SNIMIO: SERGEJ DRECHSLER
Učenici smatraju da se nakon odslušanog GOO-a mogu zauzeti za sebe bez da povrijede drugu osobu, mogu reći ne za ono što ne žele, mogu lakše izraziti svoje mišljenje te mogu imati shvaćanja za poziciju drugih.
povezane vijesti
RIJEKA – Jučer su predstavljeni rezultati dvogodišnjeg istraživanja provedbe riječkog modela Građanskog odgoja i obrazovanja u riječkim osnovnim školama, provedeno u suradnji s Centrom za primijenjenu psihologiju Odjeka za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci. Evaluacija je pokazala visoki postotak zadovoljnih učenika, roditelja, nastavnika i ravnatelja, a sam projekt dobio je više priznanja i nagrada. GOO se provodi već petu godinu zaredom kao izvannastavna aktivnost, jednom do dva puta tjedno, s fondom do 70 sati godišnje. Nastava je iskustvena, terenska i praktična te u središte procesa stavlja učenike i njihov kognitivni, socijalni, psihološki i emocionalni razvoj. S obzirom na interdisciplinarnost GOO-a, i njegovi provoditelji dolaze iz različitih struka – profesori, učitelji, pedagozi, povjesničari, psiholozi, filozofi, sociolozi i edukacijski rehabilitatori – a svi prolaze i dodatnu stručnu edukaciju.
Bolji na testu znanja
O rezultatima dvaju istraživanja provođenja GOO-a govorila je predstavnica Centra za primijenjenu psihologiju Filozofskog fakulteta u Rijeci Barbara Kalebić Maglica, posebno se osvrnuvši na drugo, opsežno, longitudinalno istraživanje koje se provodilo od 2018. do 2020. godine. Njime je bilo obuhvaćeno oko 400 učenika svake godine podijeljenih u eksperimentalnu i kontrolnu grupu, 404 roditelja, 21 ravnatelj škola i 19 provoditelja programa. Kako je Kalebić Maglica u izlaganju pojasnila, učenici su vrlo zadovoljni nastavom na koju su se odlučili jer žele iskusiti nešto drugačije, naučiti kako biti bolji građani te naučiti nešto o zanimljivim temama koje se obrađuju.
Učenici smatraju da se nakon odslušanog GOO-a mogu zauzeti za sebe bez da povrijede drugu osobu, mogu reći ne za ono što ne žele, mogu lakše izraziti svoje mišljenje te mogu imati shvaćanja za poziciju drugih. GOO-om su zadovoljni i roditelji te ravnatelji koji uviđaju njegovu važnost, jer, kako smatraju, potiče aktivno sudjelovanje učenika u zajednici te razvijanje njihovoga kritičkog mišljenja, stoga se zalažu za njegovo uvođenje kao obaveznog predmeta. Štoviše, na testu znanja kojem su pristupili oni koji pohađaju GOO i koji ga ne pohađaju, rezultati jasno pokazuju kako oni koji su pohađali GOO imaju značajno bolje rezultate.
Nagrade i priznanja
Kako je riječki gradonačelnik Vojko Obersnel napomenuo, uvođenje Građanskog odgoja izazvalo je velik interes, a osim što su neki drugi gradovi, županije i škole preuzeli riječki model tog predmeta, on je nagrađivan i priznat – Središnji koordinacijski odbor akcije Gradovi i općine – prijatelji djece dodijelio je projektu nagradu Naj akcija 2017. godine, Udruga gradova proglasila ga je najboljim u kategoriji “Grad građana”, a Europska komisija je u analizi politika obrazovanja, usavršavanja i osposobljavanja u zemljama članicama EU za 2018. godinu posebno istaknula riječki model GOO-a. Također, Grad Rijeka je za riječki model GOO-a 2019. dobio nagradu “Gradovi za jednakost” kao najbolje ocijenjen grad za osobito istaknutu praksu u području jednakosti.
Grad Rijeka uložio je do sada u implementaciju GOO-a i popratne aktivnosti oko 1, 7 milijuna kuna, a besplatno je ustupio sve materijale za provedbu tog modela školama, gradovima i županijama koji su prepoznali njegovu vrijednost i provode ga na svom području – gradovi Pula, Pazin, Umag, Labin, Poreč, Rovinj, Sisak, Osijek i Opatija, zatim Istarska, PGŽ i Krapinsko-zagorska županija te OŠ Ludina iz Sisačko-moslavačke županije.