Foto Angela Maksimović
Bojim se da smo koristili moć da bismo zataškavali stvari i da nam je u tom zataškavanju na prvom mjestu bio zlostavljač i njegov interes, a da često nismo vodili računa o onima koji su bili zlostavljani, poručio je Mate Uzinić
povezane vijesti
U Riječkoj nadbiskupiji danas je bio Dan posta i molitve za žrtve zlostavljanja, za obraćenje i za posvećenje Riječke nadbiskupije.
Predvođeni riječkim nadbiskupom Matom Uzinićem, s tim su se nakanama na molitvi krunice, misi i euharistijskom klanjanju u katedrali sv. Vida okupili svećenici, njih tridesetak, brojne redovnice i redovnici, vjeroučitelji i drugi vjernici laici.
Nakon što je 22. svibnja u javnost iznio izvješće o prijavama i poduzetim radnjama vezano za slučajeve zlostavljanja maloljetnika i odraslih osoba u Riječkoj nadbiskupiji, nadbiskup Uzinić je Dan posta i molitve za žrtve zlostavljanja, za obraćenje i za posvećenje Riječke nadbiskupije – u svojoj poruci u povodu blagdana sv. Vida, zaštitnika Riječke nadbiskupije i grada Rijeke – najavio kao pokornički i molitveni početak ovogodišnjih Dana sv. Vida.
“S poniznošću i sramom pitamo za oproštenje”
– Ovo misno slavlje posvetit ćemo onima koje smo povrijedili, koje smo izdali, onima kojima nismo bili onakvi kakvi bi trebali biti, koje smo često, ne samo povrijedili nego i ostavili u njihovim ranama. Želimo s poniznošću i sramom pitati za oproštenje, njih, vas i Gospodina, rekao je nadbiskup Uzinić uvodeći u misno slavlje.
U propovijedi je govorio i o situaciji riječke Crkve potresene nedavno objavljenim saznanjima o zlostavljanjima maloljetnika od strane svećenika.
– Situacija koju proživljavamo je gorka, ali vjerujem da ona jest i može biti ozdravljujuća. Ona nije ozdravljujuća samo za nas svećenike nego i sve druge dionike naše riječke Crkve uključujući i žrtve svećeničkog zlostavljanja u Riječkoj nadbiskupiji.
Ova situacija nam pomaže da vidimo ispravno, da vidimo stvarnost onakvu kakva jest, koja je teška, zbog koje se sramimo, zbog koje žalimo.
Ali koja ipak nije cjelovita stvarnost naše Crkve, nego samo njezin dio koji nam je onemogućio da vidimo pravedno, koji nas je, htjeli mi to ili ne, jer mnogi od nas su znali mnoge od ovih stvari, na različite načine trovao.
Kad je riječ o ozdravljenju, koje nam ova situacija donosi pročišćavajući naš pogled, rekao bih da se to pročišćenje događa u tri pogleda, izdvojio je uvodno u propovijedi nadbiskup Uzinić.
Pozvao zlostavljane da mu se jave
Kasnije je tumačio da je to pročišćenje pogleda prema onima koje su neki od svećenika izdali svojim ponašanjem, pročišćenje pogleda prema vlastitom svećeništvu te pročišćenje pogleda u odnosu na Boga.
– Prvo i najvažnije pročišćenje, koje nam se mora s ovim dogoditi je pročišćenje pogleda prema onima koji su u našoj Crkvi zlostavljani, prema onima koje smo, koje su neki od nas izdali svojim ponašanjem, a mi neadekvatnim reagiranjima na takvo ponašanje.
Pa i šutnjom o svemu tome, koja je bila, a možda je i još uvijek prisutna. Moramo u njima prepoznati lice Isusa Krista koji je ranjen, koji pati.
Moramo tražiti načine kako preobraziti njihove rane i kako im pomoći ustati iz toga što im se dogodilo kako bi mogli nastaviti živjeti, rekao je nadbiskup Uzinić i ponovo uputio poziv onima koji su bili zlostavljani da mu se jave, kako je rekao, »da razgovaramo, do vidimo što im je potrebno«.
