Pionirski pothvat

Riječki sedmaši masovno žele pohađati Zdravstveni odgoj, od iduće godine to će im biti i omogućeno

Ingrid Šestan Kučić

Ilustracija / Foto Damir Spehar/PIXSELL

Ilustracija / Foto Damir Spehar/PIXSELL

Čak 63 posto riječkih sedmaša u školi želi pohađati izvannastavnu aktivnost Zdravstveni odgoj i obrazovanje



RIJEKA  Istraživanje riječkog Filozofskog fakulteta pokazalo je da čak 63 posto riječkih sedmaša u školi želi pohađati izvannastavnu aktivnost Zdravstveni odgoj i obrazovanje, a od iduće školske godine to će im biti i omogućeno, jer Grad Rijeka je prva hrvatska jedinica lokalne samouprave koja je prepoznala potrebu za zdravstvenim opismenjavanjem djece i mladih.


Što kaže istraživanje?


Na današnjem predstavljanju prve faze tog programa na kojem se već dugo radi prof. dr. Nena Rončević s Odsjeka za pedagogiju Filozofskog fakulteta u Rijeci iznijela je i druge podatke dobivene istraživanjem u kojem je sudjelovalo 50 posto svih riječkih sedmaša, a koji jasno upućuju na potrebu uvođenja Zdravstvenog odgoja i obrazovanja.


Prema tim podacima 3,1 posto riječkih sedmaša nekoliko puta mjesečno konzumira cigarete, a njih 16 posto smatra to normalnim, dok 2 posto sedmaša pije alkohol nekoliko puta mjesečno te njih 10 posto misli da to normalno.




Čak 77 posto sedmaša svakodnevno više od sat vremena provodi na internetu i društvenim mrežama, a četvrtina tako provodi više od četiri sata dnevno.


Svaki drugi ispitani sedmaš cyberbullying smatra problematičnim, a na pitanje kako procjenjuju svoje mentalno zdravlje njih 20 do 25 posto izjavljuje da su rijetko zadovoljni sobom, dok se njih 11 posto rijetko ili nikada ne osjeća voljeno.


Takvi poražavajući podaci bili su polazište za izradu novog kirukuluma koji će od iduće jeseni eksperimentalno ući u manji broj riječkih škola, a ističući kako su zdravlje i mentalno zdravlje u Hrvatskoj obuhvaćeni s dvije od sedam međupredmetnih tema, zamjenica riječkog gradonačelnika Sandra Krpan istaknula je da način provedbe ovisi pojedinačno o školi i individualnoj aspiraciji i motivaciji pojedinih nastavnika te ne postoji nikakv oblik evaluacije naučenog, što dovodi u pitanje kvalitetu provedbe.


Krpan: Pripremiti djecu za sve izazove života


– Svjesni odsustva programa na nacionalnoj razini donijeli smo odluku o uvođenju Zdravstvenog odgoja i obrazovanja kao izvannastavne aktivnosti od iduće školske godine, s jasnom misijom da djecu i mlade pripremi za zdrav, zadovoljan i sretan život.


Prva faza izrade programa uključivala je razvoj kurikuluma, a sada se bližimo drugoj fazi koja uključuje izradu priručnika za učenike i edukaciju provoditelja aktivnosti.


Cilj nam je pripremiti djecu za sve izazove života. Do kraja godine izradit će se priručnik za učenike, a na proljeće iduće godine provest će se opsežna edukacija budućih provoditelja, najavila je Krpan.


Uvodi se i genetsko opismenjavanje djece

Prema najavama zamjenika riječkog gradonačelnika, Gorana Palčevskog, Grad Rijeka neće stati samo na uvođenju izvannastavne aktivnosti Zdravstveni odgoj i obrazovanje.


