Rijeka / Snimio SERGEJ DRECHSLER
Već s pola sata kraćim radom javne rasvjete mogu se postići značajne uštede, kaže direktor Energa Sanjin Kirigin
povezane vijesti
RIJEKA – Uslijed energetske krize izazvane ruskim napadom na Ukrajinu, ušteda energije i smanjenje potrošnje na svim razinama jedna je od glavnih tema na razini cijele Europske unije, a među ostalim mjerama koje se predlažu je i smanjenje intenziteta javne ravjete.
Svakodnevne “ćakule”
O tome se raspravlja i na lokalnim razinama, pa čak i u svakodnevnim “ćakulama” građana, posebno na društvenim mrežama gdje se raspravlja treba li, kada i kako reducirati javnu rasvjetu. U Rijeci su takve rasprave također prisutne, kao i upiti građana na službenim web stranicama Grada Rijeke o mogućem smanjenju potrošnje energije u javnoj rasvjeti u gradu, ali i na riječkoj zaobilaznici koja, doduše, nije pod upravljanjem Grada već Hrvatskih autocesta. Dio građana traži da se rasvjeta reducira, dio je protiv toga, no uštede će vjerojatno morati biti postignute.
Stoga smo Energu, tvrtki u većinskom vlasništvu Grada Rijeke koja se, uz distribuciju plina i opskrbu toplinskom energijom, bavi i upravljanjem javnom rasvjetom uputili upit o mogućim uštedama na javnoj rasvjeti. Zanimalo nas je predviđa li Energo uštede i na koji način, povremenim gašenjem javne rasvjete u određenim vremenskim periodima tijekom noći na nekim lokacijama, gašenjem dijela rasvjetnih tijela u pojedinim ulicama i na drugim javnim prostorima ili na neki drugi način.
Inače, Grad Rijeka u sustavu javne rasvjete ima 15.950 rasvjetnih tijela, 344 kilometra naponskih vodova i 319 napojnih točaka. Instalirana snaga javne rasvjete je ukupno 2,33 megavata (MW), a godišnja potrošnja u 2021. godini iznosila je 8,6 gigavatsati (GWh), što je gradski proračun, odnosno građane Rijeke stajalo 6,6 milijuna kuna. Sa sadašnjom cijenom koju Grad plaća za električnu energiju, od 0,9967 kuna po kilovatsatu (s PDV-om), godišnja potrošnja iznosila bi oko 8,5 milijuna kuna.
Direktor Energa Sanjin Kirigin kaže kako se već neko vrijeme, u suradnji s HEP-om, razmatraju mogućnosti uštede na električnoj energiji potrebnoj za javnu rasvjetu u Rijeci
– Još nismo odredili točan model uštede, ali najvjerojatnije će se postići na način da će se javna rasvjeta paliti nešto kasnije u večernjim satima, a gasiti nešto ranije ujutro već sa pola sata kraćim radom javne rasvjete možemo postići značajne uštede. O svemu razgovaramo s HEP-om i moramo točno utvrditi koje su opcije moguće a koje nisu. Što se tiče prijedloga da se gasi svako drugo rasvjetno tijelo u pojedinim ulicama, to tehnički nije moguće, tako da se o tome nije ni raspravljalo, rekao je Kirigin.
