APURI

Riječka Akademija primijenjenih umjetnosti ima novi smjer: Izvedbeni dizajn za kazalište i film

Jakov Kršovnik

Lara Badurina, Stefano Katunar i Barbara Bourek / Foto Marko Gracin

Lara Badurina, Stefano Katunar i Barbara Bourek / Foto Marko Gracin

Novi program usmjeren je na sustavno obrazovanje budućih scenografa i kostimografa u području vizualnih, scenskih, filmskih i kazališnih umjetnosti



Izvedbeni dizajn za kazalište i film novi je smjer na diplomskom studiju na Akademiji primijenjenih umjetnosti riječkog sveučilišta, koji kreće od nadolazeće akademske godine 2021./2022. Novi program usmjeren je na sustavno obrazovanje budućih scenografa i kostimografa u području vizualnih, scenskih, filmskih i kazališnih umjetnosti.


Više o studiju rekli su nam redovita profesorica Lara Badurina, voditeljica usmjerenja, te docenti Barbara Bourek i Stefano Katunar koji će predavati na novom smjeru.


– Diplomski studijski program primijenjene umjetnosti ima tri usmjerenja: primijenjeno slikarstvo, primijenjeno kiparstvo te novi izvedbeni dizajn za kazalište i film. Svaki prima do deset studenata. Na novom usmjerenju studenti će moći birati svoj glavni predmet scenografiju ili kostimografiju te pripadajuće stručne izborne predmete, kao i druge izborne predmete diplomskog studija primijenjene umjetnosti, kaže profesorica Badurina.


Multidisciplinarno područje




Scenografija i kostimografija spadaju u područje primijenjenih umjetnosti pa je bilo logično da se usmjerenje pokrene upravo na jedinoj Akademiji primijenjenih umjetnosti u Hrvatskoj, kaže Barbara Bourek.


– Nakon zatvaranja slavne Akademije primijenjenih umjetnosti koja je djelovala u Zagrebu od 1949. do 1955. godine, i iznjedrila cijeli niz slavnih umjetnika i dizajnera kao što su Vasko Lipovac, Ordan Petlevski, Jagoda Buić, Zvonimir Lončarić, Ante Jakić, Mladen Pejaković, Zlatko Bourek, Pavao Štalter, Bruno Planinšek, Mario Antonini, Aleš Debenjak, Boris Babić i drugi, vrijeme je da se studiji scenografije i kostimografije vrate na pravo mjesto, na Akademiju čije studente zanimaju slikarstvo, kiparstvo, grafika.


Za studente koji imaju želju proširiti svoje interese i iskustva na prostor, odijevanje, kazalište i film te, u pravom smislu riječi, primijeniti svoja znanja i talent u multidisciplinarnom širokom području, kaže Bourek.


Nositelji obveznih kolegija dugogodišnji su profesori i vanjski suradnici na Akademiji, scenografi i kostimografi koji se profesionalno bave scenografijom i kostimografijom za kazalište i film, nastavlja Barbara Bourek, a Stefano Katunar kaže da će tijekom studija mentor pratiti svakog studenta.


– Jednak naglasak bit će na kazališnoj, produkcijskoj i filmskoj scenografiji, a što vrijedi i za kostimografiju – za dramske predstave, glazbene i plesne predukcije te kostimografiju za film i televiziju, ističu Bourek i Katunar.


Praktičan rad


Govoreći o praksi, Lara Badurina kaže da će biti nastavljena dosadašnja suradnja s HNK-om Ivana pl. Zajca, HKD-om na Sušaku i Kanalom Ri.


– U ovoj akademskoj godini voditelje obveznog kolegija scenografije pozvao je Odsjek za umjetnost i dizajn, Tehničkog fakulteta Sveučilišta u Novom Sadu, na projekt Bijenale scenskog dizajna, unutar programa Novi Sad EPK 2022, kojim ćemo uključiti novoupisane studente i prezentirati umjetničko-istraživački rad sadašnjih i bivših studenata, kaže profesorica.


A zašto upisati novo usmjerenje, odgovara Stefano Katunar.


– Današnji trend u području primijenjenih umjetnosti bazira se na produkcijskom i filmskom djelovanju. Do sada se Hrvatska pokazala kao izrazito plodno tlo u produkciji filmova i serija A, B i C kategorije.


Događaji uzrokovani pandemijom COVID-19 kojim je izvedbeni sektor ugrožen, gdje su home office i izolacija postali dio svakodnevice, pokazuju nam kako je televizijski sadržaj premalen, dok se u isto vrijeme to tržište dvostruko i naglo širi. Izrazita potrebe za svim »departmentima« u djelovanju produkcijske i filmske scenografske prakse dovodi i do povećane potražnje prema mladim stručnjacima, govori Katunar i nastavlja.


– Akademija primijenjenih umjetnosti ima, od samog osnivanja pa do danas, petnaestogodišnju praksu na svim poljima djelovanja scenografskog medija. U našim nastavnim planovima, opseg i struktura scenografske i kostimografske tematike nakon pokretanja novog usmjerenja, dodatno će se razvijati i kroz preddiplomski studij kako bi se dobilo najcjelovitije znanje i iskustvo, zaključuje Katunar.