– Krenut ćemo i s programom genetskog opismenjavanja koji će se provoditi u dječjim vrtićima i nižim razredima osnovnih škola s ciljem da djeca prihvate nova saznanja u području genetike i da se lakše nose s tim. Zdravstveni odgoj postaje stvarnost u školama Grada Rijeke. Naša inicijativa za uvođenje proizlazi iz uvjerenja da je zdravlje naše djece ključno za njihovu budućnost, kazao je Palčevski.


Istaknuo je i da je Grad Rijeka prva jedinica lokalne samouprave koja aktivno radi na zdravstvenoj pismenosti djece i mladih kroz cjelovit pristup učenju u svim aspektima zdravlja.


– Rezultati brojnih istraživanja pokazuju da su potrebe za jačanjem mentalnog, tjelesnog i reproduktivnog zdravlja sve evidentnije i zahtjevnije. Pandemija COVID-19 dodatno je naglasila stres i izazove s kojima se djeca i mladi suočavaju.


Zato je obrazovni sustav dužan nadilaziti uske sektorske ciljeve i doprinositi zdravlju. Razina zdravstvene pismenosti u Hrvatskoj je između problematične i odgovarajuće adekvatne što je poražavajuće, ali nam je ujedno poticaj za daljnje djelovanje, naglasio je zamjenik riječkog gradonačelnika.

Nakon pilot faze program će se prije uvođenja u sve škole evaulirati, a kako je pojasnila zamjenica gradonačelnika, program će se provoditi kroz 70 sati godišnje kroz dva odvojena obrazovna ciklusa od kojih prvi uključuje učenike 5. i 6. razreda, a drugi učenike 7. i 8. razreda.


Dodajući da su prilikom izrade kurikuluma konzultirana mnogobrojna domaća i inozemna istraživanja Eli Pijaca Plavšić iz Foruma za slobodu odgoja kazala je da će učenje i poučavanje unutar ove izvannastavne aktivnosti biti organizirano kroz četiri tematska područja, a riječ je o zdravim stilovima života, pravilnoj prehrani i tjelesnoj aktivnosti, zatim mentalnom zdravlju čiji je cilj emocionalna i socijalna dobrobit djece, a posebne tematske cjeline su seksualno i reproduktivno zdravlje te rodna ravnopravnost i prevencija ovisnosti i rizičnih ponašanja.


– U provedbi kurikuluma naglasak je na terenskoj nastavi, a svi će učenici dobiti učeničku mapu, kao što je to slučaj s Građanskim odgojem i obrazovanjem, kazala je Pijaca Plavšić.


Kao jednu od prednosti programa koautorica i pročelnica Odsjeka za pedagogiju Filozofskog fakulteta u Rijeci, prof. dr. Vesna Kovač, istaknula je činjenicu da će učenici imati priliku svoja znanja prenositi dalje te će postati svojevrsni ambasadori zdravlja, a izradit će se i indeks zdravlja škola.


Riječ je o prvom takvom alatu u Hrvatskoj koji će omogućiti samovrednovanje škole vezano uz promociju zdravlja, kao i unapređenje zdravstvene pismenosti.


Priručnici za učenike bit će prevedeni i na talijanski jezik, a kao i u slučaju Građanskog odgoja i obrazovanja i materijali novog programa ustupit će se besplatno svim jedinicima lokalne i regionalne samouprave koje pokažu interes za provedbu programa.


Navodeći kako je uvođenje Zdravstvenog odgoja i obrazovanja pionirski pothvat u Hrvatskoj riječki gradonačelnik Marko Filipović istaknuo je da je ulaganje u obrazovanje važno, kao i da je Rijeka do sada bila primjer nadstandarda u osnovnom školstvu te je za novi program rekao da je logičan nastavak Građanskog odgoja i obrazovanja.


– Cilj je da program bude u svim našim osnovnim školama i da što veći broj djece bude obuhvaćen, jer smatramo to važnim. Do sada smo prošli dugačak put koji je uključivao veliki broj uključenih stručnjaka, zaključio je gradonačelnik.