Za Advent nešto manje blagdanskog blještavila
Ovogodišnji Advent bit će i u Rijeci u znaku štednje električne energije pa se tako može očekivati i nešto manje blagdanskog blještavila. Naime, u Gradu Rijeci na novinarski su upit kazali kako je Grad ugovorio radove iluminacije i dekoracije za predstojeće božićne i novogodišnje blagdane u istom obimu kao i prijašnjih godina. No, s obzirom na aktualnu energetsku krizu i potrebu za štednjom energije, Grad Rijeka će tijekom predstojećih blagdana skratiti periode u kojima je uključena rasvjeta te po potrebi i dodatno reagirati. Kada konkretno, za sada još nisu iskomunicirali. Dodali su i kako su programom održavanja komunalne infrastrukture unutar Odjela za komunalni sustav Grada Rijeke osigurana sredstva za utrošak struje povodom iluminacije i dekoracije u iznosu od 55.500 kuna. U Turističkoj zajednici grada Rijeke, koja provodi natječaj za davanje u zakup adventskih kućica na nekoliko lokacija u gradu, naveli su pak, kako će zakupci kućica bit limitirani u potrošnji električne energije, odnosno dobit će preporuke za smanjenje troškova. (A. J. B.) |
Izrada elaborata
Što se tiče reduciranja rasvjete na zaobilaznici koja je osvijetljena cijelom trasom koja prolazi kroz Grad Rijeku, ali i na čvorovima na kojima se vozila uključuju na zaobilaznicu ili izlaze s nje i izvan granica grada iz Hrvatskih autocesta (HAC) na naš upit o mogućim uštedama odgovaraju kako je postojeća rasvjeta na svim dionicama autocesta kojima HAC upravlja izvedena u skladu s projektnom dokumentacijom, ali i da je u tijeku izrada elaborata kojim će se razmotriti podešavanje javne rasvjete.
– Prilikom rekonstrukcija pojedinih dijelova autoceste – odmorišta, čvorova i slično, cestovna rasvjeta se projektira kao energetski učinkovita cestovna rasvjeta uz primjenu efikasnih izvora svjetlosti u LED tehnologiji, te su pojedina odmorišta već izvedena na taj način. Nadalje, nastavno na smjernice Vlade Republike Hrvatske za uštedu energije u Republici Hrvatskoj kao jedna od mjera u javnom sektoru je predloženo smanjenje potrošnje električne energije cestovne rasvjete, odnosno u skladu sa smjernicama predlaže se izvršiti podešavanje regulacije rada sustava cestovne rasvjete tako da ne ugrožava sigurnost prometa. U skladu s navedenim Hrvatske autoceste d.o.o. su pokrenule nabavu usluge: Izrada stručnog elaborata potrebnog razreda rasvjete i svjetlotehnička mjerenja cestovne rasvjete, kako bi se na siguran način i u skladu sa zakonskom regulativom primijenile dane smjernice. Isto tako u cilju racionalizacije potrošnje u četvrtom kvartalu ove godine se planira pokrenuti nabava usluge izrade idejnih rješenja racionalizacije rasvjete na svim dionicama i tunelima Hrvatskih autocesta d.o.o, kojom bi se sustavno riješila problematika prijelaza sustava cestovne rasvjete Hrvatskih autocesta d.o.o. na energetski učinkovitu cestovnu rasvjetu primjenom efikasnih izvora svjetlosti u LED tehnologiji, odgovorili su iz HAC-a.
Važna sigurnost
O mogućnosti smanjenja intenziteta javne rasvjete, s aspekta sigurnosti prometa na zaobilaznici na teritoriju Grada Rijeke, kao i na čvorovima izvan grada pitali smo i Borisa Skeledžića, umirovljenog bivšeg voditelja Sektora prometne policije PU Primorsko-goranske koji ističe kako je intenzitet rasvjete na prometnicama određen projektom i mora se poštovati kako bi određena prometnica mogla biti u uporabi.
– Intenzitet osvjetljenja je predviđen projektnom dokumentacijom i ovisi o razini služnosti ceste. Riječka zaobilaznica je u biti autocesta, s vrlo gustim prometom i velikim brojem čvorišta na kojima se vozila uključuju i isključuju s nje, koja velikim dijelom prolazi kroz Grad Rijeku i druga gusto naseljena područja. Zaštita okoliša i štednja su poželjne, pogotovo u sadašnjim okolnostima, ali s aspekta sigurnosti prometa smatram da intenzitet rasvjete ne bi smio biti smanjen, rekao je Skeledžić.