Županijski savjet

Rijeka nikada neće imati prometni “zeleni val”. Evo zašto

Vladimir Mrvoš

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Razlog tome je uvođenje kompjuterizacije semafora, koji prate promet, i puštaju promet i sa sporednih cesta



Na sjednici Županijskog savjeta za sigurnost prometa na cestama Primorsko-goranske županije moglo se čuti da je tijekom deset mjeseci 2024. godine u usporedbi s istim razdobljem 2023. godine, na području Policijske uprave primorsko-goranske došlo je do povećanja ukupnog broja prometnih nesreća za 3,5 %, smanjenja broja prometnih nesreća sa poginulim osobama za 29,2 % i smanjenja prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama za 4,7 posto.


– Broj smrtno stradalih tijekom 2024. godine (20) smanjen je u odnosu na 2023. godinu (26) ili 23,1 posto. Broj teže ozlijeđenih osoba smanjen je sa 264 na 248 ili 6,1 posto, a lako ozlijeđenih smanjen je sa 753 na 716 osoba ili 4,9 posto.


U promatranom razdoblju 2024. godine evidentirano je ukupno 3.147 prometnih nesreća, što je više za 107 nesreća ili 3,5 % u odnosu na isto razdoblje 2023. godinu, kada je evidentirano 3.040 prometnih nesreća.




Od 20 smrtno stradalih sudionika u prometu, njih 11 su državljani RH, 6 je državljana EU (Austrija, Slovenija, Njemačka i Rumunjska) i 3 državljana trećih zemalja (Sjeverna Makedonija, lndija i Moldavija), rekao je Dejan Hreljac iz Policijske uprave primorsko goranske.


Riječani više nikada neće imati “zeleni val”, a razlog tome je uvođenje kompjuterizacije semafora, koji prate promet, i puštaju promet i sa sporednih cesta.


Naime, na Savjetu je rečeno da je početkom 1998. godine Grad Rijeka imao je izgrađenu mrežu semaforiziranih raskrižja sa prosječnom starošću opreme od 25 godina.


Semaforskim svjetlima na 75 raskrižja upravljalo je 57 lokalnih uređaja zastarjele relejne tehnologije, od kojih je 47 bilo povezano sa središnjim upravljačkim uređajem skromnih mogućnosti, smještenim u prostorima MUP-a.



Zadovoljavajuća funkcionalnost sustava bila je omogućena prvenstveno zahvaljujući dobrom održavanju, ali prestanak postojanja tvornice Nikola Tesla kao proizvođača opreme, nemogućnost nabave rezervnih djelova te sve veće opterećenje prometne mreže grada zahtijevali su da se dotrajali sustav što prije zamijeni novim.


Za projektiranje novog automatskog sustava te za nadzor njegove izgradnje osnovan je stručni tim sastavljen od predstavnika Grada, Hrvatskih cesta, županijske uprave za ceste, Fakulteta prometnih znanosti iz Zagreba, Prometne policije i tadašnjeg Rijeka prometa.


Po zamisli stručnog tima, cjelokupno područje Rijeke podijeljeno je u pet prometnih zona u kojima su u funkciji 86 semaforiziranih raskrižja.


Od njih je u sustav AUP-a danas uključeno 62 raskrižja koja su opremljena semaforskim uređajima ITS tehnologije. Automatsko upravlljanie prometom (AUP) – tehnologija vođenja prometa omogućuje upravljanje svjetlosnom prometnom signalizacijom u ovisnosti o stvarnim (trenutnim) prometnim opterećenjima na prometnoj mreži.


Sustav je modularan i se može lako prilagoditi novim prometnim uvjetima kao što je puštanje u promet ceste D403, D404 i sl.


Dalje je objašnjeno da je RMS inteligentni sustav za automatsko upravljanje prometom koji omogućava nadzor, kontrolu i upravljanje svih lokalnih semafora na području grada povezanih u sustav.


Rad sa sustavom je omogućen kroz mnoštvo specijaliziranih korisničkih alata namijenjenih prometnim operaterima, servisnoj službi, službi javnog prijevoza, policiji, vatrogascima, hitnoj službi…


Na Savjetu je bilo govora o rezultatima prometnih projekata koji su rađeni za PGŽ, Grad Cres i Grad Opatiju. Tematika je vezana uz primjenu digitalnih prometnih modela i pripadajućih tehnologija iz domene upravljanja prometom i upravljanja javnim prijevozom.


Testirana je tehnologija mapiranja dnevnih putovanja na prostoru Gorskog kotara integriranjem podataka iz mobilnih mreža u prometni model te je analizirana dostupnost s obzirom na određenu ponudu usluge javnog prijevoza u tom području. Bilo je riječi i o osposobljavanje djece za samostalno upravljanje biciklom u prometu.