Foto Sergej Drechsler
Restauracijom zidova, ukrasnih elemenata, kamene plastike i drvene stolarije želi se pročelju zgrade vratiti nekadašnji izgled i boju. Ovo je opsežan zahvat, površina je velika i sve se radi ručno
povezane vijesti
- Na Pravnom fakultetu raspravljali o utjecaju Konvencije za zaštitu ljudskih prava na hrvatski pravni poredak
- 24-satno crtanje stripa u Rijeci i ove godine, izazov je odlična prilika za umjetnike i zaljubljenike u stripove svih generacija
- Šesnaest timova krenulo u poduzetničku avanturu u Startup inkubatoru Rijeka
Obnova riječkog željezničkog kolodvora, započeta u ožujku 2020. godine, unatoč pandemiji i zimskim vremenskim uvjetima napreduje i odvija se prema rasporedu.
Ova povijesna građevina dugo je vremena vapila za ozbiljnom intervencijom i obnovom koja će joj vratiti sjaj iz proteklih razdoblja. Projekt obnove, vrijedan 2,1 milijun eura, obuhvaća cjelovitu sanaciju pročelja zgrade, sanaciju unutrašnjeg prostora za prijam i otpremu putnika, službenih prostora prometnog osoblja te sanitarnog čvora za putnike i klimatizaciju zgrade.
Pročelje zgrade
Na upit o dinamici obnove zgrade kolodvora iz HŽ Infrastrukture pojasnili su da je u tijeku sanacija pročelja zgrade i nanošenje završnih slojeva žbuke te izrada profilacije na fasadi prema uputama konzervatorskoga nadzora.
Također, veći dio vanjske stolarije, tipski prozori i vrata sjevernog i južnog pročelja izrađeni su i oličeni prema originalnim dijelovima te dostavljeni na gradilište, dok se preostala stolarija izrađuje prema prethodno izrađenim uzorcima, odobrenim od nadležnog konzervatorskog odjela.
Paralelno s time izvode se i restauratorski radovi na elementima pročelja.
Izvođač konzervatorsko-restauracijskih radova je tvrtka Terracotta iz Zagreba čiji stručni tim od dvadesetak restauratora i diplomiranih kipara od kolovoza prošle godine, polako i do savršenstva dovodi povijesne elemente pročelja zgrade kako bi ona bila dovedena do svog prvobitnog stanja.
Budući da je riječ o zgradi koja od izgradnje 1891. godine do danas obavlja svoju izvornu funkciju, a koja se nalazi unutar registrirane urbanističke cjeline grada Rijeke i upisana je u Registar nepokretnih spomenika kulture Republike Hrvatske, jedna od najvažnijih i najduljih etapa u njezinoj obnovi jesu upravo konzervatorsko-restauratorski radovi.
Restauracijom zidova, ukrasnih elemenata, kamene plastike i drvene stolarije cilj je pročelju zgrade vratiti nekadašnji izgled i boju.
Gradilištem i skelom po vanjskom dijelu zgrade provela nas je voditeljica radova Eni Jukopila, objasnivši nam kako je riječ o opsežnom zahvatu jer je površina velika i sve se radi ručno, na zgradi, a zatim i cijeli proces restauracije ukrasnih elemenata zgrade, od njihova čišćenja pa sve do voskanja »terracotte«.
– Ukrasni elementi na zgradi izvedeni su u terracotti, odnosno pečenoj glini, a naš prvi postupak u obnovi bio je njihovo čišćenje, što je bilo jako problematično.
Restauratorski radovi ovdje se dosad nisu obavljali, stoga najprije čistimo sve povijesne slojeve nastale na elementima, zajedno sa skramom koja je kroz vrijeme nastajala od atmosferilija i javnog gradskog prijevoza.
Također, nailazimo i na sloj boje koji je zaista teško skidati, objasnila je Jukopila, dodavši kako su s prvom fazom čišćenja gotovi na sjevernom pročelju, a retuš ukrasnih elemenata izvodi se materijalom sličnim originalu te u konačnici sve elemente patiniraju i voskaju kako bi imali zaštitni film koji ih štiti od upijanja vode i nečistoća.
Većina ukrasnih elemenata restaurira se »in sito« na skeli, kaže Jukopila, a pojedine elemente koji su bili previše uništeni zamjenjuju replikama koje lijevaju u silikonske kalupe, prethodno napravljene prema otisku originala.
Unutrašnjost
Uz sanaciju pročelja zgrade trenutno se obavljaju radovi na uređenju službenih prostora prometnog osoblja, kao i pripremni radovi za ugradnju klimatizacije, dok će sanacija sanitarnog čvora započeti nakon što se završi obnova prostora za prijam i otpremu putnika.
Unutrašnji prostor za prijam putnika uključuje obnovu vestibula, vjetrobrana, hodnika, garderobe, čekaonice i prolaza, a predviđeni opseg uređenja uvelike će poboljšati uvjete za putnike i osoblje te osigurati pristupačnost osobama smanjene pokretljivosti u kolodvorskoj zgradi Rijeka.
– S obzirom na to da su početkom sanacije prostora za prijam i otpremu putnika sondažno istražnim radovima pronađeni izvorni dijelovi zidova, oslici i štukature na cijelom oplošju vestibula, daljnji radovi u tom dijelu kolodvorske zgrade su zaustavljeni dok se ne izradi projekt unutrašnjeg uređenja prema zahtjevu konzervatora, kazali su iz HŽ Infrastrukture.
U tijeku je postupak javne nabave za izradu projekta koji će uključivati restauratorsku obnovu ovih atraktivih dijelova unutrašnjosti koji javnosti do sada nisu bili poznati, a s time i produljenje radova te određeno povećanje cjelokupne investicije.
– Zbog povećanog opsega konzervatorsko-restauratorskih radova, naknadnih zahtjeva konzervatora, ali i situacije uzrokovane pandemijom koronavirusa, radovi na cjelokupnoj obnovi kolodvorske zgrade u Rijeci odvijaju se uz određena kašnjenja u odnosu na planiranu dinamiku.
Točnije informacije o rokovima i povećanju ukupnog iznosa obnove zgrade bit će poznate nakon izrade projekta unutrašnjeg uređenja i dobivanja ponuda za izvođenjem radova na tom projektu, pojasnili su.
No, ono što je sigurno, završetkom cjelokupnog projekta kolodvorska zgrada, izgrađena još u 19. stoljeću, blistat će kao nekad, a Rijeka će napokon dobiti željeznički kolodvor primjeren potrebama putnika u 21. stoljeću.