TERENSKO OBRAZOVANJE

Riječka Tehnička škola prati suvremene trendove. U radu se koriste robotika i 3D printeri

Vladimir Mrvoš

U školi djeluje Centar novih tehnologija PGŽ-a u kojem se za sve programe provode praktikumi i vježbe konstrukcije podržane računalom



RIJEKA – Učenici i profesori Tehničke škole iz Rijeke posjetili su Vjetroelektranu Senj u okviru terenske nastave. Riječ je o najvećem vjetroparku u Hrvatskoj, a uključuje izgradnju 39 vjetroagregata pojedinačne snage četiri MW na površini od 65 kilometara četvornih, od čega se 29 vjetroagregata nalazi na području grada Senja, a 10 na području općine Brinje.


Gondola od 146 tona


Radovi na izgradnji vjetroparka počeli su 20. srpnja 2019. godine, a on je prva velika kineska investicija u Hrvatskoj vrijedna oko 230 milijuna eura. Ukupna snaga vjetroparka je 156 MW, a godišnje će proizvoditi 530 mil. kWh električne energije. Operativno će se koristiti barem sljedeće 23 godine. Zanimljivo je da godišnjom proizvodnjom od 0,5 TWh predstavlja doprinos od 3,5 posto ukupne proizvodnje električne energije u Hrvatskoj.


Učenici su bili izuzetno zainteresirani predstavljanjem mogućnosti vjetroparka čija je ukupna površina čak za trećinu veća od površine grada Rijeke, čak i od države San Marino, a dimenzije vjetroagregata su fascinantne. Prvo su izgrađene pristupne ceste u dužini oko 50 kilometara po kojima su transportirani moduli koji su podizani do visine nosivog stupa od 100 metara, na koje su ugrađivane elise od 67 metara. Ipak najzanimljiviji je podatak da gondola na kojoj su spojene elise teška je čak 146 tona. Da bi se ugradilo stup koji drži tu konstrukciju, najprije je trebalo napraviti temelj u koji je ugrađeno oko 720 kubnih metara betona koliko je potrebno za desetak obiteljskih kuća.




Posjet učenika Tehničke škole iz Rijeke Vjetroelektrani Senj je dio praktičnog obrazovanja učenika ove četverogodišnje strukovne škole koja prati i prilagođava se suvremenim trendovima u području znanosti, obrazovanja i struke, pa je tako i posjet vjetroparku bio jedan oblik terenske nastave u kojem su se učenici na direktan način upoznali s radom ovih ekoloških i zelenih izvora električne energije.


– Tehnička škola Rijeka provodi obrazovanje u četiri četverogodišnja smjera, tehničar za mehatroniku, strojarski računalni tehničar, tehničar za energetiku i brodograđevni tehničar. Iako su tehničar za mehatroniku i strojarski računalni tehničar svake godine najtraženija zanimanja u našoj školi, ove godine posebnu pozornost kod upisa posvetili smo ostala dva smjera tehničar za energetiku i brodograđevni tehničar. Naime ova dva smjera smo prijašnjih godina upisivali po pola razreda, odnosno funkcionirali su zajedno u jednom razrednom odjelu. Zahvaljujući velikoj potražnji na tržištu za ovim kadrovima, uspostavili smo kontakte s mnogo poslovnih subjekata na području brodogradnje, a njih je samo na području Rijeke pedesetak i energetike, u prvom redu INA, STSI i naši domaćini Vjetroelektrane Senj – Norinco International Cooperation Ltd., ali i mnogo manjih tvrtki koje se bave instalacijama, ugradnjom fotonaponskih elektrana i ostalih tipova obnoviljih izvora energije.


Moderna oprema


Nakon razgovora s navedenim tvrtkama utvrđene su potrebe za kadrovima koje naša škola obrazuje, nakon čega smo se obratili našem osnivaču, Primorsko-goranskoj županiji koji uvijek imaju sluha za potrebe tržišta rada, ali i škole te su nam dali suglasnost za upis odvojenih punih razreda brodograđevnog tehničara i tehničara za energetiku, kaže Igor Majkić, ravnatelj Tehničke škole.


– Svaki predmet provodi se u svojoj učionici koja je opremljena projektorom i računalom za nastavnike. Osim učionica s »klasičnim zelenim« pločama, imamo i učionice s »pametnim« pločama te učionice za provedbu laboratorijskih vježbi iz STEM područja. U školi djeluje Centar novih tehnologija Primorsko-goranske županije u kojem se, za sve naše obrazovne programe, provode praktikumi i vježbe konstrukcije podržane računalom, računalom upravljani obradni strojevi i industrijski roboti, automatska regulacija i upravljanje hidraulikom i pneumatikom, kao i robotika i 3D printeri, objašnjava Majkić.


Profesori stručnih predmeta posebno su ponosni da se nastava provodi i u specijalističkim učionicama te u novoopremljenoj radionici za održavanje praktične nastave, a ljetnu praksu učenici odrađuju u tvrtkama s kojima Tehnička škola ima dugogodišnju suradnju. U sklopu projekta »Budi spreman i kompetentan!«, planirano je opremanje tri laboratorija (automatika, robotika i CNC tehnologija) te nabava opreme za ispitni laboratorij za tehničke materijale, za automatizaciju, hidrauliku i pneumatiku, obnovljive izvore energije i zavarivanje u vrijednosti od 2,8 milijuna kuna.


»Strukovni« partner


Rijeka je škola partner Strukovnoj školi Vice Vlatkovića u navedenom projektu kao regionalnom centru kompetentnosti u sektoru strojarstva s ciljem ojačavanja kapaciteta odgojno-obrazovnih radnika za razvoj, modernizaciju i provedbu učinkovitih redovitih programa strukovnog obrazovanja te formalnih i neformalnih programa obrazovanja odraslih kroz učenje temeljeno na radu s ciljem pružanja relevantnih praktičnih vještina učenicima i odraslim polaznicima sukladno potrebama gospodarstva i tržišta rada. Kroz ovaj projekt Tehnička škola Rijeka opremit će laboratorij za tehničke materijale, obnovljive izvore energije, CNC tehnologije, hidrauliku i pneumatiku, robotiku i automatizaciju.