, uz podršku gradonačelnika, otišli i korak dalje – tijekom pregovora sa sindikatima odlučili su s Radničkim vijećem “pregovarati” o plaćama.
– Time je prekršen zakon jer Radničko vijeće i poslodavac nisu ovlašteni sporazumjeti se o plaćama. Uređenje osnova i mjerila za isplatu plaća prvenstveno je predmet kolektivnog ugovora, ističe predsjednica NSRH-a.
Sindikalisti upozoravaju i na niz drugih problema. Primjerice, kako tvrde, u Poslovnim sustavima nema jasnih kriterija za obračun plaća pa radnici na istom radnom mjestu primaju različite plaće, kako odredi uprava. Razlike pri tom sežu i do iznosa od 500 ili više eura.
– Društva Poslovni sustavi i Rijeka plus odbijaju da se kolektivnim pregovorima uredi pitanje plaća, što je temeljna svrha pregovora. Na europskoj razini, Hrvatska je već dobila preporuke za povećanje pokrivenosti radnika kolektivnim ugovorima. Unatoč tome, gradska društva u Rijeci, pod pokroviteljstvom gradonačelnika, i dalje ne žele djelovati u skladu s nacionalnim i europskim zakonodavstvom, uključujući Direktive EU-a, Europsku socijalnu povelju i Konvencije Međunarodne organizacije rada, kaže Palčić.
Sustav nagrađivanja
U Rijeka plusu, dodaje, problem su izrazito niske plaće.
– Poslodavac je nedavno započeo testiranje tržišta s namjerom uvoza jeftine radne snage iz trećih zemalja, jer za ponuđene plaće i uvjete rada Rijeka plus ne uspijeva privući domaće radnike. Ova situacija daje ukazati na stav gradskih vlasti koje, čini se, radije pribjegavaju uvozu jeftine radne snage nego povećanju plaća postojećim radnicima, što smatramo izrazito neprihvatljivim. U okviru kolektivnog pregovaranja zahtijevamo ne samo povećanje plaća, nego i veću transparentnost u sustavu stimulacija. Trenutni sustav nagrađivanja nije jasno definiran, a odluka o dodjelama nagrada prepuštena je isključivo poslodavcu, bez objektivnih kriterija. Smatramo da je neprihvatljivo da radnici nemaju jasnu predodžbu o tome prema kojim se mjerilima dodjeljuju stimulacije i nagrade. Naša pozicija u svim trima društvima je jedinstvena – tražimo transparentne plaće definirane kolektivnim ugovorom, kaže Palčić.