– Potrebno je da im budemo očevi i majke, braća i sestre da im pokažemo da nam je stalo do njih, do njihovog dobra i da im posvjedočimo lice Isusa Krista koje smo svojim ponašanjem do sada skrivali, da im pomognemo ozdraviti i od toga čime smo njihov pogled zamračili za vidjeti Boga onakvog kakav on jest, i vidjeti Crkvu onakvu kakva ona u biti jest, iako u pojedinim situacijama to nije bila, poručio je riječki nadbiskup.
“Zlostavljač je bio Crkva na klerikalistički način”
Kao drugi pogled izdvojio je pogled Crkve prema samoj sebi, prema svome svećeništvu i biti kršćanin, te je oštro osudio klerikalizam. Rekao je da je Isus za one koji su na vlasti govorio: Slušajte što oni govore, ali nemojte činiti što oni čine.
– Mi smo se u ovoj situaciji doveli do toga da se to i za nas može kazati. Kršćanska poruka je bez obzira na našu nedosljednost prekrasna poruka, radosna poruka, poruka koja se izdiže iznad svih drugih poruka koje možemo naći u ovom svijetu.
To je poruka o Bogu kolji nas ljubi, kojemu je stalo do nas, koji želi našu sreću, koji je postao jedan od nas da bi nam to omogućio, koji i nas šalje da budemo takvi.
Ponekad smo mi svojim ponašanjem tu poruku zamračili i zato se i za nas ponekad može reći: slušajte ih – lijepo govore, ali nemojte živjeti ono što oni žive. Ali to je samo posljedica, a uzrok je u tome što je kod pismoznanaca, farizeja…, biti na božjoj strani značilo imati moć, podložiti druge, vladati drugima.
To je napast koja je i nas pogađala, koju se s pravom naziva – klerikalizam. On je upravo u ovim situacijama najizraženiji jer smo koristili moć da bismo iskoristili drugoga.
I bojim se – ne mogu to govoriti za našu riječku situaciju, ali mogu za situaciju Katoličke crkve u cjelini – da smo koristili moć da bismo zataškavali stvari i da nam je u tom zataškavanju na prvom mjestu bio zlostavljač i njegov interes, a da često nismo vodili računa o onima koji su bili zlostavljani.
Zlostavljač je bio Crkva na klerikalistički način, a zaboravili smo da su Crkva oni koje je zlostavljao, još više da su Crkva i još više da su Krist koji je u njima povrijeđen, poručio je nadbiskup Uzinić zaključujući da taj drugi pogled želi osloboditi od svakog posezanja za moći, od svakog oblika klerikalizma.
“Nismo postali Crkva da bismo dominirali i vladali drugima”
– Mi nismo postali Crkva da bismo dominirali i vladali drugima, nego da bismo nastavili Kristovo djelo služenja drugima. Mi nismo svećenici da bismo se u dostojanstvu izdigli iznad vas vjernika laika, nego da bismo dijeleći isto krsno dostojanstvo bili u službi vas vjernika laika i svima kojima nas Gospodin šalje, naglašavao je nadbiskup Uzinić.
O pročišćenju pogleda u odnosu na Boga, rekao je da taj pogled pomaže ponovno otkriti Boga onakvog kakav jest »i nama, ali i onima koje smo povrijedili«.
– Meni je osobito važno njima poslati poruku – da Bog nije ono kako smo se mi ponašali. Kakav je naš Bog? O njemu govori današnji psalam.
To je Bog koji je vjeran dovijeka, koji potlačenima vraća pravicu, gladnima daje kruha, oslobađa sužnje, slijepcima oči otvara, uspravlja prignute, koji ljubi pravedne, štiti pridošlice, podupire sirote i udovice, a grešnicima mrsi putove, rekao je nadbiskup te zatim istaknuo poslanje Crkve nakon ozdravljenja:
– Da ljudima ovog našeg grada, biskupije, župnih zajednica, osobito onima koje smo povrijedili ili su ih drugi povrijedili, a trebaju našu pažnju i ljubav, posvjedočimo takvoga Boga.