Sustav Ricikleta uveden je 2020. godine / Foto S. DRECHSLER
Projektom je predviđeno vođenje biciklističke staze nogostupima na najvećem dijelu trase, osim na dionici od Riječkog zavoja do Preluka, na kojoj je predviđeno kretanje biciklista na kolniku, uz izvedbu horizontalne signalizacije. Procijenjeni troškovi izvedbe biciklističke staze su 1.360.000 kuna
povezane vijesti
RIJEKA– U subotu 30. srpnja na snagu je stupio novi Zakon o sigurnosti prometa na cestama koji je donio mnoge izmjene u prometovanju biciklima i električnim romobilima. Zakon je uveo termin osobnog prijevoznog sredstva u što spadaju električni romobili i slična prometala na električni pogon te propisao pravila za vozače takvih prijevoznih sredstava. To znači da sada romobilisti smiju voziti samo biciklističkim stazama, a vozači moraju imati kacigu. I brzina im je ograničena, a tko je prekorači platit će novčanu kaznu od tisuću kuna.
Tempo pješaka
Od subote romobilima se može voziti tempom pješaka ili brzinom do 25 kilometara na sat. Prema novom zakonu, zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje moraju nositi vozači osobnih prijevoznih sredstava, a kazna za taj prekršaj je 300 kuna. Vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva ne smije upravljati vozilom koristeći slušalice na ili u oba uha čime bi umanjio mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom. Novčanom kaznom u iznosu od 300 kuna kaznit će se za prekršaj, navodi se u zakonu.
Nova zakonska regulacija dugo se čekala i bila je potrebna. Naime, u posljednje vrijeme sve više bicikla i električnih romobila je i na riječkim prometnicama, a nerijetko su njihovi vozači bili i sudionici prometnih nesreća. Tako su se nedavno na području Rijeke i otoka Krka dogodile prometne nesreće u kojima su teško ozlijeđeni vozač električnog bicikla te dijete koje je upravljalo električnim romobilom, a da niti jedan od njih prilikom vožnje nije koristilo zaštitnu kacigu.
O problemu sigurnosti u prometu i vozača bicikala, romobila i automobila te pješaka raspravljalo se i na jednoj od sjednica Gradskog vijeća Grada Rijeke, u aktualnom satu. Tako je član Gradskog vijeća Željko Jovanović postavio pitanje upućeno riječkom gradonačelniku Marku Filipoviću upravo na temu biciklističkih staza u Rijeci.
– Kako građani navode, svjedoci smo velikog povećanja broja građana koji se u Rijeci koriste biciklima i električnim romobilima u svakodnevnom prijevozu gradom, pri čemu taj vid prijevoza postaje i način dostave različitih paketa. Mišljenje je zabrinutih građana da bez kvalitetnog prometnog rješenja i uspostave posebnih staza za njihovo prometovanje postoji velika opasnost za sigurnost u prometu i vozača bicikala, romobila i automobila te pješaka. Kakvi su planovi za dugoročno rješenje ovog problema, pitao je vijećnik Jovanović.
Održiva mobilnost
U odgovoru vijećniku, gradonačelnik Filipović istaknuo je kako su za sve ceste, kao prometnu infrastrukturu, propisani osnovni elementi važećim odredbama primjenjivih zakona i pravilnika.
– Problem električnih romobila, monocikala i slično eskalirao je razvojem tehnologije i njihovom sve češćom uporabom te gradska infrastruktura nije posebno opremljena za ovakve nove načine prijevoza. Isto tako, razvoj održive mobilnosti važan je dio razvoja prometa u gradu, a unutar održive mobilnosti jedan od bitnih elemenata je poticanje alternativnih, ekološki prihvatljivih načina kretanja i tzv. mikromobilnosti. Slijedom toga, 2020. godine u Rijeci je uveden sustav e-bicikala Ricikleta, a 2021. godine proveden je pilot projekt uvođenja e-romobila, dok je ove je godine usluga iznajmljivanja e-romobila implementirana kroz javni poziv, odgovara Filipović.
Dodaje i da je prošle godine, da bi se započelo s ostvarivanjem infrastrukturnih uvjeta za ove vidove prijevoza, izrađen projekt biciklističke trase u gradu, i to od Preluka do središta grada Rijeke.
– Projekt je izrađen u suradnji Odjela za razvoj, urbanizam, ekologiju i gospodarenje zemljištem i Rijeka prometa. Analiza podataka o korištenju e-bicikala pokazala je da su terminali e-bicikala na zapadnom dijelu grada bili najkorišteniji te je kao početni projekt definirana upravo ta trasa na zapadnom dijelu grada. Svakako napominjem da će da po novom zakonu o sigurnosti prometa na cestama i e-romobili moći kretati biciklističkim stazama – istaknuo je Filipović.
Optimalni pravci
Nadalje, rekao je, projekt je sadržajno obuhvatio utvrđivanje optimalnih pravaca kretanja biciklističkog prometa i rješavanje kritičnih točaka na dionici od terminala e-bicikala na Jadranskom trgu do granice grada na Preluku.
Projektirana je sva potrebna horizontalna i vertikalna signalizacija te je izrađen detaljni troškovnik svih radova i opreme za realizaciju navedenog zahvata. Projektom je predviđeno vođenje biciklističke staze nogostupima na najvećem dijelu trase, osim na dionici od Riječkog zavoja do Preluke, na kojoj je dionici predviđeno kretanje biciklista na kolniku, uz izvedbu odgovarajuće horizontalne signalizacije. Procijenjeni troškovi izvedbe predmetne biciklističke staze iznose 1.360.000 kuna. Ostvaren je preliminarni kontakt s nadležnim Ministarstvom o sufinanciranju ovog zahvata kroz 2023. i 2024. godinu. Planirana je također i daljnja izrada projektne dokumentacije za uređenje biciklističkih staza na istočnom dijelu grada – od središta grada do Plumbuma te na prostoru Sveučilišnog kampusa.